رئیس پلیس راه استان قزوین با اشاره به افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی، هدف این رویکرد را پیشگیری از تصادفات و حفظ جان هموطنان دانست.

سرهنگ ذاکری منش رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: نرخ جدید جریمه تخلفات رانندگی از ۲۳ تیرماه در سراسر کشور اعمال شده است، جرایم رانندگی قبلی بازدارنده نبود و امیدواریم با افزایش رقم جرایم شاهد بازدارندگی و کاهش جرایم و تعداد تلفات باشیم.

سرهنگ ذاکری منش اضافه کرد: در بحث تخلفات حادثه ساز بالای ۹۵ درصد مردم قوانین رانندگی را رعایت و تنها ۵ درصد رانندگان تخلف می‌کنند که این میزان موجب ایجاد مخاطراتی برای سایر رانندگان و شهروندان می‌شود.

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: ۵۷ درصد تصادفات استان قزوین به دلیل خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو که ناشی از خوردن و آشامیدن، صحبت با تلفن همراه یا حواس پرتی است.

سرهنگ ذاکری منش گفت: در نرخنامه جدید، حرکات پرخطر در رانندگی، سبقت غیرمجاز، دنده عقب، سبقت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی و غیرارادی و نیز عبور از چراغ قرمز بیشترین مبالغ جریمه‌ها را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: بیشترین مبلغ جریمه به رانندگی در حالت مستی و غیرارادی با رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص دارد.

رئیس پلیس راه استان قزوین اعلام کرد: در تخلفات مربوط به سبقت، نرخ جریمه‌ای بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان معین شده است و یا عبور از چراغ قرمز اگر در روستا‌ها صورت گیرد ۲۰۰ هزار تومان، در سایر شهر‌ها ۳۰۰ هزار تومان و در مراکز استانی۴۰۰ هزار تومان، در این نرخنامه دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

سرهنگ ذاکری منش بیان کرد: عموم مردم تصور می‌کنند که پلیس همه درآمد‌های ناشی از جرایم رانندگی را به عنوان درآمد از دولت دریافت کرده؛ در حالی که چنین نیست و طبق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل واریز می‌شود تا علاوه بر بودجه سالیانه به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذی‌ربط، وزارت راه‌وترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، ۶۰ درصد از کل وجوه به‌دست آمده به وزارت راه و ترابری و در شهر‌ها به شهرداری‌های محل و دهیاری‌ها از طریق استانداری همان استان اختصاص می‌یابد.

سرهنگ ذاکری منش گفت: ۱۵ درصد از کل وجوه به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی‌انتظامی اختصاص می‌یابد.

به گفته رئیس پلیس راه استان قزوین، ۲۰ درصد از کل وجوه برای تأمین اعتبار به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود. این صندوق وظیفه دارد که در تصادفات جرحی رانندگی که مقصر حادثه مشخص نیست، دیه و خسارت افراد را پرداخت و معادل آن را از فرد متخلف بازیافت کند.

وی در ادامه با اشاره به رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌های استان گفت: کارشناسان پلیس راه در سطح محور‌های مواصلاتی استان به صورت هفتگی نظارت و برآورد کرده و نواقصات را گزارش می‌دهند که از اداره کل راهداری، شورای ترافیک و یا شورای راهبری استان این موارد پیگیری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار