همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی با تاکید بر گستره چهارمحال و بختیاری و با تمرکز بر شعر و اندیشه‌های ادبی زنده‌یاد داراب رئیسی شاعر، نویسنده و پژوهشگر این استان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: ایران زیبایی جغرافیایی خاصی دارد و نگین آن چهارمحال و بختیاری است و این فرهنگ است که تونسته این آثار باستانی و زیبایی‌های تاریخی را به هم پیوند بزند.

وی افزود: لهجه‌ها و گویش‌های مختلف نه تنها باعث اختلاف بین قومیت‌های مختلف نشده است بلکه وحدت‌آفرین نیز است و با پیروزی انقلاب اسلامی موجب ایجاد و تقویت همسویی و همگرایی نیز شده است.

پیرعلی ادامه داد: قومیت‌ها و گویش‌های مختلف، وحدت‌آفرین و از نکات مثبت فرهنگ ایران به شمار می‌رود که چرایی آن را باید در همایش‌های مختلف جست وجو کرد.

وی ادامه داد: در راستای اعتلای فرهنگ و ادبیات، پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد اقدام به برپایی همایش‌های ادبیات آیینی کرده است که نخستین همایش ملی در سال ۱۴۰۱ برای بزرگداشت عمان سامانی برگزار شد و امروز نیز دومین همایش با تاکید بر گستره چهارمحال و بختیاری خاصه اشعار و آثار داراب رئیسی در حال برگزاری است.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تالار مشاهیر چهارمحال و بختیاری در این دانشگاه گفت: تلاش می‌شود در تالار مشاهیر چهارمحال و بختیاری آیین‌های قدیمی، مفاخر و چهره‌های استان و همچنین مفاخر دانشگاه شهرکرد معرفی شوند.

مهدی طهماسبی رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: این اداره کل به عنوان مهمترین دستگاه تصمیم‌ساز رسالت‌های خاصی برعهده دارد که یکی از آنها برگزاری بزرگداشت‌ها است.

وی اظهار داشت: باور دینی و ادبیات آیینی از دیرباز همزاد شعر و ادبیات فارسی است و دیرینگی آن بر کسی پوشیده نیست.

وی با معرفی چهارمحال و بختیاری به عنوان سرزمین هزار شاعر ادامه داد: قدیمی‌ترین آثار ادبی شاعران این استان مزین به درون‌مایه‌های مذهبی بوده است.

طهماسبی یادآور شد: مرحوم حسن نافچی و میرزا محمد مقبل قهفرخی در سده‌های هشتم و نهم تا شاعران معاصر این استان، در آفرینش‌های ادبی خود رویکرد دینی و مذهبی داشته و به باور‌های شیعه دوازده امامی پایبند بوده‌اند.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در طول ۶ سده حیات ادبی استان ما شاهد حضور و رویکرد‌های مذهبی شاعران و نویسندگان در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی در خصوص مرحوم داراب رئیسی از جمله شاعران معاصر چهارمحال و بختیاری افزود: ایشان به عنوان شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، فعال فرهنگی، اجتماعی و معلم اخلاق شناخته می‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه مرحوم داراب رئیسی از شاعران نسل طلایی و نسلی که همیشه همراه، همگام و یاور انقلاب بود گفت: این شاعر معاصر از نام‌آوران عرصه سرود به ویژه در سطح ملی به شمار می‌رود.

وی خلاقیت، پاک نهادی، بهره‌گیری از زبان هنر، حضور اجتماعی و مردم‌داری را از ویژگی‌های مرحوم داراب رئیسی عنوان کرد و افزود: این ویژگی‌ها موجب شد تا از ایشان شخصیتی تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و ادب بسازد.


بیشتر بخوانید


رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده پاییز امسال آیین بزرگداشت شاعر پیشکسوت مرحوم داراب رئیسی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مالک حسنی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: برپایی همایش‌های بزرگداشت مفاخر و چهره‌های استانی و ملی عامل انتقال گنجینه فرهنگ و ادبیات به نسل جدید است.

وی افزود: برپایی همایش‌های بزرگداشت چهره‌های گذشته و معاصر موجب می‌شود این طلا‌های ناب زیر خروار‌ها فراموشی مدفون نشوند و تاریخ و فرهنگ چهارمحال و بختیاری زنده بماند.

حجت الاسلام حسنی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود تندیس‌ها و تابلو‌های مشاهیر و مفاخر استان در مناطق مختلف استان نصب شود تا مردم به ویژه نسل جوان با تاریخ گذشته خود آشنا شوند و برای آینده مشق کنند.

وی با تاکید بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره سرمایه‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگی دارد که مرحوم داراب رئیسی یکی از آنان است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه مرحوم داراب رئیسی انسانی متواضع و شاعری خوش ذوق بود گفت: گویش بختیاری سرشار از حماسه است و به خوبی این رویکرد در شعر داراب رئیسی احساس می‌شود.

وی گفت: واژه افتخار را از واژگان پرتکرار آثار شعر داراب رئیسی می‌توان نام برد.

جهانگیر صفری دبیر علمی همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی چهارمحال و بختیاری گفت: این همایش همزمان با روز شعر و ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی برگزار شد.

وی افزود: بیش از۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش که بیشتر آنان محور‌های اعلام شده در این رویداد فرهنگی و علمی را رعایت کرده بودند.

صفری ادامه داد: چندین مجموعه شامل انجمن زبان و ادبیات فارسی کشور، دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان، دانشگاه بیرجند، جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه فرهنگیان در برگزاری این همایش همکاری داشتند.

وی یادآور شد: همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی در۲ بخش بررسی آثار و اندیشه‌های داراب رئیسی و ناظر بر مضامین و موضوعات ادبیات آیینی برگزار می‌شود.

صفری گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده مجموع مقالات همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی در دانشگاه شهرکرد در سایت پژوهشکده بختیاری‌شناسی و نیز در قالب کتاب منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع مقاله‌های ارسال شده به دبیرخانه این همایش هفت مقاله با عنوان تحلیلی جامعه شناختی بر ادبیات آیینی با تاکید بر اشعار داراب رئیسی، همانندی‌های تاثیرپذیری عمان سامانی از خطبه حضرت زینب (س)، بازتاب عناصر طبیعت در شعر داراب رئیسی با تکیه بر گلبانگ بختیاری، واکاوی جرم شناختی ادبیات آیینی از چشم انداز کاربست درنظام عدالت کیفری، چگونگی گرایش داراب رئیسی به شعر و قصیده تاریخ گوی اسلام، بازتاب ستایش آیین و سنن بختیاری و گریز از زندگی مدرن در شعر داراب رئیسی ارائه می‌شود.

گفتنی است؛ داراب رئیسی شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ بختیاری در سال ۱۳۳۰ در منطقه بیدکان کوهرنگ چهارمحال بختیاری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرکرد پشت سر گذاشت و به عنوان آموزگار عشایری وارد آموزش‌وپرورش شد.

وی در کنار آموزگاری به تحصیل خود در رشته علوم تربیتی ادامه داد و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی را نیز دنبال کرد. پایه‌گذاری محافل ادبی و صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی نشریه «کُهرنگ» که به صورت ویژه به تاریخ و فرهنگ بختیاری می‌پرداخت از جمله فعالیت‌های داراب رئیسی است.

سرانجام این شاعر بنام بختیاری پس از عمری تلاش در حفظ و پاسداشت فرهنگ و ادب و به یادگار گذاشتن چندین اثر و کتاب، در مهرماه ۱۴۰۱ دارفانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت رحمت شهرکرد به خاک سپرده شد.

از آثار برجای مانده از داراب رئیسی می‌توان به مجموعه شعر آوای ایل، خون نامه علیداد رستم بختیاری، دوبیتی‌های بختیاری و گلبانگ بختیاری اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار