استقبال هر ساله مردم از پیاده‌روی اربعین باعث شده تا مسئولان زنجان در کنار نیروهای مردمی برای فراهم کردن مقدمات این سفر تلاش کنند.

زنده نگه داشتن نهضت تاریخی عاشورا، رسیدن کاروان اسرا در سفر بازگشت به صحرای کربلا در روز اربعین و نیز بهره‌گیری تربیتی از یاد و خاطره تاریخی عاشورا از دلایل اهمیت اربعین امام حسین(ع) و برگزاری باشکوه آن است.

با توجه به استقبال میلیونها ایرانی از پیاده روی اربعین، عزم و همت دستگاه‌های مختلف و متولی برای خدمت رسانی به زائران ضروری است و استان زنجان به واسطه شرایط جغرافیایی از جمله قرار گرفتن در مسیر عبور زائران، شرایط خاصی دارد و باید برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز در آن زودتر انجام شود.

بنابر اعلام ستاد اربعین استان زنجان سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نفر از زائران زنجانی در سامانه سماح برای حضور در اربعین حسینی ثبت‌نام کردند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه قبل ۲۱ درصد افزایش داشت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان زنجان در این باره گفت: این استان در ایام پیاده روی بزرگ اربعین ۳۵ موکب برپا می‌کند.

ذبیح الله بابایی اظهار داشت: این موکب ها عمدتا در شهره های نجف، کربلا، سامرا و مرزهای مهران و مسیر همدان و بیجار دایر خواهند شد.

۱۲ موکب در نجف، هشت موکب در کربلا، هفت مورد در مسیر نجف به کربلا، یک مورد در سامرا، یک مورد در پایانه مرزی مهران و ۲ مورد نیز در مرز خسروی برپا خواهد شد.وی تعداد موکب های عراق را ۲۸ مورد اعلام کرد و افزود: ۱۲ موکب در نجف، هشت موکب در کربلا، هفت مورد در مسیر نجف به کربلا، یک مورد در سامرا، یک مورد در پایانه مرزی مهران و ۲ مورد نیز در مرز خسروی برپا خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات زنجان با بیان اینکه ۲ موکب نیز داخل استان در نظر گرفته شده است، افزود: یک موکب در خروجی شهر زرین آباد ایجرود و یک موکب هم در خروجی بزینه رود خدابنده به زائران خدمت رسانی خواهند کرد.

وی در مورد اقلام مورد نیاز و در اختیار موکب های اربعین، عنوان کرد: تأسیسات زیربنایی، چادر، وسایل آشپزخانه، آب و مواد اولیه برای تهیه غذا، همراه موکب ها خواهد بود.

رئیس بازسازی عتبات عالیات زنجان با تاکید بر اینکه در برپایی موکب ها از اعتبارات دولتی استفاده نمی شود و اجازه این کار را نداریم، تصریح کرد: حمایتهایی از طرف مسئولان و دستگاه ها انجام می‌شود.

وی افزود: هلال احمر در حوزه امدادرسانی فعالیت هایی را بر عهده دارد، تبلیغات اسلامی کارهای فرهنگی را انجام می دهد، اداره اوقاف و امور خیریه بانی یک موکب است و شهرداری ها نیز حمایت هایی از موکب ها دارند.

این مسئول با انتقاد از اینکه مشکلاتی در خصوص ثبت موکب داران در سامانه وجود دارد، افزود: امسال روند ثبت موکب ها در سامانه به رغم قانونی شدن، بسیار سخت شده است و باید ۱۷ مرحله را طی کرد تا یک موکب را ثبت رساند.

دبیر ستاد اربعین استان زنجان گفت: عملکرد ستاد اربعین استان در اعزام زائران اربعین و خدمات رسانی به آنان طی سال گذشته در سطح عالی ارزیابی شد.

باقر سپهری افزود: بعد از رکورد شکنی ثبت و اعزام زائرین اربعین در سال گذشته، آسیب شناسی ها و تجربه نگاری های متعددی انجام دادیم و پیرو این موضوع امسال برخی کمیته ها را زودتر فعال کردیم.

وی اظهار کرد: رتبه استان در برگزاری مراسم اربعین طی چند سال گذشته نیز در سطح عالی ارزیابی شده است.

دبیر ستاد اربعین استان زنجان از زائران اربعین خواست، امسال قبل از اعزام به پیاده روی در سامانه سماح ثبت نام کنند چون بر پایه اطلاعات ثبت شده در این سامانه، امکان مدیریت بهتر و ارتقای سطح خدمات رسانی به زائران فراهم می شود.

سپهری افزود: دغدغه اصلی ما راحتی زائران و سهولت خدمات رسانی به آنان است، از این رو از شهروندان و زائران موکدا می خواهیم که امسال ثبت نام در سامانه سماح را به آدرس samah.haj.ir جدی بگیرند.عملکرد ستاد اربعین استان در اعزام زائران اربعین و خدمات رسانی به آنان طی سال گذشته در سطح عالی ارزیابی شد.

این مسئول اضافه کرد: این سامانه هم اکنون با کمک کمیته های تخصصی ستاد مرکزی اربعین در حال تقویت و ارتقاست و قابلیت های دیگری به آن نسبت به سال گذشته افزوده می شود.

وی اظهار داشت: مسئولان دبیرخانه ستاد اربعین استان تلاش می کنند با توجه به تجربه هایی که از سال های گذشته به دست آمده است، خدمات رسانی به زائران را به مطلوبترین شکل ارائه دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه زنجان به عنوان استان معین مرز تمرچین در استان آذربایجان شرقی تعیین شده است، گفت: این مسیر از جهت زیرساخت ها مشکل چندانی ندارد هرچند مرز مهران مورد اقبال زنجانی هاست.

محمد شعاعی افزود: در حوزه زیرساخت های مورد نیاز اعزام زائران اربعین، لازم است دستگاه های اجرایی همکاری های لازم را با ستاد اربعین داشته باشند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان از اختصاص ۱۰۱ تن برنج، شکر و آرد از محل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی به موکب‌های اربعین حسینی(ع) استان به قیمت مصوب دولتی خبر داد.

ولی اله زمانی با اشاره به اعلام آمادگی تامین و تحویل کالاهای مورد نیاز زائران اربعین حسینی، افزود: این میزان اقلام اساسی شامل برنج، شکر و آرد به منظور برپایی آیین‌های عزاداری و توزیع نذورات با قیمت‌های مصوب در اختیار ستاد عتبات عالیات، هیات‌های مذهبی و تکایای استان قرار می‌گیرد.

۱۰۱ تن برنج، شکر و آرد از محل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی به موکب‌های اربعین حسینی(ع) استان به قیمت مصوب دولتی اختصاص یافت.این مقام مسئول با اعلام اینکه این کالاها شامل ۴۶ تن برنج هندی، پنج تن شکر و ۵۰ تن آرد است، افزود: توزیع اقلام مذکور که برای برپایی مواکب‌ در مرز و کشور عراق در نظر گرفته شده است صرفا با هماهنگی و معرفی ستاد عتبات عالیات استان زنجان، تخصیص و تحویل خواهد شد.

زمانی با تأکید بر اینکه طرح عرضه کالاهای مورد نیاز موکب های اربعین حسینی با قیمت دولتی تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این کالاها از محل انبارهای اداره کل غله و خدمات بازرگانی زنجان و کارخانجات آردسازی استان زنجان تهیه و تأمین خواهد شد.

برآیند:

طبق برآوردها حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار زنجانی امسال در مراسم باشکوه پیاده روی اربعین حسینی شرکت می کنند و ‌۳۵ موکب زنجانی ها در مسیر پیاده روی برای خدمت به این زائران اباعبدالله الحسین(ع) برپا خواهد شد.

در این راستا تمامی دستگاه ها و مدیران استان تمام تلاش و همت خود را برای فراهم سازی زیرساخت ها و تمهید مقدمات برای ارتقای خدمات رسانی به زائران اربعین به کار گرفته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.