یک نماینده مجلس گفت: بر اساس مصوبات برنامه هفتم، دولت ملزم است به مساحت مسکونی شهرهای کشور ۲۵ درصد اضافه کند.

امروز مسکن تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم شده است. اقشار ضعیف و متوسط برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکلات اساسی روبرو هستند. در همین راستا، قانون جهش تولید مسکن در مرداد ماه ۱۴۰۰ مصوب شد. بر اساس این قانون، دولت ملزم است سالانه یک میلیون مسکن جدید بسازد تا در نهایت بازار مسکن به ثبات برسد. 

به زعم بسیاری، کم کاری دولت یازدهم و دوازدهم در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و ساخت مسکن جدید، عقب افتادگی شدیدی را در این زمینه به وجود آورد. در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر صورت گرفت و نهضت ملی مسکن به منظور ساخت مسکن جدید شروع شد.

به نظر می‌رسد، تنها راه پیش روی دولت برای ایجاد ثبات در بازار مسکن این است که به افزایش عرضه مبادرت کند. در همین ارتباط، ادامه نهضت ملی مسکن می‌تواند بسیار کارساز باشد.

در همین زمینه ذاکر نماینده مجلس با اشاره به لزوم ادامه راه دولت سیزدهم در حوزه مسکن تصریح کرد: وقتی آقای پزشکیان، خدمت به مردم را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌اند، قطعاً ادامه راه شهید رئیسی در حوزه مسکن می‌تواند یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد. در حال حاضر، مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه های مردم مطرح است و حل و فصل این مشکل، بزرگ‌ترین خدمتی است که دولت چهاردهم می‌تواند به مردم ارائه دهد.  

وی ادامه داد: اگر  پزشکیان می‌خواهد شعار خود را مبنی بر خدمت به مردم عینیت ببخشد، اولین و مهم‌ترین چیزی که باید به آن مبادرت کند، حل و فصل مشکل مسکن است. دسترسی اقشار مختلف مردم به مسکن مناسب باید عملیاتی شود. در این راستا، نیاز است به عرضه مسکن و ساخت مسکن ملی مبادرت کنیم.

عضو مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت سیزدهم اقداماتی اساسی در زمینه ساخت مسکن ملی شروع کرد. دولت چهاردهم باید به ادامه این راه بپردازد و فعالیت‌ها را در این حوزه شتاب ببخشد. پشت کردن به برنامه‌های دولت قبل در حوزه مسکن با این بهانه که می‌خواهیم سیاست‌های خودمان را در این زمینه پیاده کنیم، قابل قبول نیست. 

ذاکر گفت: نهضت ملی مسکن به عنوان یک طرح جدی در حوزه ساخت مسکن در دولت سیزدهم مطرح شد. باید دولت چهاردهم به تعهداتی که به مردم در قالب این طرح داده شده است، عمل کند.

وی ادامه داد: نیاز است دولت در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن، عرضه زمین و موارد این چنینی اهتمام لازم را داشته باشد. به نحوی که در نهایت بتوانیم به افزایش عرضه مسکن بپردازیم و بازار را به ثبات برسانیم.  

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت نباید خودش اقدام به ساخت و ساز کند. باید به عنوان تسهیل کننده امور وارد عمل شود و زمینه را برای ساخت مسکن فراهم کند. کمک گرفتن از پیمانکاران کاربلد و ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ذاکر گفت: اعطای زمین رایگان به مردم به نحوی که خودشان به ساخت و ساز بپردازند، می‌تواند یکی از راهکارهای مهم باشد. به این ترتیب، سرعت ساخت و سازها افزایش می‌یابد و خود مردم در ساخت مسکن نقش اساسی برعهده می‌گیرند.

وی ادامه داد: عرضه زمین به افراد باید با نظارت و شرایط خاصی صورت بگیرد. باید با این شرط زمین واگذار شود که فقط برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار بگیرد. افراد نباید اجازه داشته باشند زمین مدنظر را به فروش برسانند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از نظر من، راهی که در دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن ملی شروع شد، مسیر درستی است و باید ادامه پیدا کند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که آقای پزشکیان در تدوین مسیر دولت قبل برای ساخت مسکن ملی نقش داشته است. زیرا به قانون جهش تولید مسکن در مجلس رأی داده و در تصویب قانون برنامه هفتم توسعه نیز نقش داشته است.

ذاکر گفت: همان طور که آقای پزشکیان مطرح کرده‌اند که بنده برنامه خاصی به جز برنامه هفتم ندارم. نیاز است مصوبات این برنامه با جدیت در دستور کار باشد. در حوزه مسکن نیز عمل به مفاد این برنامه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم مسئله مسکن به صورت مفصل مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس مصوبات این برنامه، دولت ملزم است به مساحت مسکونی کشور ۲۵ درصد اضافه کند. در بسیاری از مناطق و شهرهای کشور این امکان وجود دارد که به توسعه افقی شهرها بپردازیم. با این راهکار می‌توانیم مشکل ترافیک را در کلان‌شهرها حل کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: مجلس قطعاً نظارت لازم را بر این موضوع خواهد داشت که مسئله اضافه کردن 25 درصد به مساحت مسکونی کشور طبق برنامه هفتم  در دولت چهاردهم محقق شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار