رئیس اداره هیئت‌های مذهبی و سازماندهی شورای هیئت‌های مذهبی کشور گفت: فعالیت عزاداران حضرت اباعبدالله (ع) صرفاً محدود به برپایی عزاداری است.

حجت‌السلام و المسلمین علی علمی، رئیس اداره هیئت‌های مذهبی و سازماندهی شورای هیئت‌های مذهبی کشور درباره فعالیت اتباع کشور‌های مسلمان در ایران گفت: هیئت‌های اتباع و کشور‌های خارجی که مسلمان و خاصتاً شیعه هستند و در کشورمان عزاداری می‌کنند، از ملیت‌های مختلف نظیر افغانستان، پاکستان، هند، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و ... هستند. این هیئت‌ها قبلاً با اخذ مجوز‌های موقت ده روزه به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) می‌پرداختند. سازمان هیات و تشکل‌های دینی با هماهنگی وزارت کشور در تلاش است تا مجوز دائمی به هیات داده شود، تا فعالیت‌هایشان سازماندهی شود و با شکل بهتری بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. 

حجت‌السلام علمی درباره فعالیت دسته‌ها و هیات عزاداری در خارج از ایران توضیح داد: ارتباط ما با هیات در خارج از ایران در چارچوب قوانین کشور‌های خودشان و به صورت تعاملی است. فعالیت آنها صرفاً محدود به برپایی عزاداری است، مگر جا‌هایی که امکان برپایی حسینیه وجود داشته باشد. مثلاً بخشی از شیعیان در شهر سیدنی کشور استرالیا زمینی را خریداری کردند و هر ساله برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند. 

پیش‌تر حجت‌الاسلام و المسلمین مجید باباخانی رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور گفته بود، معمولاً فعالیت عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) به صورت مردمی است، البته رایزنان فرهنگی ما این مراسمات را تقویت می‌کند. 

حجت‌الاسلام باباخانی درباره ممنوعیت برپایی سخنرانی در کشور‌های غیر اسلامی گفته بود، هر کشوری قوانین خودش را دارد و فضا فضای منفی نیست.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار