رئیس جمهور آمریکا از اجرای یک طرح بزرگ تبادل زندانی با روسیه و با حضور شرکای واشنگتن خبر داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد معامله‌ای که بر اساس آن بیش از ۲۰ زندانی از ۷ کشور مختلف مبادله شده‌اند، نوعی «شاهکار دیپلماسی» بوده است.

به گزارش وبسایت کاخ سفید، بایدن مذاکرات برای دستیابی به این امر را «سخت و پیچیده» خواند و از دولت‌های آلمان، لهستان، اسلوونی و نروژ که درگیر این مذاکرات بودند، تشکر کرد. او که کم‌تر از ۶ ماه به انتهای دوره ریاست‌جمهوری خود دارد و به دنبال بر جای گذاشتن میراث سیاسی است، در انتهای این بیانیه تاکید کرد که بیش از ۷۰ زندانی در دولت او به خانه بازگشته‌اند.

ساعتی پیش، دولت ترکیه اعلام کرد که روسیه «ایوان گرشکویچ» روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکایی را به عنوان بخشی از مبادله بزرگ زندانیان بین مسکو و غرب آزاد کرده است. شبکه الجزیره نیز به نقل از منابع خود اعلام کرد، معامله بزرگ تبادل زندانیان که با میانجیگری سازمان اطلاعات ملی ترکیه انجام شده مجموعا شامل افرادی از ۷ کشور مختلف، ۲۴ بزرگسال و ۲ کودک است. گفته شده که ۱۰ زندانی از جمله دو کودک به روسیه تحویل داده شدند و در عوض ۱۳ زندانی به آلمان و ۳ زندانی به آمریکا منتقل می‌شوند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این خصوص گفت: «از زمان جنگ سرد تاکنون تعداد مشابهی از افراد به این شکل مبادله نشده‌اند و تا آنجا که ما می‌دانیم، هرگز مبادله‌ای شامل این تعداد کشور، این تعداد شرکا و متحدان نزدیک آمریکا که با یکدیگر همکاری می‌کنند، وجود نداشته است». 

«سینم کوسو اوغلو» خبرنگار الجزیره این مبادله زندانیان را «بسیار گسترده و پیچیده» توصیف کرد و گفت به دلیل بالا بودن شمار زندانیان تاکنون با ظرافت و دقت با این قرارداد برخورد شده است.

گرشکویچ در سال ۲۰۲۳ در روسیه دستگیر و ماه گذشته به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد. ویلان نیز در سال ۲۰۲۰ و به اتهام جاسوسی بازداشت شد. تبادل زندانی قبلی بین واشنگتن و مسکو در دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد. در آن زمان «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی پس از گذراندن ۱۰ ماه در روسیه به آمریکا بازگشت. او با یک شهروند روسی به نام «ویکتور بوت» مبادلع شد. گرینر اوایل همان سال در یک فرودگاه روسیه دستگیر شده و بعداً به اتهامات مرتبط با حمل و نگهداری مواد مخدر اعتراف کرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار