مدیر عامل آبفا فارس با بیان اینکه کمبود آب شرب بحثی جدی در اکثرنقاط جهان است، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را کلید واژه‌ی حل بسیاری از مشکلات خصوصا در حوزه انرژی و به شکل ویژه در مبحث آب دانست و گفت: باید برای کاهش ۲۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم.

علی شبانی با ارائه شمایی اجمالی از وضعیت آب شرب در استان فارس، گفت: شرکت آبفا فارس بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار مشترک دارد که با استفاده از قریب به ۱۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ رشته قنات و چشمه و منابع آب سطحی (سدها)، آب مورد نیاز آنان را تامین می‌کند.

او جمعیت تحت پوشش این شرکت را بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از کل آب شرب مورد نیاز این جمعیت از محل منابع زیرزمینی و ۱۵ درصد از منابع سطحی تامین می‌شود.

شبانی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در فارس حدود ۲۰۰ لیتر بوده و در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاتر است، گفت: از کل مشترکان تحت پوشش شرکت آبفای فارس، تقریبا ۴۸ درصد بیش از الگو، آب مصرف می‌کنند و مصرف ۴۷ درصد از آنها در حد الگوی تعیین شده قرار می‌گیرد. البته ۵ درصد از مشترکین هم غیرخانگی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در ادامه با بیان اینکه بالغ بر۳۷۱ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف استحصال می‌شود، گفت: متاسفانه بالغ بر ۴۱ درصد از این آب هدر می‌رود و علیرغم نبود آمار‌های دقیق، بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است.

شبانی با بیان اینکه امکان برخورد قضایی با همه استفاده کنندگان غیرمجاز، به دلیل گستردگی و تنوع، وجود ندارد، گفت: اولویت اول، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است؛ باید تعداد انشعاب‌ها یا برداشت‌های غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه، همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته میزان بارندگی در فارس افزایش داشته، اما به لحاظ پراکندگی از توزیع و پراکنش مناسب و متناسبی برخوردار نبوده است.

شبانی در همین رابطه بیان داشت: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت، رشد تعداد مشترکان و ...، شاهد بروز تنش آبی در۵۳ شهر و ۶۹۲ روستای استان هستیم.

او توضیح داد؛ تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه بسیار کمتر از میزان آب شرب مورد نیاز ساکنان آن منطقه باشد و گفت: حدود ۴۸ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفای استان فارس، شیوه سیار تأمین آب شرب و بهداشتی را یکی از راه‌های مقابله با بحران کم آبی خصوصا در ایام گرم سال اعلام و خاطرنشان کرد که امسال نیز در مناطقی از این شیوه استفاده می‌گردد.

شبانی در ادامه با تأکید بر این نکته که توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با آگاهسازی و اطلاع رسانی و فرهنگسازی در همه ابعاد یک نیاز مداوم و مستمر در جامعه محسوب می‌شود اظهار کرد: باید برای کاهش ۲۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم.

او با دعوت از رسانه‌های مجازی و حقیقی برای توسعه‌ی آگاهی اجتماعی و افزایش حساسیت‌های اجتماعی در این خصوص، اضافه کرد: رسانه، بیشترین میزان تاثیرگذاری را در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی دارد.

شبانی با بیان اینکه درست مصرف کردن به معنی ریاضت کشیدن نیست، گفت: امروز سرانه مصرف در ایران حدود ۲۰۰ لیتر مطرح شده، حال آنکه استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر بوده و میزان مصرف در بسیاری از کشورها، پائین‌تر از این عدد است.

مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان این مطلب که باید مصرف در همه‌ی حوزه‌ها مدیریت شود و با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از مصرف آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد، لزوم اجرای گسترده اقدامات اصلاحی در این بخش برای کاهش حداکثری مصرف آب و افزایش حداکثری بهره وری را متذکر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار