چینش کابینه دولت نورسیده مهم‌ترین بحث مهم این روز‌های کشور است و هر کس لیستی را به عنوان کابینه دولت چهاردهم ارائه می‌دهد.

تاکید بر شاخص‌ها ازسوی رهبرانقلاب درحقیقت تعریف یک مسئول در الگوی حکمرانی بر پایه مردم‌سالاری دینی است. الگو‌هایی که در بطن و متن خود کارآمدی، ادای دین به مردم و رضایتمندی آنها را دنبال می‌کند. این معیارها، اما چشم طمع جریان‌های سیاسی بدون تقید منافع ملی را کور کرده و از سوی دیگر راه طمع دشمنان را سد می‌کند.

ظرفیت‌های قانونی و رهنمود‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب به عنوان میداندار اصلی نظام پس از وقوع حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش که باعث برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شد، نشان از آن داشت که نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکا به پشتوانه مردمی از ثبات بسیار بالایی برخوردار بوده و این‌گونه اتفاقات خللی در اداره امور کشور به وجود نخواهد آورد. انتخاب نهمین رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر اثبات این مسأله، چندین اتفاق مهم دیگر در شاکله سیاسی کشور رقم زد که مهم‌ترین آنها پیروزی فردی بود که خود را عضو هیچ گروه و حزبی نمی‌دانست و بر پیگیری وفاق ملی و تبعیت از سیاست‌های کلی نظام تاکید داشت. مسعود پزشکیان تاکید کرده بود که او پزشکیان است و عبور از تنش‌ها و توجه به عدالت را مدنظر خود دارد.
 
چینش کابینه ملی 
چینش کابینه دولت نورسیده مهم‌ترین بحث مهم این روز‌های کشور است و هر کس لیستی را به عنوان کابینه دولت چهاردهم ارائه می‌دهد. بازار گمانه‌زنی به حدی داغ است که خود رئیس‌جمهور نیز از تعدد افراد داوطلب برای حضور در دولت شگفت‌زده شده است، اما نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه کرد، این است که رئیس دولت چهاردهم همان‌طور که خود تاکید داشته انتخاب اعضای کابینه را راسا و باتوجه به مشورت‌های صورت‌گرفته انجام می‌دهد.

 در این میان، اما گزارش‌های غیررسمی منتشرشده درخصوص وزرای پیشنهادی حکایت از این دارد که شکاف عمیقی بین سهم‌خواهان با افکار رئیس‌جمهور منتخب وجود دارد به نحوی که منتخب ملت در سخنرانی‌هایش که این روز‌ها به اوج خود رسیده، مدام از انتخاب چهره‌هایی برای برون‌رفت جامعه از مشکلات می‌گوید، اما سیاست‌باز‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که سهم خود را از دولت نورسیده بردارند. این شرایط که از سوی اعضای ارشد حامیان ستاد پزشکیان نیز مورد نقد قرار گرفته، بیانگر تشدید فعالیت سهم‌خواهان است. مضاف بر این‌که باید منتظر کاهش کارآمدی دولت شد که سهم‌خواهان با نگاه به منافع شخصی قصد ورود به آن را دارند. شواهد موجود حکایت از این دارد که این گودنشینان می‌خواهند ایده‌های خود در امر سیاست را بر منتخب ملت حاکم کنند، اما خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس ضمن تفقد به منتخب ملت، معیار‌هایی را برای چینش کابینه چهاردهم ترسیم و شاخص‌های شفافی را پیش روی رئیس‌جمهور و مشاورانش قرار دادند که لحاظ کردن آنها توسط کارگروه‌های تعیین‌شده، می‌تواند در تشکیل یک دولت توانمند، کارآمد و قوی راهگشا باشد.
 
معیار‌های مدنظر رهبری برای میدان‌داران دولت چهاردهم
رهبر معظم انقلاب درخصوص ویژگی‌ها و معیار‌های ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، نکاتی را مورد توجه قرار دادند تا نقشه راه دولت بوده و اصلح‌ترین افراد به عنوان اعضای کابینه به مجلس معرفی شوند؛ تاکید بر میدان‌داری، دلالت بر این امر دارد که وزرای منتخب باید کارآزموده و قادر به اداره یک وزارتخانه و ساماندهی آن براساس اولویت‌ها باشند. شرایط حاکم بر کشور می‌طلبد که نیرو‌های کارآمد فارغ از مسائل جناحی به خدمت گمارده شوند تا اهداف مدنظر در توسعه کشور با تصمیم‌سازی و کارایی وزرا و دولتمردان محقق شود. بدون تردید میدان‌داری جز با حضور مستمر در وزارتخانه و پرهیز از کار جهادی و حضور میدانی، شدنی نیست و منتخب ملت باید در انتخاب وزرا به روحیه جهادی و کارآمدی آنها نظارت داشته باشد. تعهد و تخصص، دو معیاری است که دولتمردان دولت چهاردهم باید حائز آن باشند تا با اتکا به آن بتوانند شاخص‌های مدیریتی و کارآمدی را با تقیدات اخلاقی تلفیق کرده و منافع مردمی را بر رقابت‌ها و دستاورد‌های جناحی مقدم بدانند. تاکید بر شاخص‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب در حقیقت تعریف یک مسئول در الگوی حکمرانی بر پایه مردم‌سالاری دینی است. الگو‌هایی که در بطن و متن خود کارآمدی، ادای دین به مردم و رضایتمندی آنها را دنبال می‌کند. این معیار‌ها علاوه‌بر شکل‌دهی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، کمک شایانی به تولید سرمایه اجتماعی و کاهش شکاف‌های موجود کرده و شرایط بهینه‌ای را برای نظام اسلامی که مفتخر به پشتوانه مردمی است به ارمغان می‌آورد.

میدان‌داری دولتمردان متعهد به کار و تقوا که از تخصص مدیریتی و تعهد انقلابی برخوردار هستند، استحکام قابل ملاحظه‌ای به ساحت درونی نظام بخشیده و به گفته معظم‌له منشأ اثر و تحول می‌شود. میدان‌دارانی که رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های آن را بیان کرده‌اند، اشخاصی هستند که پس از انتخاب بتوانند همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل وزارتخانه را برای حل مشکلات بسیج کرده و با یکدیگر در مجموعه دولت، تصمیمات هماهنگ گرفته و سیاست درستی را پایه‌گذاری کنند و فقط در این صورت است که می‌توان بر مشکلات داخلی و خارجی فائق آمد. امروز باید به این باور برسیم که جریان سیاسی مطلوب، جریانی است که ضمن اتکا به مردم، راهکار‌هایی صادقانه را برای حل معضلات طرح کرده و در این راه از توان ملی که موجب جهش کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود، غفلت نکند. دولت چهاردهم نیز بنابر اظهارات رئیس‌جمهور با تکیه به قدرت مردم و بسیج عمومی درصدد بهبود شرایط است از همین رو بهتر است با عملیاتی کردن رهنمود‌های رهبری، تحول را آغاز کند. انتخاب مدیرانی که پرونده قابل دفاعی ندارند، مصداق بارزی بر «آزموده را آزمودن خطاست» بوده و نافی رویکرد دولت جدید است؛ زیرا این قابلیت را دارد که دولت چهاردهم را وارد چرخه‌ای باطل با حضور ناکارآمدان کند از همین رو توجه رئیس‌جمهور منتخب به ملاک‌هایی نظیر انقلابی بودن، امیدوار به آینده، متشرع، معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی تا بن دندان تا حد زیادی تکلیف رئیس‌جمهور را از میان‌داران روشن کرده و مقیاس صحیحی برای مقایسه گزینه ایده‌آل با موجودین است. مسعود پزشکیان بار‌ها اعلام کرده که دولتش فراجناحی و متشکل ازشایستگان خواهدبود. ازهمین رو چیدمان ارکان قوه مجریه، اقدام عملی رئیس‌جمهور منتخب در این زمینه است. بدون شک تحقق این وعده می‌تواند اعتماد عمومی به دولت چهاردهم را به صورت صعودی افزایش دهد.

ازدیگرسو منش و روش و اعتقاد مسعود پزشکیان نشان داده که وی خود را متعهد به اخلاق و دارای زاویه با جریان‌هایی می‌داند که قدرت را نه برای خدمت که برای منافع فردی و جریانی خود طلب می‌کنند. پزشکیان تا اینجای کار نشان داده که صادق، مومن و پایدار برآموزه‌های دینی وانقلابی خود است. اوکه برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات حضور یافته بود، حال وظیفه خود را تشکیل کابینه‌ای کارآمد و متناسب با شاخص‌های مورد تاکید رهبری می‌داند تا برای نظام خلق سرمایه اجتماعی به‌وجود آورد.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار