اهدایی گفت: مولفه‌های زیست محیطی در فولاد اکسین خوزستان به طور جدی اجرایی می‌شود و تصفیه پساب و درختکاری از جمله اقدامات در این جهت است.

اهدایی معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره اقدامات انجام شده در این شرکت در بحث توجه به مسائل زیست محیطی گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان اولین و تنها تولید کننده ورق‌های عریض فولادی در خاورمیانه با در اختیار داشتن یکی از پیشرفته‌ترین خطوط نورد و مجهزترین کارخانه عملیات حرارتی، اهمیت و جایگاه خود را در خودکفایی و تکمیل زنجیره فولاد کشور به عنوان تامین کننده ورق‌های مورد نیاز صنایع خاص و راهبردی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، به اثبات رسانده است.   

او با بیان اینکه فولاد اکسین خوزستان یک صنعت فولادی پاک در کشور است، افزود: این شرکت همواره مولفه حفاظت از محیط زیست و همسوسازی فعالیت‌های سازمان با قوانین و مقررات محیط زیست را به عنوان مهمترین اهداف متعالی شده سازمانی خود برگزیده و از این رو، پیشگیری از آلودگی‌های محیط زیست و تامین سلامت جامعه را به عنوان رسالت بزرگ سازمانی خود انتخاب کرده است.  

آقای اهدایی با اشاره افتخارات کسب شده در راستای توجه به مسائل زیست محیطی اضافه کرد: کسب سه تندیس صنعت سبز سازمان حفاظت محیط زیست و حضور موفق در ۳ دوره ارزیابی جایزه صنعت سبز، گواه هدف متعالی شده و توجه ویژه به بحث محیط زیست در شرکت فولاد اکسین خوزستان است.  

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: همچنین، این شرکت با پیاده سازی ساز و کار‌های سازمان جهانی استاندارد (ISO)، دو گواهینامه بین المللی ارتقاء یافته مربوط به سیستم مدیریت محیط زیست (ISO۱۴۰۰۱) و سیستم مدیریت انرژی (ISO۵۰۰۰۱) را با موفقیت اخذ کرده است.   

این مقام مسئول با تشریح اهم اقدامات انجام شده در شرکت فولاد اکسین خوزستان در این راستا یادآرو شد: انجام منظم و دوره‌ای نمونه برداری و اندازه گیری کلیه آلاینده‌های خروجی کارخانه (در سه حوزه آلودگی هوا، پساب و صوت زیست محیطی) به صورت چهار نوبت در سال در معیت آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در قالب خود اظهاری یکی از اقداماتی است که در این زمینه اجرایی می‌شود. در این زمینه همه پارامتر‌های زیست محیطی اندازه گیری شده توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، حد مجاز سازمان حفاظت محیط زیست را رعایت می‌کنند و پایین‌تر از حد تعیین شده سازمان حفاظت محیط زیست هستند.  

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: همچنین نتایج همه اندازه گیری‌های زیست محیطی صورت گرفته در سامانه ملی جامع سازمان حفاظت محیط زیست به صورت منظم ثبت می‌شود. همچنین در حوزه کنترل آلاینده‌های هوا، سوخت مورد بهره برداری در کوره‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان، سوخت سبک گاز طبیعی است.

اهدایی ادامه داد: در حوزه پساب نیز ابتدا مدیریت کنترلی چشمه‌های تولید پساب در شرکت فولاد اکسین خوزستان انجام می‌شود و در نهایت پساب شرکت فولاد اکسین خوزستان، در قالب قرارداد برون سپاری شده به تصفیه خانه پساب شرکت فولاد خوزستان هدایت و انتقال داده می‌شود.    

او افزود: تخصیص ۱۶ هکتار فضای سبز درخت کاری شده با بهره گیری از گونه‌های بومی در جهت رعایت الزام قانونگذار در ماده ۱۵ قانون هوای پاک که به صورت کامل، محقق یافته است نیز از دیگر اقدامات در راستای توجه به محیط زیست و هوای پاک است که در شرکت فولاد اکسین خوزستان انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت فولاد اکسین خوزستان یادآور شد: به منظور اطمینان دادن به ذینفعان و جامعه در همسوسازی فرایند‌ها و فعالیت‌های شرکت با ضوابط و قوانین زیست محیطی براساس الزامات استاندارد ارتقا یافته ISO ۱۴۰۰۱ در شرکت فولاد اکسین خوزستان، ترسیم نقشه چرخه حیات محصول (LCA-MAP) از طریق جاری سازی فرایند ارزیابی چرخه حیات محصول (LCA) به انجام رسیده است.

اهدایی ادامه داد: پیاده سازی  و جاری سازی این الزام بین المللی در دو گام تعیین سیاهه چرخه حیات یا LCI محصول و ارزیابی پیامد‌های چرخه حیات یا LCIA محصول مطابق رفرنس آژانس محیط زیست اروپا (European Environmental Agency) صورت پذیرفته است تا شرایطی بسیار مطلوب در شرکت فولاد اکسین در بحث توجه به مسائل زیست محیطی به وجود آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.