رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور جلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور در تولید موز، احداث ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید به‌عنوان چشم‌انداز پیش رو ترسیم شده است.ست.

علیرضا دهمرده  گفت: برای تحقق این طرح، بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، برنامه طرح توسعه‌ باغات موز به شیوه کشت متراکم در سطح ۴۲۰۰هکتار تدوین و تاکنون کشت الگویی ۱۰۰ هکتار موزستان درمنطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری به اتمام رسیده است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای ۷۱۳۶ هکتار موزستان با تولید سالیانه افزون بر ۲۰۳ هزار تن می باشد.

دهمرده همچنین در بحث تولید خرما نیز خاطرنشان کرد: در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری در نخلستان های استان، با مشارکت هلدینگ های کشاورزی، تاکنون قریب به ۶۰ هزار اصله پا جوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده و پس از گذراندن دوران قرنطینه در سطح ۲۰۰هکتار کشت شد.

وی گفت: طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری در قالب یک برنامه منسجم در سطح 10 هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هدف گذاری شده است.

استان سیستان و بلوچستان با ۷۰ هزار هکتار نخلستان و تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما، رتبه دوم تولید و رتبه اول سطح زیر کشت خرما در کشور را داراست. طی دولت سیزدهم در راستای تکمیل زنجیره ارزش خرما ۹ واحد سردخانه و بسته بندی به ظرفیت ۱۲ هزار تن به بهره برداری رسیده و موجب ارتقائ ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۱۵۰ هزار تن شد. همچنین در حال حاضر ۴۲ واحد بسته بندی و سردخانه خرما به ظرفیت افزون بر ۱۲۴ هزار تن با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در سطح استان در حال احداث ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار