بنابر اعلام مسئولان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، از ابتدای امسال تاکنون خسارت ۶۸۴۹ واحد مسکونی در ۲۵ استان پرداخت شده که این خسارات مبلغ ۹۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت بحران کشور و بیمه مرکزی و به استناد تبصره ۱ ماده ۱ قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی با هدف کاهش آلام زیان‌دیدگان از حوادث طبیعی مصوب ۵ آبان ۱۳۹۹ تاسیس شده است بر اساس همین ماده قانونی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریالرزه (سونامی)، کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از خطرات مذکور در آنها وجود داشته باشد، تحت پوشش «بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان» نزد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرند.

حسب ماده (۲) قانون ذکر شده، حداکثر حق بیمه هر واحد مسکونی هر ساله با پیشنهاد صندوق، توسط دولت در لوایح بودجه سنواتی درج و به تصویب مجلس می‌رسد. حداکثر تعهد صندوق به ازای هر واحد مسکونی و حق بیمه پایه مربوط نیز طبق آیین‌نامه‌ای است که به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

سقف پرداخت خسارت صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان که ناصر یارمحمدیان عضو هیات عامل و معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرده بود: خوشبختانه سقف پرداخت خسارت نسبت به سال ۱۴۰۲ برای امسال افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به طوری که از حدود ۳۰ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان رسیده است؛ متناسب با افزایش سقف پرداخت صندوق حق بیمه نیز به این صورت است که امسال مجموع حق بیمه صندوق حوادث طبیعی ساختمان ۳۰۰ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده که از ۳۰۰ هزار تومان حدود ۹۰ هزار تومان بر عهده مالکان است که از طریق قبوض برق توانیر آن را وصول و به خزانه واریز می‌کند.

پرداخت خسارت به ۶۸۴۹ واحد مسکونی توسط صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان

به تازگی هم باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری عملکرد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به سراغ این بخش رفت و مجموعه این صندوق اعلام کرد: از ابتدای امسال ۱۰۳۱۶ واحد خسارت دیده توسط استانداری‌ها در سامانه اعلام حوادث طبیعی ساختمان بارگزاری شده است که از این تعداد ۷۸۰۸ واحد مورد ارزیابی قرار گرفته و تاکنون خسارت ۶۸۴۹ واحد مسکونی در ۲۵ استان پرداخت شده که این خسارات مبلغ ۹۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

هدف‌گذاری برای رسیدن به فراگیری ۱۰۰ درصدی بیمه حوادث طبیعی ساختمان 

صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان که فراگیری ۱۰۰ درصدی آن بار‌ها مورد تاکید بوده و به تازگی هم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به این موضوع مطرح کرده است: یکی از ابزار‌هایی که سال گذشته ذکر شد و خیلی ظرفیت فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند تا چندین سال آینده تأثیر خود را داشته باشد، مؤثرتر کردن فراگیری ۱۰۰ درصد در حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان و همچنین تکمیلی آن است.

وزیر امور اقتصاد و دارای در ادامه بیان کرد: با وجود آن‌که اعضای خود صندوق نیز پیگیر هستند، اما متأسفانه عدم مساله‌شناسی در چند حوزه، موجب شده که با وجود اینکه کار در کشور شروع شده و در مواردی هم صندوق خسارت‌های خوبی را به مردم آسیب‌دیده ناشی از حوادث طبیعی ساختمان پرداخت کرده است؛ اما نتوانسته‌ایم به سطح شمول خیلی بالایی و درصد بیشتری از پوشش و پرداخت خسارت برسیم و لازم است که اعضای مجمع و همکاران کمک کنند تا موانع بر سر این موضوع برطرف شود.

در نهایت گفتنی است، بنابر آمار منتشر از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان از ابتدا تاکنون ۳۱۴۳۸۰۰۰ ساختمان تحت پوشش قرار این صندوق قرار گرفته است و ۳۸۶۶۳ تعداد خسارت‌های پرداخت شده این صندوق است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار