رهبر انقلاب حکم ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ و آقای مسعود پزشکیان را رسما به ریاست‌جمهوری ایران منصوب کردند.

مراسم تنفیذ حکم آقای مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

در مراسم تنفیذ چهاردهم، ابتدا وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ارائه کرد. در ادامه، پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب توسط آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و اعطای حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر انقلاب به آقای پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم مطالبی را در حضور رهبر انقلاب خطاب به حضار و مردم ایران بیان کرد و در پایان، رهبر انقلاب به ایراد سخن پرداختند.

بیش از ۲۵۰۰ نفر از مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، هنرمندان، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران در این مراسم حضور داشتند.

تصاویری از مهمانان و حاشیه‌های مراسم تنفیذ چهاردهم

ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی 

توضیحات وزیر کشور درباره جزئیات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

وحیدی گزارشی از روند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در دور اول و دوم در مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان توسط رهبر انقلاب ارائه داد. 

وزیر کشور گفت: دوره ۳۵ روزه برگزاری انتخابات ناشی از فضای غم درگذشت شهید رئیسی و همراهان ایشان بود. شهید رئیسی تراز جدیدی برای مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران رقم زد و نوید بخش این شد که گام دوم انقلاب با خدمتگزاری جهادی طی خواهد شد.

وحیدی افزود: خدارا شاکرم که افتخار خدمت در دوره دولتی شهید رئیسی را دارم. رهبر انقلاب اسلامی بار‌ها در فرمایشات خود از ایشان تمجید کردند. وزارت کشور مفتخر است که براساس سیاست‌های کلی انتخابات، امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت با بی طرفی فرایند انتخابات را به پایان برساند تا برگ زرین دیگری بر کارنامه نظام اسلامی رقم بخورد.

وی ادامه داد: اکنون ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای انتخاب دکتر پزشکیان اجازه میخواهم فرایند انتخابات را تشریح کنم. در گام اول جلسه سران قوا برگزار شد. متعاقب آن ستاد انتخابات و هیات نظارت مرکزی در وزارت کشور تشکیل شد و تصمیمات را در این جلسات اتخاذ نمود.

وحیدی اظهار کرد: وزارت کشور با توجه به مصوبه شورای نگهبان از ۲۷۸ نفر مراجعه کننده ۸۰ نفر را واجد شرایط ثبت نام دانست و اسامی این افراد را برای شورای نگهبان فرستاد که در نهایت شورای نگهبان نام ۶ نفر را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد.

وزیر کشور گفت: کمیسیون تبلیغات صدا و سیما به هر نامزد فرصت‌های زمانی یکسانی برای تبلیغات اعطا کرد و ۵۲۰ میلیون پیامک تبلیغاتی برای نامزد‌ها در نظر گرفت. بیش از ۵۸ هزار و ۲۴۰ شعبه اخذ رای در داخل کشور داشتیم. ستاد امنیت انتخابات به ایفای نقش پرداخت تا مردم با آرامش در شعب اخذ رای حاضر شوند. حضور ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج در تامین امنیت و آمادگی همه دستگاه‌های امنیتی شعب ستودنی است.

وحیدی اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان درپای صندوق‌ها بودند. نمایندگان ستاد مرکزی نامزد‌ها در ستاد مرکزی وزارت کشور کل فرایند انتخابات را رویت می‌کردند. ورود قوه قضائیه و دادستانی‌ها بسیار اثربخش بود.

وی اضافه کرد: انتخابات در هر دو مرحله راس ساعت ۸ صبح آغاز شد. از طریق سامانه جامع انتخابات تا آخرین دقایق مشکلی در خصوص تخلفات وجود نداشت. بیش از ۶۱ میلیون و ۴۵۱ نفر از مردم عزیز واجد و شرایط رای بودند. در نتیجه این مشارکت ۵۵ میلیون نفری در دور دوم جناب آقای مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند.

وزیر کشور بیان کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله در طی ۳۵ روزه، آرامش سیاسی از ابتدا تا پایان انتخابات، تامین امنیت انتخابات، زمینه سازی برای حضور همه سلایق سیاسی و عدم کوچکترین دخالت از سوی ناظران انتخابات، فرصت سازی مناسب رسانه ملی برای تبلیغات، دقت فرآیند اخذ رای، افزایش ۲۵ درصدی رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات و... بخشی از ویژگی‌های انتخابات بود.

تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان توسط رهبر انقلاب 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در ادامه مراسم امروز طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

اعطای حکم تنفیذ پزشکیان توسط رهبر انقلاب

متن حکم تنفیذ رئیس دولت چهاردهم به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 

والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیةالله فی العالمین 

سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت.   

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است.  

اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق، و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم؛ و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. 
والسلام علی عبادالله الصالحین 

لحظه اهدای حکم تنفیذ توسط رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ چهاردهم

پزشکیان: خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم

مسعود پزشکیان نیز در سخنرانی‌ خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری گفت: سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر بار سنگینی را در شرایطی خطیر بر دوش این حقیر نهادند.

رئیس‌ دولت چهاردهم بیان کرد: آنان که به من یا به نامزد‌های رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه‌مندی و نقد به اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند انتظار تحول را پیش روی نظام من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز عملاً آغاز می‌شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند. منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد.

پزشکیان ادامه داد: آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته در حقیقت بر اساس مسیر روشنی است که مقام معظم رهبری توشیح فرمودند و چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید ما به طرف آن حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور نهم با بیان اینکه اختلافات به دلیل وجود هوای نفس است، گفت: راه سیاست مشخص است و اگر سیاست را رعایت کنیم می‌توانیم به جایگاه اصلی برسیم. مسئله دوم پشتوانه و رضایت مردمی است. معیار اینکه ما خدمتگزار هستیم یا نه آن است که آیا مردم از ما راضی هستند یا خیر. با تمام وجود باید به این مردم عشق بورزیم. خدمت به مردم سرلوحه زندگی همه مردم و مسئولین و وزرایی است که انتخاب می‌کنیم. این رفتار شخصی و باور ما است.

سخنرانی پزشکیان در مراسم تنفیذ

وی اضافه کرد: ظلم این است که مردم را نداشته باشیم و تنها به خویش توجه کنیم. انصاف را باید رعایت کنیم. خدمت رهبری تعهد می‌کنیم که برای این مردم جز انصاف و عدالت راه دیگری را ادامه ندهیم و قول می‌دهیم راه شهیدان و کسانی که در راه این مملکت جان خود را فدا کردند، ادامه دهیم تا عزت و افتخار را بازگردانیم و این جز با وحدت و قانون‌گرایی ممکن نیست و ما باید دست به دست هم بدهیم که خدمتگزار مردم خود باشیم.

پزشکیان ادامه داد: آنچه که چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی است ایرانی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی الهام‌بخش در جهان اسلام و دارای تعامل سازنده است. همچنین، ایران کشوری است توسعه‌یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی آزادی‌های مشروع عدالت اجتماعی حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی. با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

وی در ادامه تاکید کرد: اصول اول، دوم و سوم قانون اساسی بر اساس همین چهارچوب‌هایی است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند. ما تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از بحران‌ها و تنگنا‌های پیش‌روی کشور عبور کنیم.

رئیس دولت چهاردهم در پایان نطق خود در مراسم تنفیذ ضمن قدردانی از رهبر انقلاب گفت: خواهان آن هستم که مقام معظم رهبری برای پیشبرد سیاست‌هایمان و تشکیل دولت وفاق ملی، به ما کمک کنند و همچنان حمایت خود را از ما دریغ نکنند. از نظام حکمرانی کشور و نخبگان و نهاد‌های مدنی و جریان‌های سیاسی و ملت شریف ایران هم می‌خواهم با کمک هم فضای اعتماد امروز ایران را پایدار نگه‌داریم. از رهبر بزرگوار می‌خواهم مرا یاری کنند تا بتوانم بخشی از رنج‌های مردم را کم کنم. از دکتر مخبر و وزیر محترم کشور که نقش عمده‌ای در انتخابات داشتند تشکر می‌کنم و از تمامی احزاب داخل و ایرانیان خارج از کشور تشکر می‌کنم که با حضور خود حرکت بزرگی را در انتخابات انجام دادند.

پزشکیان در پایان با خواندن این شعر که "خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار" به سخنرانی خود در مراسم تنفیذ پایان داد.

رهبر انقلاب: مردم رئیس‌جمهور شایسته‌ای را انتخاب کردند

پس از پایان سخنرانی آقای پزشکیان، رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه "خدا را شاکر هستیم که انتخابات با وجود فضای اندوه ناشی از فقدان رئیس‌جمهور شهید به بهترین وجه انجام گرفت"، فرمودند: روز تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست اندرکاران به وسیله این انتخابات تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران ماندگار شده است.

حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای برخورد اخلاقی رقبا با رئیس‌جمهور منتخب بعد از انتخابات را نیز بسیار تحسین برانگیز خواندند و تاکید کردند که حالت دلخوری در مجادلات انتخاباتی نباید ادامه پیدا کند.

ایشان در ادامه به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم تنفیذ اشاره کردند و فرموند: انتخابات اخیر به خوبی انجام شد و رئیس جمهور شایسته‌ای را مردم انتخاب کردند. بیانات امروز ایشان متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی است. امیدوارم خدواند به ایشان کمک کند و همه ما باید در حد خود به ایشان کمک کنیم تا دولت ایشان کار‌های بزرگ را انجام دهد.

رهبر انقلاب در پایان با بیان اینکه با روحیه جهادی می‌شود کوه مشکلات را از جا کند، برای توفیق رئیس‌جمهور جدید آقای دکتر پزشکیان دعا کردند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
فقط تولید میتونه اقتصاد را نجات بده والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
موفق وسربلندباشی انشالله
آخرین اخبار