زندی گفت: در مناطق کویری، آبشخورها برای بقای گونه‌های حیات وحش اهمیت زیادی دارند.

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در برنامه رادیویی در خصوص آبشخورهای حیات وحش اظهار کرد: نمی‌توانید شاهد حضور گونه‌های مختلف باشید. در این مناطق، دوستان زحمت می‌کشند و وجود آبشار باعث می‌شود که هرگاه به نزدیکی این آبشخور‌ها مراجعه کنید، حتماً گونه‌های مختلف حیات، مانند کل بز، پرندگان، و خزندگان را ببینید. بچه‌های ما برای تمیز کردن و بررسی وضعیت آبشخور‌ها مراجعه می‌کنند و انواعی از جانوران، حتی مار و عقرب، را مشاهده می‌کنند. ولی هیچ‌کدام از اینها آزار و اذیت نمی‌بینند و به‌صورت طبیعی در آنجا حضور دارند. همکاران ما به بررسی پایه‌های آبشخور، دبی آب و وضعیت آبدهی می‌پردازند. اگر آبشخور‌ها نیاز به شارژ داشته باشند، آنها را با تانک تغذیه می‌کنند. آبشخور‌های پایدار نیز که از چشم تغذیه می‌شوند، ضدعفونی و تمیز می‌شوند.

او گفت: در برخی از مناطق، آبشخور‌ها به‌صورت مشترک با دام‌های اهلی استفاده می‌شوند. همکاران ما آموزش‌های لازم را به اهالی داده‌اند و واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی لازم از طریق دامپزشکی شهرستان انجام شده است. نظارت بر این آبشخور‌ها کار سختی است، اما باید انجام شود تا حیات وحش دچار مشکل نشود. به‌خصوص در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی که حضور دام اهلی قدغن است. در مناطق آزاد و نزدیک به روستا‌ها نیز بحث آب جدی است و نیاز به آبشخور‌ها وجود دارد.

زندی تصریح کرد:یک پیام مهم برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان این است که از نزدیکی آبشخور‌ها فاصله بگیرند، در آنجا اتراق نکنند و آتش روشن نکنند، چون حیات وحش به منابع آبی نیاز دارد. اصول گردشگری رعایت شود و حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از آبشخور‌ها فاصله بگیرند.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار