حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هکتار از عرصه‌های استان استان به ویژه جنگل‌ها، مراتع و پهنه‌های زیست محیطی در روز‌های پیش‌رو طی افزایش دمای هوا با خطر آتش سوزی مواجه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با گرم شدن هوا ظرفیت وقوع حریق در مراتع افزایش پیدا می‌کند گفت: با توجه به رویشگاه‌ها گیاهی و خشکی علفزارها، پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دما، شاهد وقوع حریق در مراتع باشیم.


منصور شیشه‌فروش افزود: با گرم شدن هوا و وزش باد‌های گرم، پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال حریق در مراتع صورت گیرد و لازم است برنامه‌ریزی‌ها برای پیشگیری از رخداد حوادث انجام و اقدامات فنی، اجرایی و آموزشی در تمام مناطق اجرایی شود.


وی گفت: وسعت استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار است که ۹۰ درصد آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، همچنین ۳.۲ میلیون هکتار از وسعت استان بیابانی و ۶.۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی است.


شیشه فروش با بیان اینکه پهنه‌بندی دو میلیون هکتار مستعد وقوع حریق در مراتع انجام شده گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مراتع استان تحت تأثیر ظرفیت وقوع حریق قرار دارد که در منطقه غرب و جنوب برای کمربند زاگرسی و بعضی در محدوده منطقه کوه کرکس است.


وی پیرامون اینکه در سال گذشته ۱۰۰ هکتار از مراتع طبیعی و ۳.۵ هکتار از عرصه‌های محیط زیست استان اصفهان به دلیل حریق دچار آسیب شدند، افزود: نزدیک به ۹۸ درصد از عوامل انسانی در آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها تأثیرگذار است، سال گذشته بیشترین میزان حریق در منطقه سمیرم و فریدون‌شهر ثبت و گزارش شد.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب‌های وقوع حریق به پوشش‌های گیاهی و مراتع ادامه داد: وقوع حریق می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و مراتع وارد کند و در فصل گرم و خشک سال که علوفه کف مراتع خشک می‌شود، حریق افزایش پیدا می‌کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وقوع حریق در یک هکتار از مراتع حدود ۳۰۰ میلیون تومان و آتش‌سوزی یک هکتار پوشش گیاهی نزدیک به یک میلیارد تومان خسارت وارد خواهد کرد، گفت: با بررسی علت آتش‌سوزی‌ها نیز می‌توان گفت عواملی مانند گرمای بیش از حد هوا، گاهی صاعقه و عوامل غیرطبیعی با منشأ انسانی به صورت عمدی یا غیرعمدی، علت افزایش حریق‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی آتش زدن باقی‌مانده محصول در مزارع نیز با سرایت به سایر مناطق موجب آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. دستورالعمل ایمنی آتش سوزی در مراتع و پوشش گیاهی ابلاغ و به جهاد کشاورزی نیز اعلام شده تا به کشاورزان منتقل شود تا از آتش زدن باقی‌مانده مزارع خود، خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار