مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از پارسال تاکنون پنج میلیون اصله نهال در نهالستان دولتی استان واقع در شهرکرد تولید شده است.

اصغر احمدی در بازدید خبرنگاران از نهالستان شهید سلیمانی (چهارتخته شهرکرد) اظهارکرد: هم اکنون ۲ نهالستان دولتی و نهالستان‌های خصوصی در استان در حوزه زراعت چوب و فضای سبز فعالیت دارد که ۳۶ هکتار نهالستان متعلق به دولت است.

به گفته وی، تا قبل از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این نهالستان به فراموشی سپرده شده بود و نهال ناچیزی در آن تولید می‌شد و درختان دائمی نهالستان آسیب‌دیده بودند که با احیای نهالستان، کاشت نهال آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از چاه‌ها این نهالستان خشک و دبی چاه دیگر کاهش یافته بود افزود: پیگیری‌ها برای تامین منابع آب پایدار انجام شد و اصلی‌ترین زیرساخت این نهالستان یعنی آب تامین شد.

احمدی افزود: هم اکنون در این نهالستان زمینه اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و غیرمستقیم پنج نفر فراهم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان داشت: سهم استان ما سالانه تولید و توزیع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال و ۱۰ میلیون برای چهار سال است که با توجه به شرایط بحرانی نهالستان شهرکرد، در سال ۱۴۰۲ تعهد شد با همکاری نهالستان‌های خصوصی، نهالستان شهرکرد و لردگان اقدامات انجام شود و در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال تولید و توزیع شد.

احمدی اظهار داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی تامین نهال مورد نیاز شهرداری‌ها، ادارات و ارگان‌ها را دارد و باید محل کاشت درخت مشخص و به اداره منابع طبیعی معرفی شود.

وی افزود: علاوه‌براین اقدامات غنی‌سازی در جنگل‌ها انجام شده و یک هزار و ۹۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی با بذرکاری غنی‌سازی شده است که در ایجاد فضای سبز و حفاظت از عرصه‌های ملی کمک می‌کند.

احمدی افزود: کاشت نهال یک اقدام ملی، بین‌المللی و یک مسئولیت اجتماعی در راستای ایجاد فضای سالم و محیط‌زیست پاک و بدون آلودگی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: نهالستان‌های استان شامل ۲ نوع سردسیری و گرمسیری هستند که نهال‌های مخصوص مناطق سردسیری مانند صنوبر زبان گنجشک، ارغوان، اقاقیا، کاج و مناطق گرمسیری اکالیپتوس، بنه، بلوط و چنار است.

وی افزود: گونه‌های جنگلی و گلابی وحشی، پسته وحشی و زیتون تلخ نیز در قطعات مختلف در نهالستان‌های استان کاشته شده است.

برچسب ها: نهال ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار