با توجه به انتشار گزارش‌های رسانه‌ای، بزرگترین توافق تبادل زندانیان پس از پایان یافتن جنگ سرد در حال انجام است.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا روز پنجشنبه گفت: تبادل زندانیان در مقیاس بزرگ با مشارکت روسیه، ایالات متحده، آلمان و سایر کشور‌ها در حال حاضر در جریان است.

این مقام دولتی به سی‌ان‌ان گفت: انتقال زندانیان در حال حاضر در حال انجام است و انتظار می‌رود که زندانیان آمریکایی به زودی به این کشور بازگردند.

این مقام دولتی اسامی زندانیان مورد نظر یا پارامتر‌های دخیل در مبادله را افشا نکرد.

یک منبع امنیتی ترکیه‌ای به رویترز گفت: تبادل ۲۶ زندانی بین روسیه و کشور‌های غربی در حال انجام است.

شبکه ترکیه‌ای ان‌تی‌وی، اما خبر داد ۱۰ نفر که در تبادل زندانیان میان آمریکا و روسیه در آنکارا مبادله شدند به روسیه فرستاده می‌شوند، ۱۳ نفر به آلمان و سه نفر هم به ایالات متحده خواهند رفت.

در همین حال «ای بی سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به طور جداگانه گزارش داد که روسیه و ایالات متحده با مبادله زندانیان چندجانبه موافقت کرده‌اند، به‌طوری‌که بر اساس این توافق، «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار وال استریت ژورنال و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکایی به ایالات متحده بازخواهند گشت.

نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی با استناد به منابع آگاه نوشت: گرشکوویچ و ویلان روز پنجشنبه به‌عنوان بخشی از قرارداد مبادله زندانیان از زندان در روسیه آزاد شدند.

این ۲ فرد زندانی پس از چندین روز گمانه‌زنی شدید درباره احتمال توافق تبادل زندانیان و آماده شدن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای آزادی زندانیان برجسته است، آزاد شدند، اگرچه تاکنون مشخص نیست چه کسانی شامل این معامله می‌شوند و کرملین در ازای این توافق چه کسی و یا چه کسانی را می‌خواهد. جزئیات کامل ترتیبات برای آزادی گرشکویچ و ویلان فوراً در دسترس قرار نگرفته است.

آزادی گرشکویچ یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که پس از محکومیت به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان در یک مستعمره با امنیت حداکثری محکوم شد.

ریاست‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد گرشکوویچ و ویلان بخشی از تبادل زندانیان در آنکارا هستند.

از طرفی، «بلومبرگ» در مطلبی جداگانه به نقل از یک مقام اروپایی در گزارشی مبنی بر آزادی «ولادیمیر کارا مورزا» چهره مخالف بریتانیایی-روسی، اشاره کرد. کارا مورزا در آوریل ۲۰۲۳ به جرم خیانت، جاسوسی و اتهامات دیگر پس از صحبت علیه جنگ در اوکراین به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

او در مارس ۲۰۲۳ توسط سرویس امنیتی روسیه در جریان یک ماموریت رسانه‌ای به شهر شرقی «یکاترینبورگ» بازداشت و به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه در مورد یک کارخانه تانک روسی از طرف سیا، متهم شد.

ویلان نیز در سال ۲۰۱۸ در مسکو بازداشت و در سال ۲۰۲۰ پس از محکومیت به اتهامات جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد. او در آخرین مبادله زندانیان ایالات متحده با روسیه در دسامبر ۲۰۲۲ نقش داشت که در آن «بریتنی گرینر» ستاره زن بسکتبال آمریکایی با «ویکتور بوت» فروشنده اسلحه روس مبادله شد.

در آن زمان، مقامات آمریکایی گفتند که روسیه گنجاندن ویلان را در این معامله بررسی نخواهد کرد. بایدن مدعی شد مسکو «به دلایل کاملاً نامشروع» با پرونده او متفاوت از پرونده گرینر رفتار می‌کند، اما با این وجود قول داد که «هرگز از بازگرداندن ویلان به خانه تسلیم نشود».

تاکنون، سفارت روسیه در آمریکا هنوز اظهارنظری درباره احتمال توافق تبادل زندانیان بین مسکو و واشنگتن نکرده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار