معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی حملات اسرائیل به بیروت و تهران و ترور فؤاد شکر و اسماعیل هنیه مدعی شد که واشنگتن نقشی در این حملات نداشته است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر آمریکا درباره اینکه ایران اعلام کرده است که انتقام ترور اسماعیل هنیه در تهران را خواهد گرفت، چیست؟ گفت: نن نمی‌خواهم در خصوص اظهارات مقامات ایران گمانه زنی کنم. ما همچنان خواهان حداکثر خویشتن داری همه طرف‌ها هستیم تا وارد جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای نشویم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: همانطور که وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن نقشی در حمله تهران نداشت، اما ما تمام اقدامات لازم و مناسب برای دفاع از منافع و نیرو‌های خود در منطقه انجام خواهیم داد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: تعهد ما به دفاع از اسرائیل در مقابل حملات بی پروای مانند ایران قاطع است. اسرائیل به خاطر منطقه جغرافیایی خود با تهدید‌های مختلف مواجه است بنابراین تعهد ما به دفاع از اسرائیل قاطع است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شما نگران هستید که حمله به داخل ایران مذاکرات صلح غزه را پیچیده خواهد کرد؟ گفت: ا گزارش‌ها و بیانیه حماس را در ارتباط با این حادثه دیده ایم. ما در حال حاضر نمی‌خواهیم در خصوص واکنش‌های احتمالی اظهارنظر کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: اولویت ما همچنان ترویج دیپلماسی برای یک صلح با دوام‌تر و ادغام منطقه است. ما همچنان به شدت تلاش می‌کنیم صلح در غزه را بدست آوریم، گروگان‌ها را آزاد کنیم و کمک‌های بشردوستانه را به مردم در غزه برسانیم. این اهداف همچنان بشدت مهم هستند.

پاتل درباره ترور فؤاد شکر فرمانده حزب الله در حمله روز سه شنبه در جنوب بیروت گفت: آمریکا در طراحی این حمله دخالتی نداشت و این اقدامی بود که ارتش اسرائیل بر اساس اطلاعات خود انجام داد.

او در پاسخ به این سوال که آیا شما از اسرائیل خواسته اید از حمله به بیروت خودداری کند. آیا فکر می‌کنید اسرائیل به هشدار‌های شما توجه نکرده است؟ گفت: شما اظهارات وزیرخارجه آمریکا در سنگاپور را شنیدید. ما در عملیات بیروت نقشی نداشتیم.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار