کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمایت‌های رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور منتخب، گفت: حمایت رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین سرمایه دولت چهاردهم است که باید آقای پزشکیان قدر آن را بداند.

دکتر شاهین صادقی نسب،کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگویی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان، اظهار داشت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کشور در نهایت صحت و دقت برگزار و جمهوری اسلامی یک‌بار دیگر در آزمون انتخابات و برگزاری آن سربلند شد.

وی ادامه داد: مردم رئیس‌جمهور منتخب خودشان را انتخاب کردند و انشا الله دکتر پزشکیان بتواند در عمل به وعده‌هایشان و خدمت‌رسانی حداکثری به این مردم بزرگ و شریف موفقیت داشته باشد.

صادقی نسب به پیام‌های این انتخابات اشاره کرد و گفت: باید نسبت به ۶۰ درصد و ۵۰ درصدی که در دورهای اول و دوم در انتخابات شرکت نکردند، فکر جدی داشته باشیم، این ها مردم ما هستند و مسلماً دلخوری‌هایی دارند و این دلخوری‌ها بایستی برطرف شود.

وی با اشاره به حمایت‌های ویژه رهبر انقلاب از دکتر پزشکیان افزود: انشا الله رئیس‌جمهور محترم با حمایت‌های ویژه‌ای که رهبری معظم انقلاب الحق و الانصاف از ایشان تابه‌حال داشتند بتوانند این اعتماد عمومی را ترمیم کنند و ما در انتخابات بعدی باز هم شاهد حضور بالای هفتاد هشتاد درصد مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: در دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آقای دکتر پزشکیان هم در این دیدار حضور پیدا کرد، وی نشان داد که انسان خاکی، صادق و بی‌تکلفی است و مسلماً از هر فرصتی تا جایی که ما داریم می‌بینیم برای ایجاد همدلی و همراهی استفاده می‌کند که این خصوصیات بسیار خصوصیات دل نشینی است و ما را به یاد آرمان‌های انقلاب می‌اندازد به‌طوری‌که این رفتارها، رفتارهای انقلابی اصیل است.

وی ادامه داد: انشا الله که ایشان بتوانند که این رفتارهای خودشان را حفظ و بیشتر هم تقویت بکنند و در کنار این مهم شاهد همراهی مجلس با دولت باشیم خصوصاً که در این دیداری که رهبر معظم انقلاب داشتند بر ضرورت همراهی مجلس با دولت تأکید کردند که این نکته بسیار مهمی است، ببینید رهبری انقلاب همواره از دولت‌هایی که با رأی مردم بر سرکار آمدند حمایت کردند این پشتوانه بزرگ اسلامیت نظام را در کنار رأی مردم و در کنار جمهوریت همواره داشتند و این جزو خصوصیات بارز و بزرگ‌منشانه رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

صادقی نسب حمایت‌های رهبر انقلاب از دولت را مهم برشمرد و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب حمایت‌های بسیار ویژه‌ای از آقای پزشکیان و دولت منتخبشان دارند، من به‌خاطر ندارم که در هیچ دوره‌ای رهبری انقلاب به این اندازه توصیه اکید به همراهی با دولت داشته باشند در این میان اولین دلیلش این است که بر طبق سنت ایشان احترام به رأی مردمی دارند که رئیس‌جمهور را انتخاب کردند.

کلیت نظام و انسجام دغدغه رهبر انقلاب

وی ادامه داد: دلیل دوم حمایت رهبر معظم انقلاب مسئله کلیت نظام و انسجام در خدمت‌رسانی است از آن جایی که متأسفانه برخی افراد در کشور هنوز کار دولت آغاز نشده شروع به حمله‌کردن به آقای پزشکیان کرده و سعی می‌کنند که از همین ابتدا در واقع شمشیر را برای ایشان از رو بکشند و این باعث می‌شود که به انسجام و کلیت نظام صدمه بخورد، ایشان قاطعانه برای مقابله با این کارشکنی‌ها حمایت‌های ویژه‌ای را از آقای پزشکیان و دولت منتخب ایشان دارند، چرا؟ به دلیل اینکه بایستی کل نظام در یک انسجام باشد نمی‌شود که در کار دولت کارشکنی کرد، کارشکنی در کار دولت به معنای عدم توفیق نظام حکمرانی است، دولت جمهوری اسلامی و قوه مجریه جدا از حاکمیت نیست؛ لذا همان‌طور که ایشان هم فرمودند موفقیت دولت موفقیت ما و موفقیت همه ملت است؛ لذا ایشان می‌خواهند این را به همه جریانات کشور نشان بدهند که بایستی تمام‌قد از دولت حمایت کنید.

کارشناس مسائل سیاسی دلیل سوم اعتماد رهبر معظم انقلاب به آقای دکتر پزشکیان را صداقت وی عنوان کرد و گفت: دکتر پزشکیان به دلیل خصوصیات فردی بسیار جذابی که دارد انسان صادق، رُک، متدین و متخصص است و این خصوصیات باعث شده که رهبر معظم انقلاب اعتماد ویژه‌ای به شخص آقای دکتر پزشکیان داشته باشند و این اعتماد سرمایه بزرگی برای دولت چهاردهم است.

وی تأکید کرد: دکتر پزشکیان باید از این سرمایه اعتمادی که رهبری به ایشان دارند حداکثر استفاده را بکنند و هرگز اجازه ندهند تا جریانات مختلف سیاسی در آینده دست به اقداماتی بزنند که به این اعتماد ضربه بزند.

صادقی نسب افزود: بزرگ‌ترین سرمایه دولت بعد از مردم ایران رهبری انقلاب است که بایستی این سرمایه را برای خودش نگه دارد.

وی ابراز داشت: رهبری معظم انقلاب فردی است که به‌شدت با افراط‌گرایی و جریاناتی که قصد انزوای ایران را دارند، مخالف است و در مقابل همواره موافق قانونمند و نظام‌مند کردن است، وقتی در حوزه فضای مجازی صحبت می‌کنیم یکی از بزرگ‌ترین مخالفان فیلترینگ خود رهبری انقلاب است به‌طوری‌که ایشان بارها در سخنرانی‌های خودشان بر قانونمندکردن این فضا تأکید کرده‌اند، موضوعی که دکتر پزشکیان نیز بر روی آن تأکید دارد.

صادقی نسب افزود: در خود ایالات متحده هم پلتفرم‌ها و سکوهای فضای مجازی با قوانینی که کنگره آمریکا برایشان می‌گذارد به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.
وی ادامه داد: قانونمندکردن به معنی محدود و مسدودکردن نیست و افرادی که طرح صیانت را تهیه کردند باید به این مهم توجه داشته باشند.

کارشناس مسائل سیاسی به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست خارجی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان ارتباط حداکثری با همه دنیا را می‌خواهند به‌غیراز، سرزمین‌های اشغالی و دولت جعلی صهیونیستی که ما آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم، دنیای امروز می‌بیند که این ها شایستگی کشورداری را ندارند و یک کشوری را اشغال و به نام خود زده‌اند.

وی تنها پیش‌شرط ارتباط با کشورهای غربی را عدم اعتماد عنوان کرد و گفت: اگر قرار است که ما با غرب ارتباط داشته باشیم از نکات مثبت غرب بهره بگیریم که در فرمایشات خود رهبری انقلاب هم وجود دارد و مسئله مهم دیگر این است که ما تا ابد شاگرد آن‌ها نمانیم.

نباید به غرب اعتماد کرد
این استاد دانشگاه افزود: با این کشورها ارتباط داشته باشیم؛ اما اعتماد نکنیم یکی از ایراداتی که به برجام وارد بود این بود که در برجام متأسفانه اعتماد به غرب بود اگر اعتماد به غرب نبود امروز نتایج بسیار بهتری در برجام شاهد بودیم؛ لذا رهبری انقلاب مخالف انزواگرایی، افراطی‌گری، مخالف بستن فضاها و موافق افزایش انتخاب‌های مردم هستند.

وی ادامه داد: وقتی که خودرو گران و بی‌کیفیت به مردم می‌دهیم، درست است که مردم می‌خرند؛ اما در عوض نارضایتی خودشان را در عرصه انتخابات و با عدم مشارکت می‌زنند که نشان می‌دهد که باید این رویه اصلاح شود.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در حوزه خودرو، لوازم‌خانگی و... زمانی که تولیدکننده داخلی فهمید رقیب دارد شروع به افزایش کیفیت می‌کند و آن زمان است که شما می‌توانید سربلند باشید و یک بازار داخلی پویا داشته باشید.

وی افزود: انشا الله دولت آقای پزشکیان بتواند از این نزدیکی دیدگاهی که با رهبری انقلاب دارد استفاده و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بدهد.

صادقی نسب با اشاره به مؤلفه‌های یک دولت خوب، گفت: دکتر پزشکیان باید به دنبال شایسته‌سالاری باشد؛ یعنی لااقل شما دولتی باشد که تصمیم بگیرد آدم‌هایی که قرار است اداره امور مردم را انجام بدهند در حد و اندازه‌های این ملت بزرگ باشند ما متأسفانه افرادی را که در سمت‌های مختلف می‌بینیم که در شأن ملت ما نیستند.

وی ادامه داد: کسانی که توانایی دیدگاه کلی‌نگری ندارند و علاوه بر این نگاه سیستمی را متوجه نمی‌شوند بر عکس مدیریت را برای منافع دنیا می‌خواهند به درد نمی‌خورند.
 
کارشناسان رانتی نباید در دولت حضور داشته باشند 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شما شعارتان بهره‌مندی از کار و نگاه کارشناسی است از شما خواهش می‌کنیم کارشناسان واقعی را پیدا کنید، کارشناسان قلابی به خورد مردم ندهیم کسانی که با رانت وارد دانشگاه شده‌اند، یا بورسیه رانتی برای تحصیل در خارج گرفته‌اند و بعدها جذب هیات‌ علمی شده‌اند درد کشور نمی‌خورند.

وی افزود: جراحی واقعی در این حوزه است، این آدم‌ها را بیرون بیندازید، خانه‌تکانی کنید به‌طوری‌که ساحت مقدس بخش عمومی را از حضور رانتی‌ها پاک کنید.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسئله بعدی پرهیز از دعوای سیاسی و بلندنظر بودن است، ببینید از اینکه فلان فرد در یک‌گوشه کشور چه می‌گوید یا فلان جریان سیاسی راجع به شما چه می‌گوید به این ها توجه نکنید تلاش شما آقای رئیس‌جمهور اجماع گرایی باشد، سعی کنید تا جایی که می‌توانید جاذبه داشته باشید و تنها در جایی که منافع ملی و مردم در خطر است دافعه داشته باشید.

وی بیان داشت: اساس کار را بر این بگذارید که وارد دعواهای سیاسی نشوید اگر در اطرافیان شما هم کسانی هستند که به‌اصطلاح عامیانه به دنبال هوچیگری و دامن‌زدن به دعواهای سیاسی هستند از آن‌ها استفاده نکنید و اجازه بدهید دولت شما، دولت خردورزی باشد.

صادقی نسب تأکید کرد: جناب آقای دکتر پزشکیان رهبر معظم انقلاب الگوی بسیار خوبی هستند در بلندنظر بودن نگاه کنید ببینید ایشان چطور می‌تواند کل را در نظر بگیرد و چقدر زیبا می‌تواند ارتباط جزئیات را با کلیت نظام پیوند بدهند از این نگاه بهره ببریم و شما هم به این شکل نگاه کنید.

وی توجه به سیاست خارجی را مهم برشمرد و گفت: یکی از شعارهای آقای پزشکیان تحقق رشد اقتصادی است و در یکی از سخنرانی‌های خودشان بیان کردند که برای داشتن رشد هشت‌درصدی ما بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توانیم موفق باشیم تا حدودی با شما موافقیم بله مسلماً ظرفیت داخلی هم باید استفاده شود؛ اما با شما موافقیم که ما نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: در این میان این سؤال به وجود می‌آید که چه کسانی قرار است این سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنند  یا غیر از دستگاه دیپلماسی و بازوی ارتباط ما با دنیا است؟

وظیفه سفرا جذب سرمایه‌گذاری خارجی است
وی افزود: امروز دستگاه دیپلماسی با این سفرا و نمایندگانی که ما در دنیا داریم نمی‌تواند این کار را برای ما انجام بدهد نه این دستگاه به‌طورکلی این بدنه‌ای که در طول این دهه‌ها ما داشتیم این ها نیروهای ناکارآمدی هستند که نتوانستند انتظارات مردم و انتظارات رهبری انقلاب را برآورده کنند، چون با معیارهای غلط انتخاب می‌شوند، ما کسانی را به‌عنوان سفیر و نماینده جمهوری اسلامی به دنیا می‌فرستیم که اصلاً با زبان بین‌المللی و بافرهنگ کشورهایی که در واقع میزبانشان هستند آشنا نیستند و در چنین شرایطی این افراد نمی‌توانند برای ما سرمایه بیاورند.

صادقی نسب تصریح کرد: دنبال نخبه‌ها در جایی بگردید که مردم می‌پذیرند مردم افرادی را نخبه می‌دانند که بتوانند به زبان‌های بین‌المللی صحبت کنند، کسانی که توانایی ارتباط‌گرفتن با کشورهای خارجی را دارند.

وی افزود: یک سفیر وظیفه‌اش این است که شبانه‌روز در پیوند کشور خودش با کشور میزبان باشد و بتواند منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما را در دنیا گسترش بدهد.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: مأموریت اول سفیر افزایش این ارتباطات است درحالی‌که ما سفیر می‌فرستیم در دنیا سفیر ما فکر می‌کند مأموریتش نامه‌رسانی است، نه اگر قرار بر این بود که ما نیازی به سفارتخانه نداشتیم. سفارتخانه داریم برای اینکه این سفارتخانه باید محل تجمع بخش خصوصی کشور میزبان و بخش خصوصی ما باشد، مرتب بایستی مجالس و گردهمایی‌ها برگزار و بخش خصوصی خودمان را با این ها پیوند بزنیم.

وی بیان داشت: در این کشور هستند جوانانی که مسلط بر زبان بین‌المللی هستند و توانایی‌های لازم را دارند و باید این ها را به‌عنوان سفیر بفرستیم چه اصراری است که کسانی می‌فرستیم که نه به لحاظ ظاهری نه به لحاظ باطنی شخصیت و شأن نمایندگی ملت ما را ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: ما اگر می‌خواهیم پیام انقلاب را به دنیا برسانیم، اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان باشد اگر می‌خواهیم ارتباط با دنیا داشته باشیم باید آدم‌هایی را انتخاب بکنیم که توان این کار را داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از صحبت‌های دکتر پزشکیان که بیان کرده بود مدیران اجرایی ما هم در همه سطوح باید رضایت مشتری را داشته باشند، گفت: اگر لغت مشتری را ایشان تعمدی انتخاب کردند من دوست دارم که اینجا هشداری بدهم، ببینید ما در مدیریت دولتی دوره‌های مختلفی را داشتیم یک دوره سنتی و کلاسیک بود که باور بر این بود دولت یک نهادی جدای از مردم، سیاست‌ها را پشت درهای بسته اتخاذ می‌کند و مردم هم در واقع توسط مقام‌های انتخابی که دارند مثل نماینده‌ها و رؤسای جمهور بر این سیستم نظارت داشته باشند در واقع یک رابطه چهار سال یک‌بار پای صندوق‌های رأی که این رابطه نشان داد که غلط است.

صادقی نسب با بیان این که این نوع نگاه‌کردن به مردم غلط است، بیان داشت: نوع دیگری که پس از خصوصی‌سازی‌ها در دنیا اتفاق افتاد این نوع نگاه بود که مردم مشتری ما هستند پس بایستی بریم سراغ مشتری‌مداری به‌عبارت‌دیگر این نگاه یک رابطه معلولی و معیوبی بین مردم و دولت تعریف کرد رابطه‌ای که دولت به مانند یک سوپرمارکت است که خدمات به مردم می دهد و مردم بابت خدمات هم باید پول بدهند و رضایت مردم به صورت مشتری صاحب تجارت تامین بشود که این نگاه هم غلط است.

 مردم صاحب نظام و کشور هستند
وی خاطر نشان کرد: دوره سوم که ما در آن دوره هستیم دوره خدمتگزاری است، مسئولان دولتی خادمین ملت و مردم هستند و یک رابطه شهروندی با مردم وجود دارد به عبارت بالاتر یک رابطه اربابی است، مردم ارباب و صاحب‌خانه‌اند مردم مشتری ما نیستند.

وی تصریح کرد: مردم صاحب‌خانه، صاحب این نظام و صاحب کشور هستند، مشتری ما نیستند انشا الله که دکتر پزشکیان در دولتش توفیق داشته باشد و  بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی که رهبری انقلاب فرمودند وزرا و نیروهای خودش را انتخاب و همان‌طوری که رهبر انقلاب اشاره فرمودند، مجلس سریع به وزرای پیشنهادی رأی بدهد؛ یعنی به چالش نباید کشیده شود و انشا الله کابینه شکل بگیرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار