تامین برق چاه‌‌های کشاورزی با استفاده از صفحه‌‌های خورشیدی در استان مرکزی آغاز شد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی در بحث ناترازی‌های انرژی، استفاده از فرصت انرژی‌های پاک بویژه انرژی خورشیدی است که با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط بانک کشاورزی، جهادکشاورزی و مسئولین حوزه برق، یک تفاهم نامه امضا و منابع لازم برای تامین تسهیلات ایجاد مزارع خورشیدی فراهم شد.

ابراهیمی افزود: در این روش برای چاه‌های کشاورزی امکان تامین انرژی خورشیدی فراهم خواهد شد و مازاد آن نیز به عنوان درآمدزایی به شبکه فروخته خواهد شد. این مهم در بخش صنعت؛ خانگی و سایر صنوف قابل اجرا است و امیدواریم بتوان یکی از استان‌های پیش رو در تولید انرژی‌های خورشیدی و تامین انرژی مورد نیاز در بخش‌های مختلف بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز گفت: متاسفانه بخش کشاورزی به علت ناترازی برق در سنوات گذشته متحمل خسارت فراوانی شده و با توجه به احتمال تداوم این ناترازی برای سال آینده، ایجاد مزارع خورشیدی به عنوان راهکار می‌باشد.

صفری افزود: بخش کشاورزی استان این مهم را به انعقاد تفاهم نامه آغاز کرده و قطعا در ادامه باید برای جذب منابع تلاش بیشتری صورت گیرد. از کشاورزان تقاضا می‌شود درخواست‌های خود را به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌های محل اقامت اعلام کنند.

او گفت: در سطح استان مرکزی حدود ۶ هزار حلقه چاه وجود دارد که می‌توانند ذیل این تفاهم نامه قرار بگیرند. در این تفاهم نامه ۷۰ درصد منابع بانکی و ۳۰ درصد آورده شخصی تعریف شده است. شناسایی کشاورزان و معرفی کشاورزان دارای چاه و متقاضی یه شرکت برق، تعهد سازمان جهادکشاورزی استان بشمار می‌رود.

مدیر شعب فانک کشاورزی استان مرکزی نیز افزود: بانک کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی از کشاورزان و تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی با انعقاد تفاهم نامه بین توزیع برق و سازمان جهاد کشاورزی مسئولیت توزیع اعتبار برای کشاورزان متقاضی احداث مزارع تولید انرژی را دارد.

عظیمی افزود. بانک مسئولیت پرداخت تسهیلات در این تفاهم نامه را بر عهده دارد؛ در مرحله نخست تامین اعتبار به صورت محدود صورت خواهد گرفت و بعد از دریافت بازخورد‌ها این مهم گسترده خواهد شد. تسهیلات مذکور از منابع داخلی بانک و نرخ مصوب شورای پول و اعتبار معادل ۲۳ درصد خواهد بود که ۷۰ درصد هزینه سرمایه گذاری از سوی بانک در قالب تسهیلات تامین خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار