اورژانس آذربایجان‌غربی آماده کمک به افراد گرما زده است.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به گرم شدن هوای استان طی روز‌های هفته جاری گفت: این نهاد آماده کمک به افراد گرما زده است و در صورت تماس، تیم‌های درمانی اعزام خواهند شد.

فرزین رضازاده افزود: واحد‌های فرماندهی و عملیات این نهاد در همه شهر‌های استان آماده ارائه خدمات درمانی اورژانس به هم استانی‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از گرمازدگی با اقداماتی ساده قابل انجام است، اضافه کرد: نگه نداشتن کودکان یا سالمندان در وسیله نقلیه پارک شده خاموش از جمله مواردی است که در روز‌های گرم سال موجب بروز اتفاقات ناگواری می‌شود و باید از این امر اجتناب کرد.

وی با توصیه به اینکه قرارگرفتن در سایه در محیط بیرون، پرهیز از انجام فعالیت بدنی سنگین و نوشیدن مداوم مایعات از جمله دیگر مواردی است که باید رعایت شود افزود: لبته باید توجه داشت که در زمان هوای گرم، از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری شود.

رییس فوریت های پزشکی آذربایجان‌غربی با تاکید بر خنک نگهداشتن خانه‌ها گفت: در طول روز پنجره‌ها بسته شده و در صورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره‌ها پایین باشد.

رضازاده افزود: پرهیز از رفتن به محیط بیرون در طول گرم‌ترین ساعات روز، دوش یا حمام آب سرد، استفاده از لباس‌های سبک، گشاد و به رنگ روشن از جنس الیاف طبیعی و حتی استفاده از کلاه لبه دار بزرگ و عینک آفتابی از جمله دیگر موارد پیشگیری از گرمازدگی است.

وی درخصوص اقدامات اولیه برای فرد گرما زده بیان کرد: خارج کردن لباس‌ها از تن، سرد کردن بخش‌های انتهایی بدن با کیسه آب سرد روی گردن، شانه و کشاله ران، باد زدن به طور مرتب، اسپری کردن آب سرد با درجه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد به بدن او ازجمله این موارد است.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی اضافه کرد: به صورت جدی باید از دادن هرگونه داروی تب بر مانند «استامینوفن» به فرد خود داری شود و اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو باید خواباند.

وی تاکید کرد: گرمازدگی می‌تواند یک حالت تهدید کننده حیات باشد و بیمار گرمازده باید به سرعت به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی (Heatstroke) وضعیتیست که در آن دمای بدن به طور خطرناکی بالا می‌رود و قادر به تنظیم دمای خود نیست. این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی و در مواردی حتی مرگ شود. این بیماری به طور کلی در روز‌های گرم سال اتفاق می‌افتد. افرادی که در معرض بیماری‌های خاصی قرار دارند، بیشتر از دیگر افراد در معرض این عارضه قرار می‌گیرند، پس بهتر است با گرمازدگی آشنا شوید تا بتوانید از خود مراقبت کنید.

علائم گرمازدگی چیست؟

در برخی موارد ممکن است افراد متوجه گرمازدگی خود یا اطرافیان نشوند. علائم مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است. این علائم عبارتند از:

 افزایش دمای بدن
 تعرق شدید
 سرگیجه و ضعف
 سردرد
 اسپاسم عضلانی
 گیجی و هذیان
 تشنج و غش
 قرمز شدن، داغ شدن و خشک شدن پوست
 تهوع و استفراغ
 تنفس سریع و کم عمق
 سردرگمی و گیجی
 عدم تعریق با وجود گرما

این‌ها عواملی هستند که در صورت بروز باید سریعا بدن فرد دچار گرمازدگی را خنک کرد.

دلایل و علل گرمازدگی در افراد چیست؟

گرمازدگی به طور مستقیم به دلیل کمبود یک ماده خاص در بدن ایجاد نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از عوامل در بروز آن دخیل هستند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

 کمبود آب
 عدم تعادل الکترولیت‌ها (Electrolyte Imbalance)
 ناتوانی بدن در تنظیم دما
 شرایط سلامتی
 عوامل محیطی

مجموعه‌ای از این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا گرمازدگی در بدن ایجاد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.