رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی گفت: پزشکان عمومی اکنون به خاطر افزایش هزینه‌ها و کاهش بیماران در مشهد و سایر شهرستان‌های استان، یکی به یکی در حال تعطیلی مطب خود هستند.

پروین دلیری رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت گفت: با کمال تاسف متولیان نظام سلامت متوجه خطر بزرگ حذف طبابت عمومی در کشور نشده‌اند. در حالیکه پزشکان عمومی سال‌های دور در بیشتر محله‌ها مطب داشتند، طبابت می‌کردند و تبدیل به دکتر خانوادگی اهالی محل می‌شدند.

او افزود: اما رد پای این مطب‌های محلی اکنون نه تنها کم رنگ شده بلکه در برخی مناطق وجود ندارد و پزشکان عمومی به‌خاطر کم شدن بیمار و بالا رفتن هزینه‌ها، مطب‌ها را یکی یکی تعطیل کرده و می‌کنند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی ادامه داد: پزشک عمومی، محور نظام سلامت است و رشد علمی و ارتقای حرفه‌ای و شغلی این پزشکان هدف و رسالت اصلی انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی است، چرا که رشد آنان، رشد و توسعه نظام سلامت را به دنبال دارد.

دلیری با اشاره به اینکه تعرفه، ابزار تنظیمی نظام سلامت است، بیان کرد: وقتی تعرفه فعالیت در حوزه درمان، پایین‌تر از هزینه‌های آن می‌شود چطور می‌توان انتظار داشت پزشکان و درمان گران سراغ اقدامات پزشکی در حوزه زیبایی نروند؟!

او تصریح کرد: در برخی مناطق شهری در ۱۰ سال گذشته هیچ مطب پزشک عمومی، افتتاح نشده است که این موضوع هشدار و زنگ خطری در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی با اشاره به خطر متزلزل شدن جایگاه اجتماعی پزشکان عمومی در جامعه تاکید کرد: نظام ارجاع، هزینه‌های تحمیلی بر دولت در زمینه تامین سلامت را به شدت کاهش می‌دهد، اما چون در این نظام، پزشک عمومی محور قرار می‌گیرد، خیلی‌ها به مذاقشان خوش نمی‌آید که چنین سیستمی درست و اصولی اجرا شود.

دلیری با اشاره به برگزاری همایش سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور در مشهد اظهار کرد: این همایش با هدف رشد و ارتقای علمی پزشکان عمومی در کنار رشد حرفه‌ای و شغلی آنان برای دومین سال پیاپی برگزار شده و بیش از ۶۰۰ پزشک عمومی در این دوره از همایش حضور یافتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.