بنا به گفته مسئولان، با راه‌اندازی سامانه خودنویس برای ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن علاوه بر رفع دغدغه مستاجران، شاهد صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی هم هستیم.

 در حالی‌ یک ماه از فصل تابستان و فصل نقل و انتقالات مسکن می‌گذرد که بازار اجاره مسکن رونق پیدا کرده و شاهد افزایش میزان معاملات مسکن در این بخش هستیم به طوری که در برخی از محلات شاهد  افزایش تعداد معاملات و در برخی دیگر از محلات شاهد تمدید قرارداد‌های اجاره مسکن هستیم.

وزارت راه و شهرسازی از خرداد ماه سال گذشته اقدام به راه اندازی سامانه خودنویس برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید وفروش مسکن کرده است این در حالی است که در سال‌های گذشته متاسفانه به دلیل عدم همکاری مشاوران املاک اجاره‌ای در این سامانه ثبت نمی‌شد در صورتی که از بهمن ماه سال گذشته با ورود و اتصال مشاوران املاک به این سامانه شاهد بهبود و رونق ثبت معاملات مسکن در سامانه خودنویس هستیم که این امر خود نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد داشت.

نگرانی مستاجران از هزینه‌های اضافی قرارداد‌های اجاره رفع شد 

در همین زمینه سالمی یکی از مستاجران در منطقه ۱۳ تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چند سالی است که در این منطقه مستاجر هستم و هرسال و یا دوسال یکبار جابه جا می‌شوم گفت: در سال‌های گذشته هرروز و یاهر هفته در بنگاه‌های املاک به دنبال یک واحد با قیمت خوب بودیم و هر بار در هنگام عقد قرار داد مشاور املاک علاوه بر هزینه عقد کمیسیون  اقدام به دریافت هزینه‌های زیرمیزی و یا حق دلالی می‌کرد.

وی افزود: تمامی مشاوران املاک این گونه نبودند، اما تقریبا هر دو سال سه سال یک بار ما با این امر مواجه بودیم که خود زمنیه ساز افزایش هزینه‌های نقل وانتقالات برای ما می‌شود. خوشبختانه از سال گذشته همزمان با راه اندازی سامانه خودنویس و ثبت قرارداد‌ها در این سامانه ما شاهد کاهش هزینه‌ها و همچنین راحت‌تر شدن فرآیند ثبت قرارداد‌ها هستیم.  

براساس این گزارش بررسی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از مستاجران خوشبختانه با راه اندازی این سامانه ابراز رضایت کرده و از سوی دیگر با توجه به رایگان بودن این قرار داد‌ها باعث شده که میزان هزینه‌های جابه جایی کاهش یابد و حق کمیسیون‌ها هم در جیب مالکان  و مستاجران محفوظ بماند.

این در حالی است که در گذشته بسیاری از مستاجران برای دریافت کد رهگیری باید چندین بار هزینه‌های گزافی را به مشاوران املاک پرداخت می‌کرده تا بتوانند کد رهگیری که طبق قانون رایگان بوده است را دریافت کنند.

ثبت جهشی قرارداد‌های مسکن در سامانه خودنویس 

در همین زمینه محمد مهدی ساسانی مدیرعامل سامانه خودنویس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر همزمان با ورود به فصل اجاره میزان نقل و انتقالات هم افزایش یافته است گفت: خوشبختانه از خردادماه سال گذشته همزمان با راه اندازی  سامانه خودنویس ما شاهد افزایش ثبت قرارداد‌ها در این سامانه هستیم و میزان معاملات مسکن به شکل چشم گیری در این سامانه افزایش یافته است.

وی افزود: رایگان بودن ثبت قرارداد‌های این سامانه خود یکی از مهم‌ترین مزایای به شمار می‌رود که باعث شده است مستاجران راحت‌تر بتوانند از پس هزینه‌های جابه جایی برآیند از سوی دیگر دریافت کد رهگیری رایگان خود باعث می‌شود که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران هربار به مشاوران املاک مراجعه نکنند.

او با بیان اینکه ثبت قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس از ۶۵۰ هزار فقره عبور کرده است گفت: از خرداد ماه همزمان با شروع فصل اجاره میزان مراجعه و ثبت قرارداد‌ها در این سامانه افزایش بیشتری پیدا کرده است صرفه جویی ۱۰۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های جابه جایی مستاجران خود یکی از مهم‌ترین مزایایی است که می‌تواند در موثر بودن این سامانه مهر تایید بزند.

خیال مستاجران از ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن راحت شد 

همچنین مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه راه اندازی سامانه خودنویس برای بازار اجاره باعث شده است که خیال مستاجران از جابه جایی‌ها راحت شود گفت: راه اندازی سامانه خودنویس یکی از اقداماتی بوده است که می‌تواند بازار اجاره مسکن را به سمت آرامش بیشتر هدایت کند و از سوی دیگر هزینه‌های مستاجران را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی افزود: دولت در تلاش است که بتواند این بازار را به سمت آرامش هدایت کند و از سال گذشته هم اقدامات گسترده‌ای را در قالب راه اندازی سامانه خودنویس،  تصویب قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره که در قالب آن سقف اجاره مسکن قرار گرفته است که مجموع این اقدامات خود می‌تواند این بازار را به سمت رونق هدایت کند.

براساس این گزارش حال با توجه به آنکه در اوج جابه جایی و فصل نقل و انتقالات مسکن هستیم باید تدابیر بیشتر برای کنترل  بازار اجاره و هدایت تمامی نقل‌وانتقالات به سمت  این سامانه انجام شود تا از طریق آن بتوانیم یک بازار آرام تری را شاهد باشیم و از سوی دیگر بتوانیم خیال مستاجران را از کاهش هزینه‌های جابه جایی و رفت و آمد مستاجران راحت کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
باسلام بسیار عالی با تشکر
آخرین اخبار