در عاشورای ۱۳۴۲ و در عصر این روز مقدس که مبارزه خونین علیه یزید زمان بود امام خمینی (ره) سخنرانی قاطعی در مدرسه فیضیه انجام می‌دهند که نماد شجاعت، جسارت و خداباوری ایشان است.

 دکتر شاهین صادقی نسب،تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در یادداشتی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد آورده است: برای ریشه‌یابی ۱۵ خرداد و این حرکت عظیم مردمی به رهبری امام خمینی (ره) بهتر است به‌پیش زمینه‌های تاریخی این حرکت تاریخی اشاره کنیم.

 شاه به لحاظ خط و مشی سیاسی تمایلش در آمریکا به سمت جمهوری‌خواه‌ها بود و برای این هم دلیل داشت چراکه دیده بود آیزنهاور جمهوری‌خواه با طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد حکومتی که از دست شاه خارج شده بود، این حکومت را به او برگردانند.

 این موضوع سرسپردگی تمام‌عیار شاه به ایالات متحده به‌خصوص به جریان جمهوری‌خواه را بیشتر و بیشتر کرد.

 در انتخابات سال ۱۹۶۱ و زمانی که اوضاع به نحوی بود که تمایل مردم آمریکا به دمکرات‌ها بود شاه حکومت و داشته‌های خودش را در خطر دید، حکومتی که در طی این سال‌های ریاست‌جمهوری آیزنهاور با استبداد کلیه جریان مخالف را قلع‌وقمع کند حال این استبداد با روی کار آمدن دمکرات‌ها در آمریکا شکننده شده بود از سوی دیگر جان اف کندی هم با شعار‌های انتخاباتی که در آمریکا می‌داد می‌خواست سهم‌خواهی حزب دمکرات را بر عرصه‌های بین‌المللی بیشتر کند و سیطره جمهوری خواهان بر آمریکا را بگیرد.

 در این میان نوکران آمریکا در خاورمیانه در رأس آنها شاه موقعیت خودشان را در خطر می‌دیدند و به‌محض این‌که دولت دمکرات جان اف کندی مستقر شد شاه به شدت تلاش کرد که برای او هم خوش‌خدمتی بکند و رضایت او را هم جلب کند.

 جان اف کندی هم شروطی را برای شاه گذاشت که این شروط در قالب مجموعه‌ای از اصلاحات در ایران بود در واقع رئیس‌جمهور آمریکا به شخص اول کشور گفت که اگر می‌خواهی با ما دوست باشی باید این اصلاحات را انجام بدهید، اصلاحاتی که بعد‌ها به انقلاب سفید یا انقلاب شاه و ملت معروف شد که پایه و مبنای آن اسلام‌ستیزی و اسلام زدایی و ازبین‌بردن کامل جریانات استقلال‌طلب، ملی‌گرا و مذهبی گرا بود.

این مجموعه اصلاحات مخالفان زیادی در کشور داشت، اما مخالفت‌هایی که به دلیل این‌که جرات ابراز آنها نبود برش چندانی نداشتند و در این میان یک روحانی محترم و یک مرد مورد اعتماد در نهایت شجاعت و جسارت دست به کاری زد که ادامه آن کار ظهور انقلاب اسلامی ایران و بازگرداندن استقلال، آزادی به جمهوری اسلامی ایران بود.

 امام خمینی (ره) در ایام محرم سال ۱۳۴۲ که در خردادماه بود ایشان فرصت را مهیا دیدند تا علیه شاه اعلام قیام کنند.

رژیم طاغوت از هر روزنه برای ضربه‌زدن به قیام بهره برد

 رژیم طاغوت از هر روزنه برای ضربه‌زدن به قیام بهره برد و در برابر اعتقادات مردم ایستاد به‌طوری‌که به روحانیون و وعاظ گفته بود که اگر می‌خواهید سخنرانی داشته باشید باید سه مورد را رعایت کنید به این شکل که از شاه چیزی نگویید، از اسرائیل چیزی نگویید و این‌که به مردم مرتباً نگویید که اسلام در خطر است.

 در عاشورای ۱۳۴۲ و در عصر این روز مقدس که مبارزه خونین علیه یزید زمان بود امام خمینی (ره) سخنرانی قاطعی در مدرسه فیضیه انجام می‌دهند و نماد شجاعت، جسارت و خداباوری را نشان می‌دهد.

 امام خمینی (ره) به گواه تاریخ و مفسران و ناظران و همه دلباختگان انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه معتقد به «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» بود، ایشان این را به‌خوبی می‌دانست و به این باورداشت که کسی که خدا را دارد همه چیز را دارد و کسی که خدا را دارد خدا هم با اوست.

 این مهم را ما به‌وضوح در جریان انقلاب اسلامی دیدیم، اگر به سال ۱۳۴۲ برگردیم و آن استبداد و خفقان را زور و فشار را ببینیم می‌بینیم که چقدر سخنرانی این شخصیت بزرگ جسورانه و شجاعانه بوده است.

امام خمینی (ره) یک‌تنه در برابر طاغوت و رژیم کفر ایستاد

 در واقع امام خمینی (ره) یک‌تنه در برابر طاغوت و رژیم کفر ایستاد و از هیچ چیزی نترسید که در واقع نشان از باخدا بودن و باورداشتن به قدرت خداوند است.

 همه این موارد باعث می‌شود که ما بگوییم چیزی به نام مکتب خمینی (ره) وجود دارد، مکتب یک منظومه فکری است که برای همه ابعاد زندگی شخصی انسان حرف دارد.

 مکتب خمینی (ره)، مکتب عاشورا است، روزی که اعلام حضور می‌کند، روز عاشورا است و همه دلباختگان او به‌خصوص فرزند خلف و جانشین شایسته ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارهاوبار‌ها این مهم را به‌وضوح در حرف‌ها و رفتار‌های ایشان دیدیم که مکتب ما مکتب امام حسین (ع) است.

ویژگی اساسی انقلاب اسلامی ایران ظلم‌ستیزی است

 ویژگی اساسی انقلاب اسلامی ایران ظلم‌ستیزی است به طوری که اگر استبداد ستیزی و استقلال‌طلبی را از انقلاب بگیریم چیزی از انقلاب باقی نمی‌ماند و همه اینها در کالبد اسلام و شریعت است.

 

انتخابات یکی از نماد‌های مکتب امام خمینی (ره) است

 در آستانه  انتخابات بازهم ما نیاز به بصیرت و بازگشت به مکتب امام خمینی (ره) هستیم. انتخابات یکی از نماد‌های مکتب امام خمینی (ره) است به‌طوری‌که ایشان بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب صندوق رأی را فصل‌الخطاب قرار می‌دهد.

 رهبر انقلاب نیز همواره بر روی انتخابات و رأی دادن تأکید دارند که در واقع ادامه مسیر امام خمینی (ره) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار