عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: شیر مادر دارای تمام ویتامین و مواد مغذی موردنیاز نوزاد را دارد و در برابر بیماری‌ها از نوزاد محافظت می‌کند.

حیدر زاده گفت: شیر مادر هیچ جایگزینی ندارد به‌خصوص برای تغذیه نوزادان نارس که این نیاز از بانک شیر مادر تأمین می‌شود.
 
محمد حیدرزاده در  خصوص اهمیت و فواید شیر مادر بیان کرد: از آنجایی همه مردم این آگاهی را دارند که فواید شیر مادر از شیرخشک بسیار زیادتر است و شیر مادر هیچ جایگزینی ندارد؛ استفاده از شیرخشک عوارض بسیار زیادی دارد و باعث افزایش بیماری‌های تنفسی و گوارشی برای نوزادان می‌شود.
 
 
 وی افزود: بسیاری از نوزادانی که در بیمارستان‌های استان بستری هستند به علت بیماری‌های گوارشی و استفاده از شیرخشک است؛ اگر نوزادی به مدت دو هفته وزن نگرفت و تعداد دفعات ادرار آن در روز کمبود؛ بعد با تجویز پزشک شیر جایگزین شروع شود و هیچ پدر و مادری نباید سرخود شروع به شیرخشک دادن نوزاد خود کنند.
 
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: آن چیزی که در مورد استان و بیمارستان‌های شهر زاهدان قابل‌بیان است دو نکته است؛ یک در مورد نوزادانی که رسیده هستند؛ در بین مردم یک عشق و علاقه‌ای برای تغذیه نوزادان با شیر به‌غیراز شیر مادر و به‌صورت معمول دخالت‌دادن در تغذیه نوزاد وجود دارد.
 
 وی ادامه داد: به صورتی که به طور طبیعی و معمول تغذیه نوزاد را خداوند در بدن مادر قرار داده است؛ ولی متأسفانه یک تداخل یا کنترل‌کردن تغذیه نوزاد به‌خصوص در این استان وجود دارد که شیر بیشتری به نوزادان برای رشد آنها بدهند و گمان می‌کنند که رشد نوزاد آنها کم است.
 
 افزایش شیر مادر در چند ماه اول تولد نوزاد صورت می‌گیرد
 حیدرزاده تشریح کرد: درحالی‌که به‌صورت طبیعی وقتی که نوزادی به دنیا می‌آید به مدت چهار ماه طول می‌کشد تا یک مادر اندازه شیرش به حداکثر مقدار برسد و تولید شیر مادر به تولید مطلوب برسد و در ماه‌های ابتدایی تولد شیر مادر به‌صورت طبیعی کم است.
 
 وی افزود: این افزایش شیر مادر با تلاش و مکیدن بسیار زیاد نوزاد و دست‌وپازدن زیاد نوزاد افزایش می‌یابد و کم‌کم تمایل آن به رشد بیشتر می‌شود و کاملاً واضح است که مقدار شیر مادر در ماه‌های اول تولد کم‌تر است و در ماه چهار به حداکثر مقدار خود می‌رسد.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد:، اما متأسفانه مردم اغلب با گریه‌های بسیار زیاد نوزادان و همچنین نظر خودشان به بهانه کمتر وزن گرفتن نوزاد شروع به دادن شیرخشک می‌کنند و در کار طبیعی که خداوند در رشد نوزادان قرار داده دخالت می‌کنند.
 
 وی ادامه داد: وقتی دادن شیرخشک را شروع می‌کنید به‌صورت طبیعی با دادن شیرخشک به نوزاد شیر مادر کم‌کم کاهش می‌یابد و در ابتدا شیر مادر بسیار کم است و افزایش شیر مادر با دادن وعده‌های زیاد به نوزاد و تلاش نوزاد امکان‌پذیر است و این طبیعت ارتباط بین مادر و نوزاد است که خداوند قرار داده است.
 
 حیدرزاده اظهار کرد: اولین وظیفه‌ای که طبیعت به نوزاد داده این است که تلاش کند که شیر مادر زیاد شود؛ پس این اولین نکته است که در تغذیه نوزادان رسیده، دست‌کاری نکنیم و عملاً نقش پزشک، ماما و پرستار همین است که با صلاح دید خود نگذارند که کمبود شیر مادر به نوزاد آسیب برساند و عملاً استفاده از شیرخشک به نوزاد با تجویز پزشک شروع می‌شود.
 
 نیاز حیاتی نوزادان نارس به شیر مادر است
 وی ادامه داد: مسئله دوم در مورد نوزادان نارس است که تغذیه با شیر مادر بسیار مهم‌تر از نوزادان رسیده است؛ در نوزادان نارس وابستگی دستگاه گوارش نوزاد و رشد و تکامل نوزاد به شیر مادر بسیار زیاد است؛ با اینکه در حال حاضر هیچ جایگزینی برای شیر مادر وجود ندارد.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه استان خاطرنشان کرد: شیرخشک بدترین جایگزین به‌جای شیر مادر نوزاد نارس است؛ یعنی یک اجبار بسیار خطیر و ضروری است؛ زیرا با به‌دنیاآمدن نوزاد نارس اگر شیر مادر نداشته باشیم و به علت زود به‌دنیاآمدن نوزاد خود مادر نوزاد نیز شیر برای تغذیه نوزادش ندارد و مجبور هستیم از بانک شیر مادر و یا شیر مادر دایه استفاده کنیم.

 حیدرزاده تصریح کرد: نوزادانی که بین یک تا ۱۲ ماه یعنی زیر یک سال هستند و مادران این نوزادان زیر یک سال که به مقدار زیادی شیر دارند و شیر آنها علاوه بر نیاز فرزند خودشان بسیار زیاد است و گاهاً ممکن است دور ریخته شود؛ این مادران اضافه شیر خود را به بانک شیر مادر اهدا می‌کنند.
 

 وی افزود: ابتدا مادر را از لحاظ سلامتی چک می‌کنیم و بعد از نظر ویروسی اگر مادر بیماری نداشته باشد شیر آن مادران را می‌گیریم و پاستوریزه می‌کنیم و بعد از پاستوریزه‌کردن شیر مادر آن را مورد آزمایش قرار می‌دهیم که هیچ بیماری نداشته باشد و بعد آنها را به مدت ۶ ماه منجمدکردن می‌کنیم؛ این شیر مادر پاستوریزه شده و منجمدکردن شده را به نوزادان نارس که ۴ یا ۵ ماه زودتر به دنیا آمده‌اند و وزنی بین ۵۰۰ یا ۶۰۰ گرم و یک کیلو و ۲۰۰ گرم دارند این شیر داده می‌شود.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان کرد: همچنین مادرانی که نوزادان نارس با سن ۲۴ تا ۳۰ هفته به دنیا می‌آیند؛ این مادرا به‌هیچ‌وجه شیر برای تغذیه نوزاد نارس خود ندارند و باید از این بانک شیر مادر برای تغذیه نوزادان آنها استفاده شود.
 
 حیدرزاده خاطر بیان کرد: این نوزادان نارس به‌شدت نیازمند شیر اهدای شیر مادر برای رشد دارند و ما وظیفه تأمین این شیر پاستوریزه مادر برای این نوزادان نارس را داریم؛ در استان ما متأسفانه این امر خیلی کم انجام می‌شود و تبدیل به یک امر متداول در بین زنان شیرده نشده است؛ گا‌ها مادرانی در استان هستند که شیر آنها بسیار زیاد باشد؛ اما حاضرند آن شیر را به بیرون بریزند؛ اما به بانک شیر مادر اهدا نکنند.
 
 وی ادامه داد: ما از تمام مردم سیستان و بلوچستان این انتظار را داریم که شیر اضافه خود را مادران شیرده به این بانک اهدا کنند؛ زیرا این شیر برای نوزادان نارس یک امر ناجی و نجات‌دهنده نوزادان نارس است؛ زیرا هیچ جایگزینی برای تغذیه نوزادان نارس وجود ندارد و یک امر اضطراری است.
 مادران شیرده استان به کمک نوزادان نارس بشتابند

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تشریح کرد: بانک شیر مادر در تمام کشور‌های اطراف مانند بحرین، امارات، قطر، دبی و عربستان وجود دارد و تمام کشور‌ها از این بانک استفاده و این امر خداپسندانه به‌صورت مداوم در آن کشور‌ها انجام می‌شود و برای نجات جان نوزادان نارس خود از این بانک استفاده می‌کنند.
 
 حیدرزاده با بیان اینکه از مردم و مادران شیرده که بچه‌های زیر یک سال دارند و شیر اضافه دارند درخواست می‌کنیم تا شیر اضافه خود را به این بانک شیر اهدا کند و جان چندین نوزاد نارس را نجات دهند؛ افزود: گاهاً در بیمارستان مشاهده می‌شود که والدین وقتی نوزاد نارس خود آنها در بیمارستان بستری می‌شود و نیاز به شیر مادر پاستوریزه را احساس می‌کنند با تمام وجود این نیاز را درک می‌کنند و با ما همراه می‌شوند.
 
 وی در پایان خاطرنشان کرد: این امر را باید شهروندان استان بدانند که نیاز به شیر مادر و بانک شیر مادر یک نیاز اضطراری برای نجات نوزادان نارس در استان است که باید در بین مادران شیرده برای اهدای شیر اضافه خود به بانک شیر مادر برای نجات نوزادان نارس، فرهنگ‌سازی شود.

برچسب ها: شیرمادر ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار