دبیر «نخستین جایزه ملی خبرتاک» از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ خرداد ماه خبر داد.

هادی مرادی مسئول کمیتۀ اجرایی نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) با اعلام خبر انتشار فراخوان این جایزه، گفت: اوان کودکی را می‌توان و باید از راهبردی‌ترین عرصه‌های حکمرانی دانست؛ چراکه این عرصه، مهمترین نقش را در تربیت نسل مولد دارد و به نوعی آینده جوامع به شیوۀ رفتار حاکمیت‌ها با این قشر بستگی دارد.

مهندسی اوان کودکی زیربنای حکمرانی عرصه‌های تمدنی است

وی افزود: امروزه قدرت‌های برتر و اقتصاد‌های بزرگ جهان، سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی در این بخش انجام داده و می‌دهند و تلاش دارند از تمام ظرفیت‌های خود به ویژه در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه برای توسعه حکمرانی در این بخش بهره ببرند، زیرا به خوبی می‌دانند مهندسی اوان کودکی ذیل یک برنامۀ منسجم و هدفمند، نقشی بنیادین در آیندۀ آنها به ویژه در عرصه‌های تمدنی، فرهنگی و اجتماعی آنها دارد. 

دبیر جشنواره «خبرتاک» با اشاره به نقش مهم رسانه در گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ملی در این عرصۀ خاص، ادامه داد: در دنیای امروز، رسانه نه‌فقط یک بستر ترویجی برای دیگر عرصه‌های حکمرانی، که از پایه‌ها و استوانه‌های تأثیرگذار است؛ به همین دلیل حمایت از فعالیت‌های و فعالان رسانه‌ای در حوزۀ اوان کودکی امری ضروری است، زیرا رسانه می‌تواند به عنوان حلقۀ واسط، حاکمیت و جامعه را در بستر ادبیات مشترک، به سمت مطلوب هدایت برساند.

مسئول کمیتۀ اجرایی نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول دهه‌های گذشته این حوزۀ مهم مورد غفلت گسترده واقع شده به‌طوری‌که نه در بدنۀ حاکمیت، نه در حکمرانی تعلیم و تربیت کشور و نه حتی در رسانه، سهم بزرگی منطبق بر حساسیت و اهمیت ذاتی خود نداشته است. این غفلت تا حدی بود که امروزه بخش بزرگی از جامعه با ادبیات اوان کودکی آشنا نیست.

بهبود اوان کودکی نیازمند نگاه تمدنی و پرهیز از سیاست‌زدگی است

وی با بیان اینکه در جهان امروز، رسانه پیشران حکمرانی در عرصه‌های مختلف است، تأکید کرد: بهبود وضعیت فعلی از سویی به جریان‌سازی مبتنی بر دانش و آگاهی و ناظر به مطالبه‌گری ملی و از سوی دیگر به پرهیز از نگاه صرف سیاسی و سیاست‌زدگی نیاز دارد. اوان کودکی به عنوان یک حوزۀ استراتژیک، نیازمند رویکرد‌های فراجناحی و نگاه تمدنی در چارچوب گفتمان ایران اسلامی است. هدفی که جز با حضور پررنگ رسانه و توسعۀ تفکر هم‌افزای نقادانۀ محقق نخواهد شد. 

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) تصریح کرد: این رویداد زمانی موفق خواهد بود که بتواند آغازی بر ایجاد یک جریان بزرگ باشد و جامعه به طور ویژه نخبگان، دانشگاهیان و فعالان این زیست‌بوم و همچنین حاکمیت در همۀ سطوح را نسبت به حوزۀ راهبردی اوان کودکی، حساس، دغدغه‌مند و مسئله‌مند کند.

مسئول کمیتۀ اجرایی نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) یادآور شد: متأسفانه در سال‌های گذشته حوزۀ اوان کودکی در رسانه مغفول و مهجور بوده و آن‌چنان که باید، به تناسب اهمیت و حساسیت این حوزه که بالاترین نقش تمدنی را دارد، به آن پرداخته نشده است. این موضوع دو عامل اصلی داشت: اول، فقدان یک سازمان به عنوان متولی انحصاری و دوم مسئله‌مند و دغدغه‌مند نشدن اهالی رسانه.

وی با بیان اینکه امیدوارم این جشنواره آغازی بر نقش‌آفرینی حداکثری رسانه در حوزۀ اوان کودکی باشد، تصریح کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بعد از تصویب اساسنامه در دولت دوازدهم و تثبیت جایگاه در دولت سیزدهم، در دولت چهاردهم باید در یک بستر کارشناسانه که مورد تأکید رئیس جمهور صادق و مردمی نیز هست، به شکوفایی و بالندگی حداکثری برسد.

اوان کودکی، از صفر تا پایان شش سال تمام را در برمی‌گیرد

دبیر جشنواره «خبرتاک» با بیان اینکه اوان کودکی، تمام دوره کودکی از بدو تولد تا شش سالگی را شامل می‌شود، یادآور شد: نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) به همت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌شود. این سازمان ذیل وزارت آموزش و پرورش، متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر عموم فرایندها، محتوا‌ها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا ۶ سال تمام در مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان است و تلاش دارد با ایجاد و همگرایی و هم افزایی بین نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و حتی بخش خصوصی فعال در زیست‌بوم کودکی، اهداف تعیین‌شده را محقق کند. یکی از مهمترین اهداف این سازمان، شناسایی و شبکه‌سازی فعالان و تنظیم‌گری اخبار و تولیدات رسانه‌ای فاخر این زیست‌بوم و همچنین معرفی و مرجع‌سازی این سازمان در میان رسانه‌ها، فعالان رسانه‌ای و عموم مردم که نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) نیز برای تحقق همین هدف برگزار می‌شود. 

گفتمان‌سازی اوان کودکی مهمترین رسالت «خبرتاک» است

مسئول کمیتۀ اجرایی نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) با اشاره به محور‌های اصلی این جایزه، اظهار کرد: «گفتمان‌سازی اوان کودکی»، «اطلاع‌رسانی رویداد‌ها و اخبار امیدآفرین اوان کودکی»، «شناسایی، احصاء، تحلیل و بررسی چالش‌های اوان کودکی با رویکرد حل مسئله»، «معرفی و ترویج فعالیت‌های خلاقانه اوان کودکی»، «ترویج و الگوسازی از مفاخر و نخبگان، مراکز و فعالیت‌های مربوط به اوان کودکی»، محور‌های این جشنواره هستند که در چهار قالب «خبر مکتوب»، «گزارش مکتوب میدانی/ تحلیلی/ تحقیقی»، «یادداشت/ مقاله» و «اینفوگرافی/ عکس‌نوشته» برگزار خواهد شد. از این رو، تمام فعالان رسانه‌ای حوزه‌های مرتبط با کودکی (تا شش سال تمام) در همۀ حوزه‌ها اعم از تعلیم و تربیت کودک، آموزش کودک، حوزه‌های مرتبط خانواده، کودکستان، چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه و غیره، می‌توانند در این رویداد مشارکت کنند. 

وی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد، تصریح کرد: مراسم اعطای جوایز نفرات برتر، هفدهم مردادماه همزمان با روز خبرنگار و اختتامیه سومین گام یارستان کودکستان برگزار می‌شود. 

مسئول کمیتۀ اجرایی نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال اصحاب رسانه از این جشنواره، مهلت ارسال آثار تا پایان روز ۱۵ مردادماه تمدید شد. فعالان رسانه و خبرنگاران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار