بازیگر کشورمان گفت: تماشا، ساخت و بازی در فیلم کوتاه مثل برکت است و یکی از مهمترین دغدغه‌های فیلم‌سازان فیلم کوتاه انتخاب بازیگر است.

هفدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی روز یکشنبه ۷ مرداد در سینما بهمن تهران برگزار شد که سیاوش چراغی‌پور بازیگر فیلم‌هایی همچون «ملاقات خصوصی» و «جهان با من برقص» به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلم‌های کوتاه «رویای نیمه جان»، «امتحان نهایی»، «ایکس» و «O ۲» نشست.

چراغی‌پور در ابتدای پاتوق فیلم‌کوتاه و پیش از آغاز اکران فیلم‌ها در سخنانی خطاب به حاضران در این پاتوق گفت: واقعا همت کردید که در این گرمای هوای تهران خودتان را به پاتوق رسانده‌اید تا به تماشای فیلم‌های کوتاه بنشینید و واقعا خوشحالم که قرار است در کنار شما به تماشای فیلم بنشینم. فیلم‌های کوتاه جذابی که غیر از یکی، هیچ‌کدام را پیش‌تر ندیده‌ام و کنجکاوم که آنها را تماشا کنم. سعادتمندم که امروز در کنار شما هستم.

این بازیگر درباره عادت خود برای تماشای فیلم‌های کوتاه هم گفت: هر سال و در ایام برگزاری جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، تلاش می‌کنم تا تماشای هیچ فیلمی را از دست ندهم. حتی از برنامه‌ریز‌های پروژه‌هایی که درگیر ضبط آنها هستم، خواهش می‌کنم که در این بازه زمانی به‌گونه‌ای برای من برنامه آفیش در نظر بگیرند که بتوانم فیلم‌های جشنواره را ببینم. فکر می‌کنم از زمانی که کوچک بودم، عاشق تماشای فیلم کوتاه بوده‌ام و هنوز هم از تماشای فیلم‌های کوتاه لذت می‌برم.

در ادامه فیلم‌های کوتاه «رویای نیمه جان» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «امتحان نهایی» به کارگردانی مهدی نجفی، «ایکس» به کارگردانی مشترک مهدی میرزاده و محمد تیموری و «O ۲» به کارگردانی سعید دشتی روی پرده رفتند و پس از اکران این چهار اثر، سیاوش چراغی‌پور درباره آنها گفت: تماشای فیلم‌کوتاه، ساختن فیلم‌کوتاه و بازی در فیلم‌کوتاه همیشه مثل برکت است. از فیلم‌های امروز «رویای نیمه جان» را قبل‌تر هم دیده بودم، اما باید بگویم همه این فیلم‌ها وجه اشتراکِ موضوعی داشتند و همگی به نظرم درخور نمایش و اکران هستند. پس آرزو می‌کنم اتفاقات خوبی را در پخش‌های جهانی تجربه کنند.

وی گفت: هر کدام از این فیلم‌ها یک نقطه تکان‌دهنده و یک نقطه اوج داشتند و این خاصیت هنر است که بتواند این تأثیرگذاری را داشته باشد، یعنی گاهی قلب شما را بلرزاند و یا گاهی شما را بخنداند. هر چهار فیلم کوتاهی که امروز دیدیم هم این ویژگی را داشتند.

این هنرمند با بیان اینکه همواره به عنوان بازیگر در فیلم‌های کوتاه حضور داشته‌است، گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های فیلم‌سازان فیلم کوتاه و البته فیلم بلند انتخاب بازیگر است، چون انتخاب بازیگر می‌تواند پنجاه درصد موفقیت یک فیلم را رقم بزند و اگر به درستی انجام شود یک برگ برنده برای فیلم‌ساز محسوب می‌شود. به عنوان یک برادر بزرگتر به شما می‌گویم که در انتخاب بازیگر برای فیلم‌های کوتاه خود دقت داشته باشید.

چراغی‌پور ادامه داد: در این حوزه برخی معتقدند نباید سراغ بازیگر چهره برویم و برخی برعکس فکر می‌کنند، نکته، اما این است که در فیلم‌سازی کوتاه، فیلم‌نامه و کارگردانی حرف اول را می‌زند پس به جای آنکه انرژی خود صرف انتخاب و متقاعد کردن یک بازیگر مطرح کنید، صرف بازنویسی فیلم‌نامه و گفتگو با عوامل برای بهتر شدن کار کنید. در انتخاب یک بازیگر از یک سو بُعد اخلاق‌مدارانه او و از سوی دیگر بعد تکنیکی‌اش مهم است؛ اخلاق‌مدارانه از آن منظر که او با فیلم همراه شود، چون فیلم کوتاه مثل تئاتر است و باید با خلوص نیت و بدون چشم‌داشت وارد کار شویم. پس بازیگرانی که انتخاب می‌کنیم باید به نحوی باشند که سختگیر نباشند، با شما راه بیایند، نق نزنند، نگاه از بالا به پایین نداشته باشند. انتخاب درست بازیگر می‌تواند رکن مهمی باشد و باعث شود شما به وجوه کشف نشده بازیگران پی ببرید.

بازیگر «جهان با من برقص» در ادامه تأکید کرد: من تجربیاتی در فیلم‌های کوتاه داشته‌ام که هرگز در فیلم‌های بلند نداشته‌ام، کارگردانان فیلم بلند گاهی جسارت واسپاری برخی نقش‌ها را به من نداشته‌اند، اما بچه‌های فیلم کوتاه این کار را کرده‌اند.

در ادامه هفدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه اکران‌شده با حضور عوامل این آثار و شاهین شجری‌کهن به‌عنوان منتقد مهمان، برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار