مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه گفت: خانه تاریخی فولادی در مراحل تکمیل مرمت است.

سلیمانی رباطی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه گفت: خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه پس از مرمت و تجهیز در قالب اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: خانه فولادی در حریم درجه یک بافت تاریخی بشرویه و مجاور با محله تاریخی سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی این شهر واقع شده است.

سلیمانی رباطی اظهار کرد: این بنا در زمره بنا‌های دو ایوانه با پیمون متوسط، ساخته شده با مصالح خشت خام و ملات گل قرار گرفته است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه عنوان کرد: مطالعه کالبد بنا و ویژگی‌های نیارشی ساخت آن را به دوره پهلوی اول مربوط می‌سازد، در بشرویه دوران پهلوی اول بنا‌های بزرگ پیمون و عمدتا دو ایوانه با نبوغ معماران بومی ساخته شده که به خوبی می‌توان وجه تمایز آن با بنا‌های دوران قبل از پهلوی را تشخیص داد.

او ادامه داد: در این دوران ایوان‌ها، میانسرا و اتاق‌ها بزرگتر و به تبع آن دیوار‌های اصلی نگهدارنده بنا نیز قطورتر و ضخیم‌تر می‌شود و سر ایوان‌های گلفام از ابداعات جدید معماری این دوره در بشرویه است.

سلیمانی رباطی تصریح کرد: در دوره‌های قبل از پهلوی اول بنا‌ها با مشارکت معماران غیربومی و بومی ساخته می‌شد و از اواخر دوره قاجار معماران بومی که در مکتب معماری یزدی به استادی رسیده‌اند، بانی بنا‌هایی می‌شوند که شاهد قوی از نبوغ این معمارن را می‌توان در بنا‌های پهلوی اول واقع در حریم بافت تاریخی شهر بشرویه مشاهده کرد و در برگیرنده سبک خاصی از معماری دوران متاخر اسلامی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.