رویداد ملی «ثبت بالاترین دمای سطح زمین در کویر مرکزی ایران» در کویر سیازگه ابوزیدآباد در شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

 رویداد «ثبت بالاترین دمای سطح زمین در کویر مرکزی ایران» توسط مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان‌های کشور به یادبود پرفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی در کویر سیازگه ابوزید آباد شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.


مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان این رویداد را با همکاری دانشگاه‌های کاشان، تهران، صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان، ارومیه، اداره هواشناسی کاشان و شهرداری آران و بیدگل برگزار کرد.

 
عضو هیئت‌علمی دانشکده منابع طبیعی و نماینده دانشگاه کاشان در این رویداد گفت: برای جانمایی منطقه، با بررسی تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌های حرارتی و آمار هواشناسی، پیش‌بینی شد کویر سیازگه در جنوب دریاچه نمک در شهرستان آران و بیدگل، می‌تواند رکورد گرم‌ترین دما را ثبت کند.


سید علی موسوی خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری‌ها به‌صورت میدانی و ثبت ساعت‌به‌ساعت آمار هواشناسی و با تعداد نمونه بالا در شهرستان آران و بیدگل، در گرم‌ترین روز‌ها و ساعت‌های سال انجام شد.


او با بیان اینکه حداکثر دمای ثبت شده سطح زمین در ساعت ۱۳ روز ۷ مردادماه، در کویر سیازگه ابوزید آباد، به مقدار ۶۹/۴ سانتی‌گراد بود، افزود: حداکثر دمای هوا در ارتفاع ۲ متری ۵۰ درجه سانتی‌گراد، تبخیر از سطح آزاد آب ۲۲/۸ میلی‌متر در روز و بیشترین سرعت باد ۱۳/۵ متر بر ثانیه در ساعت ۱۲:۳۰ و جهت آن باد شمالی ثبت شد.

سیازگه نام کویری واقع در ابوزید آباد بخش کویرات، یکی از بخش‌های تابعه شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان ایران است که در دامن ریگزار‌های شمال ابوزید آباد و دروازه ورود به پناهگاه حیات‌وحش یخاب شهر ابوزید آباد قرار دارد.


کویر سیازگه یا ریگ سیاه، در فاصله ۳۵ کیلومتری کاشان و آران و بیدگل است و یکی از کویر‌های بکر و ناب استان اصفهان است که به‌مرور زمان به همراه کویر مصر و مرنجاب به یکی از محبوب‌ترین مناطق کویری در بین علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران تبدیل شده است.


این کویر از دور کاملاً به رنگ سیاه دیده می‌شود و به همین دلیل محلی‌ها نام سیازگه (ریگ سیاه) را بر روی آن گذاشته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار