معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک میلیون و ۱۶۸ هزار دانش‌آموز تا الان ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند.

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز با بیان این که تعداد دانش آموزان پایه اول نسبت به سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار نفر کاهش یافته است؛ گفت: پیش بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر در پایه اول ثبت نام کنند.این آمار براساس نرخ موالید و در نظر گرفتن تعداد اتباع و مهاجرین و نرخ تکرار پایه پیش بینی شده است.

او ادامه داد: ۱ میلیون و ۱۶۸ هزار دانش‌آموز تا الان ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند. حدود ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار دانش‌آموز است که ۸ میلیون و ۸۸۴ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند. سال گذشته تا این تاریخ ۴۸ درصد ثبت‌نام انجام شده بود ولی امسال ۸۰ درصد تا امروز کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده  همچنین ثبت نام حدود ۹۰ درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی انجام شده است.

او ادامه داد: سازماندهی‌ کلاس‌‌های درس حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان انجام شده و در حال حاضر در مرحله ساماندهی معلمان هستیم. استان‌های مختلف حدود ۸۰ درصد سازماندهی معلمان را انجام داده‌اند.

او با بیان این که اولویت فعلی ما سازمان‌های معلمان و سپس توانمندی معاون در دستور کار است؛ تصریح کرد: حدود ۶۰ ساعت آموزش برای توانمند سازی معلمان ابتدایی زمان بندی شده است. دوره توانمند سازی معلمان هفته سوم مرداد آغاز می‌شود و ممکن است برخی از این دوره‌ها تا مهر ادامه داشته باشد.

او با بیان این که ۱۱۰ هزار کلاس درس برای سال آینده بهسازی می‌شوند؛ افزود: سال گذشته حدود  ۶۰ هزار مدرسه بهسازی شده‌اند.

وی افزود: الگوی مدرسه تراز سند تحول از سال تحصیلی جدید برای نخستین بار در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، خاص و اجرایی می‌شود؛ امیدواریم تعداد این مدارس به مرور افزایش یابد. در این طرح حدود ۱۰۰۰ راهبر تحول حضور دارند و کار را پیش می‌برند.

طریقی حسینی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر جزو افرادی بودند که باید علت عدم حضور آن ها در مدارس را بررسی می کردیم. افزود: ما برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره‌های آموزشی برگزار کردیم؛ همچنین در این زمینه سازمان نهضت سواد آموزی با ما همکاری می‌کند.

مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: ۱۴۹۱پروژه آموزشی و پرورشی به عبارتی  ۶ هزار۸۶۰ کلاس تحویل داده می‌شد.

وی افزود: حدود ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی چاپ می‌شود که تاکنون ۷۶/۴۵ درصد از دانش آموزان ثبت نام کتب درسی خود را نهایی کرده‌اند.

وی با بیان این که دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع به زودی ابلاغ خواهد شد، گفت: در حوزه نظارت بر ثبت‌نام، مسائل مرتبط با ثبت‌نام قواعد و مقرراتی دارد. پس از ابلاغ این قواعد، سامانه‌ای وجود دارد که کار از طریق آن اجرایی می‌شود. امسال ثبت‌نام میان پایه‌ها پس از اعلام نتایج، در پایه‌ بالاتر ثبت‌نامشان انجام شد و از ۱۲میلیون رفت و آمد والدین جلوگیری کرده است.

وی با بیان این که نظارت‌ها همگی به صورت ستادی انجام نمی‌شود بلکه به صورت منطقه‌ای و پایین‌تر هم انجام می‌شود؛ گفت: همچنین در ۸ استان‌ بزرگ، نمایندگانی به عنوان نماینده وزیر ابلاغ گرفته‌اند تا کار در حوزه‌های مختلف به خوبی پیش برود. بخشی از نظارت‌ها هم به صورت میدانی انجام می‌شود. گزارش‌های مردمی در حوزه ارزیابی عملکرد رسیدگی می‌شود.

هاشمی با بیان این که هرگونه دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است؛ افزود: تاکنون ۴ هزار و ۲۰۰ شکایت در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت شده است. بیشترین شکایت در حوزه ثبت‌نام بحث دریافت وجه، محدوده‌بندی جغرافیایی بوده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار