معاون هماهنگی امور اقتصادی و شماری از مدیران استان، دستاور‌های اقتصادی دولت سیزدهم در هرمزگان را تشریح کردند.

 عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در نشست خبری گفت: تدوین سند راهبردی توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در استان برای اولین بار و تعیین ۸ حوزه پیشران توسعه استان در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و شیلات، نفت و انرژی، گردشگری، صنایع دستی، بنادر و گمرکات از مهمترین برنامه های توسعه اقتصادی استان در دولت سیزدهم است.

 شهرزاد افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم مجموع تولیدات صنعتی هرمزگان از ۱۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۶ میلیون تن در سال گذشته رسید که رشد ۶۳ درصدی داشته است.

وی گفت: در این مدت ۲۵۵ واحد صنعتی جدید راه اندازی شد که پالایشگاه نفت آفتاب و واحد تولید روغن پایه از مهمترین این طرح‌ها بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: تولیدات معدنی استان نیز از ۳۷ میلیون تن در ابتدای دولت به ۵۰ میلیون تن رسید که رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است.

شهرزاد افزود: بهره برداری از ۳۶ معدن جدید و برگزاری مزایده ۲۷۶ پهنه معدنی از مهمترین دستاورد‌ها در این بخش بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: صادرات غیز نفتی سالانه استان نیز از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته رسید.

وی گفت: در زمینه نفتی نیز پنج پترو پالایشگاه جدید در حال ساخت است که پیشرفت بیش از ۱۰ درصد در ساخت دارند.

شهرزاد افزود: در بخش انرژی نیز در سه سال گذشته ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان افزوده شد که بیشتر برای بخش‌های صنعتی و تولیدی بود و ۳۵۰ مگاوات نیز در دست ساخت است.

وی گفت: در بخش کشاورزی نیز تولید سالانه استان از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است که رشد ۲۰ درصدی داشته است و در بخش گلخانه‌ای نیز افزایش ۸۰ درصدی سطح گلخانه‌ها را داشته ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: در زمینه پرورش میگو نیز وسعت مزارع پرورش میگو از هشت هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش یافته است.

شهرزاد افزود: در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز تولید استان از چهار هزار و ۲۰۰ تن به دوازده هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.

وی گفت: در بخش سرمایه گذاری نیز هرمزگان در ابتدای این دولت رتبه ۱۹ امنیت سرمایه گذاری را داشت که اکنون به رتبه یک کشور رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: در این دولت مجوز ۷۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) سرمایه گذاری صادر شد که از این رقم برای ۳۳۰ همت طرح‌ها نیز به صورت اجرایی آغاز شده است و در مجموع طرح‌هایی با ارزش سرمایه گذاری ۱۲۰ همت به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: بنگاه‌های راکد فعال شده در استان نیز در این مدت ۷۸۲ بنگاه در بخش‌های مختلف، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و تولید بوده است که یا به طور کامل تعطیل بود یا تولید کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت داشتند.

شهرزاد افزود: سرمایه گذاری خارجی نیز در ابتدای دولت ۴۷ میلیون دلار بود که در سال گذشته به ۵۴۸ میلیون تن رسید.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هرمزگان نیز در این نشست در تشریح دستاورد‌های اشتغال زایی دولت سیزدهم در هرمزگان گفت: در بخش اشتغال در این

مدت برای ۱۲۰ هزار نفر اشتغال زایی شد و نرخ بیکاری استان از ۲/۱۸ درصد به ۷/۸ دهم درصد کاهش یافت.

مجتبی معین وزیری افزود: این آمار‌ها هم از سوی مرکز آمار ایران و هم از صوی مرکز رصد اشتغال وزارت کار اعلام و تایید شده است.

وی گفت: طرح خرید با کالابرگ الکترونیکی در هرمزگان به عنوان اولین استان اجرای آزمایشی این طرح نیز در دولت سیزدهم اجرا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: اکنون ظرفیت جابجایی کالا در بنادر استان به ۲۰۰ میلیون تن رسیده است.

عباس نژاد افزود: ظرفیت ترانزیت کالا در بنادر استان نیز به ۲۳ میلیون تن رسیده است.

وی گفت: در این مدت ۶۳ میلیون مسافر نیز در بنادر استان جابجا شده اند.

عباس نژاد افزود: پایانه مکانیزه ریلی بندرشهید رجایی نیز با ۱۱ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

دسینه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان نیز در این نشست گفت: یکی از دستاور‌های مهم دولت سیزدهم راه اندازی درگاه ملی مجوز‌ها بود که در هرمزگان از تیرماه ۱۴۰۱ تاکنون ۳۰۰ هزار درخواست صدور مجوز در این درگاه ثبت شد و برای ۲۰۲ هزار متقاضی مجوز کسب و کار صادر شد.

مدیرکل شهرک‌های صنعتی هرمزگان نیز در این نشست گفت: در دولت سیزدهم ۳۹۵ طرح در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان مستقر شد که از این شمار اکنون ۱۳۲ طرح به بهره برداری رسیده است.

امیرزاد افزود: در این مدت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری شد و برای بیش از شش هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.