رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه طرح وکلا در مساجد را در راستای حمایت از حقوق عامه دانست.

حسن عبدلیان پور در رابطه با اقدامات مرکز وکلا در حوزه حقوق عامه گفت: براساس مصوبات قانونی که مجلس شورای اسلامی تعیین کرده، ورود به حقوق عامه جزو تکالیف قانونی است که بر مرکز تکلیف شده و ما موظفیم به آن ورود کنیم.

عبدلیان‌پور با اشاره تاکیدات همیشگی رهبر انقلاب در مناسبت‌های مختلف به امر حقوق عامه گفت: در جلسه‌ای که اخیراً به مناسبت هفته قوه قضاییه در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، رئیس قوه قضاییه در گزارشی که از عملکرد قضایی کشور خدمت ایشان ارائه کردند، از مرکز و حضور ما در مساجد یاد کردند.

وی ادامه داد: نگاهی که امروز در مجموعه حقوق عامه ما وجود دارد مایه افتخار مرکز است. چرا که نگاهشان جلب رضایت خداوند است و اجری مضاعف می‌برند چرا که این موضوع سنت حضرت رسول (ص) بوده و ایشان به مشکلات مردم در مسجد رسیدگی می‌کردند و این سیره را بنا گذاشتند تا ما درس بگیریم و مساجد را به عنوان پایگاه قرار دهیم.

عبدلیان‌پور با تاکید بر اهمیت حضور در مساجد گفت: انقلاب ما در مساجد پا گرفت و نمود این موضوع را در زمان جنگ دیدیم که تمام اتفاقات در مساجد رخ می‌داد و حلقه وصل میان مردم و جبهه‌های جنگ بود، و افتخاراتی همچون فتح خرمشهر و ایثارگری‌هایی که رقم خورد برمحور مسجد جامع خرمشهر شکل گرفت.

رئیس مرکز وکلا با اشاره به برگزاری میز‌های تخصصی در حوزه حقوق عامه بیان کرد: در دیدار‌ها و ملاقات‌هایی که با مردم داریم برخی مراجعین در پرونده‌های خود به بن بست می‌رسند؛ لذا در این موارد ما پیشنهاد دادیم که یک کارگروه تخصصی متشکل از وکلا و کارشناسان متخصص در حوزه‌های مربوطه تشکیل شود تا از ابتدای بروز مشکل آن را بررسی و راه کار‌های عملی و تخصصی به آن‌ها ارائه شود.

مرکز وکلا مردمی‌ترین لایه‌ قوه قضاییه است

عبدلیان‌پور با بیان اینکه مرکز وکلا مردمی‌ترین لایه‌ قوه قضاییه است، گفت: تلاش ما نزدیک شدن به شهروندان برای شنیدن مشکلات و رسیدگی به دغدغه‌های حقوقی آنهاست. به همین منظور حضور در مساجد را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در راستای تحقق حقوق عامه قرار داده‌ایم و آن را وظیفه شرعی، قانونی و انسانی خود می‌دانیم.

رئیس مرکز وکلا در مورد طرح ملی وکالت در مساجد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیر ۱۴۰۳ مساجدی که باتیم وکلا، کارشناسان و مشاوران حضور داشتیم ۱۲۰ مسجد و از ابتدای این طرح ۱۹۰ مسجد بوده است.همچنین اجرای این طرح در سطح کشور که توسط کمیسیون‌های حقوق عامه استانی از ابتدای طرح یعنی آذر ۱۴۰۱ تا کنون انجام شده ۱۹۰۰ مسجد بوده است که میزان حضور مراجعین و مشاوره گیرندگان در تهران بالغ بر ۹ هزارو ۵۰۰ نفر و در کشور بالغ بر ۵۸ هزارو ۵۰۰ نفر بوده است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و از ابتدای این طرح ۱۳ هزارو ۱۰۰ نفر در این طرح که یکشنبه هر هفته توسط کمیسیون‌های حقوق عامه استانی در مساجد هزارو ۸۸۰ نقطه از کشور برگزار شده است حضور پیدا کرده‌اند.

عبدلیان پور در ادامه به طرح ملی با وکلا در بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: همکاران وکیل، کارشناس و مشاور خانواده شب‌های جمعه آخر هر ماه، در بقاع متبرکه سراسر کشور حضور دارند تا زائران در بقاع متبرکه بتوانند در زمینه‌های مختلف از مشاوره‌های آنها استفاده کنند و حتی اگر نیاز به وکیل معاضدتی باشد افراد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند چرا که وکلا و کارشناس‌ها و مشاوران در صلح و سازش خانواده‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

وی درمورد آمار وکلای طرح ملی با وکلا در بقاع متبرکه و نحوه اطلاع‌رسانی به آنها گفت: کمیسیون حقوق عامه مرکز به همه وکلا، کارشناس‌ها و مشاوران خانواده در کشور اعلام و آنها نیز ثبت‌نام کرده‌اند، اکنون حدود ۳ هزار وکیل و همچنین، حدود ۵۰۰ مشاور خانواده از سراسر کشور در این طرح شرکت کرده‌اند و امیدواریم که این تعداد افزایش پیدا کنند.

اپلیکیشن حقوق عامه با هدف کمک به افزایش آگاهی‌های حقوقی شهروندان

عبدلیان‌پور در مورد یکی دیگر از اقدامات مرکز وکلا در راستای حقوق عامه به برنامه کاربردی حقوق عامه اشاره کرد و گفت: این برنامه روی گوشی همراه نصب و ۲۰۰ موضوع حقوقی را در ۱۹ سرفصل است در برمی‌گیرد و بدین واسطه مردم را نسبت به حقوق و تکالیفشان آگاه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است همه شهروندان این برنامه را نصب کنند، گفت: موضوعات آموزشی تهیه شده ناظر به مشکلات و چالش‌های روزمره و مبتلا به شهروندان است که در قالب نوشتاری و همچینن فیلم آموزشی آن که با حضور وکلا، اساتید و قضات با سابقه تهیه و در آن قرار داده شده است.

بسیاری از دانش‌آموزان از حقوق و تکالیفشان مطلع نیستند

عبدلیان‌پور درمورد اقدامات مرکز وکلا در راستای افزایش دانش حقوقی دانش آموزان به عنوان اقدامی در راستای احیای حقوق عامه نیز به زنگ حقوقی مدارس اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز به اقداماتی را انجام داده ایم و به دنبال نهادینه سازی آموزش حقوقی در مدارس هستیم، هر هفته در یکی از مدارس کشور یک زنگ حقوقی را متناسب با مقطع تحصیلی و سن دانش‌آموزان قرار داده تا مباحث حقوقی مطرح و آموزش داده شود.

رئیس مرکز وکلا گفت: امروز بسیاری از دانش‌آموزان از حقوق و تکالیفشان مطلع نیستند و مرکز وکلا با اجرای این پویش ملی در صدد است تا دانش‌آموزان را به سمت مطالعه و تحقیق در این باره ترغیب کند و بتواند موجب ارتقای دانش و آگاهی حقوقی این عزیزان و خانواده آنها شود. برای تشویق دانش آموزان برای بهترین انشا‌های حقوقی ۱۴۰۳ نفر از دانش آموزان جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است.

مرکز وکلا با تمام توان درصدد رفع موانع و مشکلات حقوقی در امر تولید است

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره اهمیت تعامل سازنده با بدنه تولید کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر امر تولید و نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» بر خود وظیفه می‌دانیم تا در راستای تحقق این هدف تمام توان خود را پای کار بیاوریم و بتوانیم زمینه رضایت ایشان و رشد و تعالی زنجیره تولید کشور را فراهم سازیم.

عبدلیان‌پور با بیان اینکه مرکز از ابتدای سال اقدامات موثری در راستای تحقق شعار سال داشته بیان داشت: یکی از کار‌هایی که می‌باید در این زمینه صورت می‌گرفت بحث تعاملی بود که ما با کارفرمایان و مجموعه‌های کارگری داشته باشیم؛ لذا امروز جلسه هم اندیشی با صنوف مختلف و افرادی که در حوزه کارفرمایی و کارآفرینی و جامعه کارگری موثر و اثرگذارند برگزار کردیم و در حوزه‌های مختلف مسائل و مبانی مربوطه را به بحث گذاشتیم.

عبدلیان‌پور در پایان گفت: امیدواریم با توجه به نگاه ویژه ریاست قوه قضاییه به این مسئله و براساس مصوباتی که در این جلسه حاصل شد و با پیگیری‌هایی که از سوی مرکز ما به صورت جدی انجام خواهد گرفت؛ گامی در راستای تحقق منویات رهبری و بهبود فضای کسب و کار و تولید کشور فراهم شود.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار