معاون وزیر نفت گفت: ۶۰ درصد نیاز‌های واحد‌های تولیدی داخل کشور محصولات پتروشیمی داخلی است.

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کاتالیست‌ها از جمله محصولاتی هستند که در دوره جدید صنعت پتروشیمی خوشبختانه توانستیم آن را صادر کنیم، در گذشته ما بعضا خدمات فنی، مهندسی و پیمانکاری داشتیم، اما صادرات کاتالیست از شاهکار‌های این دوره است.

او افزود: ما در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۰۰ تن کاتالیست صادر کردیم که سالیانه به این رقم ۱۵ درصد افزوده می‌شود، چون ساخت کاتالیست در کشور نیاز به مواد پایه از جمله اسید سیتریک است، در تلاش هستیم نیاز کاتالیست ساز‌های کشور را تأمین کنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امروزه بالغ بر ۹۰ ارزش بسیاری از مصنوعات بشری یا از مواد پتروشیمی است یا بعضا مواد پتروشیمی در ساخت آن دخیل است،  در حال حاضر ما ۱.۵ میلیون دلار محصولات پتروشیمی را وارد می‌کنیم و طبق برآورد انجام شده حدود ۶۰ درصد نیاز‌های واحد‌های تولیدی داخل کشور محصولات پتروشیمی داخلی است ولی از لحاظ وزنی ۸۰ درصد در داخل تولید می‌شود.

شاهمیرزایی بیان کرد: در فصل زمستان صنایع گاز پایه بعضا با محدودیت مواجه هستند ولی طبق قراردادهایی که با هلدینگ‌ها امضا شد قرار بر این شد که خودشان خوراک پایدار را از میادین گازی تولید و گازشان تامین شود، خوشبختانه مراحل نهایی تخفیفات طی شد و خوراک‌های مایع تا ۱۷ درصد شامل تخفیف شدند و در بخش گاز در زمینه تکمیل زنجیره هم ۳۰ درصد تخفیف داده شده است.

معاون وزیر نفت در خصوص باطل شدن خوراک پتروشیمی‌ها گفت: یکسری فرایند در گذشته تعریف شده بود و  طبق پیگیری بعمل آمده قرار شد که هلدینگ داران تا ۴۰ درصد سود سالیانه خود را باید به پروژه تخصیص دهند و این‌ها می‌توانند از تمامی معافیت و تخفیف‌ها برخوردار باشند.

خبرنگار:رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار