مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای نخستین‌بار ۱۱ هزار و ۸۳۲ هکتار از دیم‌زار‌های استان به کشت علوفه‌های دیم اختصاص یافت و ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن علوفه خشک از این اراضی برداشت شده است.

مهدیه فلاح مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به تولید ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن علوفه خشک در دیم‌زار‌های استان، گفت: این علوفه‌ها شامل خلر، ماشک، اسپرس، گاودانه، یونجه دیم یکساله و یا کشت مخلوط غلات با لگوم‌ها بوده و بیشترین میزان تولید مربوط به مزارع دیم شهرستان‌های چالدران، باروق، خوی و شاهین‌دژ است.

وی اضافه کرد: بهترین راه برای جبران کسری علوفه و اقتصادی‌شدن دیم‌زارها، تبدیل دیم‌زار‌های کم‌بازده برای تولید علوفه دام است.

فلاح ادامه داد: کشت نباتات علوفه‌ای دیم در تناوب با گندم و جو به جای آیش می‌تواند در افزایش عملکرد محصول آینده و حاصلخیزی خاک بسیار تأثیرگذار باشد و همچنین کمکی برای تولید علوفه دامداران محسوب شود.

وی افزود: لازم است اقدامات ترویجی و آموزشی برای بهره‌برداران به منظور آشنایی با این محصولات و مزایای آنها توسط مروجان و کارشناسان انجام گیرد.

فلاح در خصوص زمان کشت این محصولات هم گفت: علوفه‌های دیم را می‌توان به صورت بهاره، پاییزه و کشت انتظاری در مناطق مختلف استان کشت کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به سومین سال متوالی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها در ادامه گفت: سطح زیر کشت علوفه در دیم‌زار‌های استان در سومین سال متوالی اجرای طرح جهش تولید سه برابر شده است.

فلاح تصریح کرد: تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و خشکی زمین‌های زراعی را در پی داشته و تولید محصولات کشاورزی از جمله علوفه را تحت تأثیر قرار داده است و در این راستا تولید لگوم‌های علوفه‌ای در اراضی دیم گامی مؤثر در تأمین علوفه برای دام و طیور است.

وی گفت: علوفه‌های دیم از جمله محصولات کم هزینه، کم آب بر و پربازده محسوب می‌شود و در سال‌هایی که با چالش کم‌آبی رو به رو هستیم در مدیریت مصرف آب کشاورزی نقش بسزایی ایفا می‌کند و باعث بهبود تناوب زراعی می‌شود.

فلاح با اشاره به ضرورت ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اضافه کرد: تلاش داریم تا با نتایج و یافته‌های مربوط به این نوع کشت‌ها، کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب بر را جایگزین گیاهان پرآب‌بر کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: وجود زمین‌های آیش در استان گزینه مناسبی برای کشت لگوم‌های علوفه‌ای یکساله و استفاده از آب سبز و تولید علوفه قابل توجه در اوایل بهار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.