نماینده مجلس گفت: عدم همکاری سازمان ثبت احوال و بانک مرکزی با سامانه املاک و اسکان به منزله ضربه زدن به منافع مردم است.

سامانه‌ها در دنیای معاصر حرف اول و آخر را در پیشبرد روند‌های حکمرانی می‌زنند. در دنیایی که همه چیز به سمت الکترونیک شدن می‌رود، اطلاعات زیربنای تمامی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هاست. در واقع ابزار اصلی دولتمردان برای حکمرانی همین اطلاعات هستند.

به دست آوردن و جمع‌آوری اطلاعات کار ساده‌ای نیست و همکاری تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد.

خوداظهاری و تقاطع‌گیری پسینی داده‌ها از جمله راه‌هایی است که می‌توان برای جمع‌آوری اطلاعات از آنها استفاده کرد. وزارت آموزش و پرورش در اقدامی مناسب از والدین خواست که هنگام ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس، به ارائه کدپستی‌ای که از سامانه املاک و اسکان دریافت می‌کنند، بپردازند. به این ترتیب، تا حد زیادی از طریق خوداظهاری، اطلاعات اسکان خانوار‌ها مشخص شد.

بانک مرکزی نیز بر اساس قانون باید متقاضیان دریافت دسته چک را ملزم به ارائه این کدپستی کند. اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و شاهد کم کاری بانک مرکزی در این زمینه هستیم. سازمان ثبت احوال نیز هنوز به سامانه املاک و اسکان متصل نشده و اطلاعاتش را در اختیار این سامانه قرار نداده است.

حامد یزدیان  نماینده مجلس در خصوص اهمیت تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور خاطرنشان کرد: واقعیت این است که هرگونه سیاست‌گذاری دقیق و راهبردی در حوزه مسکن در گروی این است که سامانه املاک و اسکان را در اختیار داشته باشیم. نیاز است داده‌های این سامانه کامل باشد. هدف اصلی سامانه مورد بحث این است که اطلاعات و داده‌ها حوزه املاک و اسکان را جمع‌آوری کند و از آنها در راستای سیاست‌گذاری‌های صحیح بهره ببریم.

وی ادامه داد: هر کشوری که بخواهد برنامه‌ریزی داشته باشد و به سمت توسعه گام بردارد، نیاز به سامانه‌های قوی با دیتا‌های مستدل دارد. تعیین اولویت‌ها در حوزه مسکن و املاک وابسته به این است که اطلاعات در اختیار داشته باشیم. به طور کلی، هر اقدامی که در دنیای امروز بخواهیم انجام دهیم، برای برنامه‌ریزی بهتر نیاز به سامانه‌ها و اطلاعات داریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا وقتی سامانه‌ها به یکدیگر مرتبط نباشد و تقاطع‌گیری داده‌ها را نداشته باشیم، سامانه‌ها کارآیی لازم را نخواهند داشت. نیاز است دستگاه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال و... به سامانه املاک و اسکان متصل شوند و اطلاعات خود را در اختیار آن قرار دهند. از طرف دیگر، لازم است سامانه دستگاه‌های مختلف نیز به یکدیگر متصل باشد تا بتوانیم از اطلاعات همه آنها بهره ببریم.

یزدیان گفت: وقتی اطلاعات را در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از سیاست‌های تنبیهی و تشویقی، برنامه‌های حاکمیتی را پیش ببریم. از طرق مختلف می‌توانیم به اطلاعات اسکان خانوار‌ها دست پیدا کنیم. به طور مثال، دستگاه‌های مختلف می‌توانند ارائه خدمات خود را منوط به ارائه کد پستی افراد کنند که از سامانه املاک و اسکان دریافت می‌شود. به این ترتیب، از طریق خوداظهاری به اطلاعات اسکان خانوار‌ها دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز باید ارائه دسته چک به افراد را منوط به ارائه کدپستی اخذ شده از سامانه املاک و اسکان کند. این یکی از راهکار‌ها برای دسترسی به اطلاعات اسکان خانوارهاست.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد سامانه‌ها در کشور مستقل از یکدیگر عمل کنند، به نتیجه موردنظر مبنی بر دستیابی به اطلاعات جامع در خصوص املاک و اسکان دست پیدا نخواهیم کرد. راهکار اساسی برای دستیابی به اطلاعات، این است که سامانه‌ها به یکدیگر متصل باشند. در همین ارتباط، اتصال سازمان ثبت احوال به سامانه املاک و اسکان اهمیت زیادی دارد که تا کنون اتفاق نیفتاده است. در بانک‌ها نیز باید ارائه هر نوع خدمات منوط به ثبت اطلاعات اسکان افراد باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه املاک و اسکان برای اصلاح وضعیت مسکن به نفع مردم و برای مقابله با احتکار مسکن است و از آنجائیکه نفع نهایی سامانه املاک و اسکان در نهایت به مردم می‌رسد و شهروندان از سیاست‌گذاری‌های صحیح در حوزه مسکن بهره‌مند می‌شوند، عدم همکاری بانک مرکزی و سازمان ثبت احوال با این سامانه به معنی ضربه زدن به منافع مردم است. بر همین اساس، نیاز است این سازمان‌ها همکاری لازم را در راستای تکمیل اطلاعات مورد نیاز سامانه املاک و اسکان داشته باشند.

یزدیان گفت: صلاح کشور در این است که سامانه املاک و اسکان تکمیل و راه‌اندازی شود. هر دستگاهی که در این زمینه قصور داشته باشد، در راستای مصالح کشور حرکت نکرده و خاطی است.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم و هفتم توسعه، دستگاه‌ها موظف شده‌اند که سازمان داده و اطلاعاتی خود را تشکیل دهند. حتماً یکی از مطالبات نمایندگان در زمان دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همین موضوع است که وی برنامه مدونی برای تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان داشته باشد.

خبرنگار : محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار