رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور گفت: ۹۵ درصد آب مصرفی در خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

پوراحمد رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور در جلسه شورای مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: طرح‌های کوتاه مدت و اضطراری تأمین آب شرب از برنامه‌های وزارت نیرو است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شود تا مردم با مشکل کمبود آب مواجه نشوند؛ بسیاری از این طرح‌ها در استان‌های مختلف اجرا و مسئله أمین آب شرب به خوبی مدیریت شده است.

او افزود: طرح‌های بلندمدتی نیز در دست اقدام است که در آینده نزدیک مردم از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

پوراحمد اظهار کرد: طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور برنامه ریزی شده که تاکنون بالغ بر ۶ هزار روستا از آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شده اند و مابقی براساس برنامه زمان بندی تعیین شده به نتیجه خواهند رسید.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور بیان کرد: وضعیت تأمین آب خراسان جنوبی در بخش‌های آب شرب، کشاورزی و صنعت شکننده است لذا باید برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای پیش برود که در آینده با مشکل تأمین آب در استان مواجه نباشیم.

او تصریح کرد: در دولت سیزدهم شاهد پیگیری‌های مکرر وزیر نیرو برای اجرای دقیق و به موقع طرح‌های اولویت دار در سطح کشور بودیم که عمده آنها در سال آتی به بهره برداری می‌رسد.


بیشتر بخوانید


پوراحمد ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود لذا توجه بیش از پیش به حفاظت و مدیریت منابع آب زیرزمینی در این استان بسیار ضروری است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با تأکید بر اینکه برای رصد منابع آب زیرزمینی در استان باید شبکه پایش جامع و دقیق وجود داشته باشد، افزود: از این طریق باید پیش بینی کنیم وضعیت منابع آب زیرزمینی در سال‌های آتی چگونه خواهد بود و قبل از اینکه دچار تنش یا کمبود شویم چاره‌اندیشی شود و برای منابع تأمین آب جایگزین داشته باشیم.

او گفت: طرح جامع تأمین آب شرب و صنعت بلندمدت استان باید با اولویت تدوین شود تا پس از تصویب از سوی وزارت نیرو، اجرای طرح‌های متناسب با آن آغاز شود.

پوراحمد با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی کمترین چاه غیرمجاز را داریم عنوان کرد: اینکه در این استان چاه غیرمجاز عمیق وجود ندارد نشانه قانومند بودن مردم و ارتباط خوب شرکت آب منطقه‌ای با مردم است که این تعامل می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از منابع آب زیرزمینی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.