نخستین مرکز الگوی جامع «بازتوانی معتادان» کشور در محمودآباد اصفهان پس از یک و نیم سال تعطیلی بازگشایی شد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: این مرکز نخستین بار سال ۹۸ در محمودآباد اصفهان راه‌اندازی، اما در سال ۱۰۴۱ بدلیل مشکلات حقوقی پیمانکار تعطیل شده بود.

 سمیه کریمی افزود: در همین راستا سازمان بهزیستی اصفهان اقدام به راه‌اندازی مراکز الگوی جامع درمان و بازتوانی معتادان بعنوان کامل‌ترین مراکز دارای رویکرد ترکیبی ناظر به استفاده از همه الگو‌های رایج درمان و بازتوانی معتادان با تمرکز بر رفتار درمانی و تاکید بر درمان روانپزشکی کرده است.

او گفت: در مراکز جامع، پذیرش بیمار بر اساس مدل مراکز اقامتی میان‌مدت صورت می‌گیرد و مدت ۲ هفته سم‌زدایی پرهیزمدار تجویز و پس از آن به مدت ۲.۵ ماه بر اساس رویکرد اجتماع درمان‌مدار، رویکرد‌های درمانی و آموزشی برای بیمار پیاده می‌شود.

کریمی تصریح کرد: بعد از گذشت چهارماه از زمان پذیرش و درمان شبانه‌روزی در مرکز، بیمار بهبود یافته مرخص می‌شود و درمان او به مدت هشت ماه و طی ۵۲ جلسه درمان سرپایی ادامه می‌یابد.

او تاکید کرد: آمار بهبودیافتگان نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد افراد پذیرش شده در این مراکز پس از ترخیص و با توجه به سم‌زدایی و درمان سرپایی و پیگیری درمان توسط مددکاران، در درمان خود موفق بوده‌اند.

به گفته مسوولان بهزیستی، سن مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی در اصفهان به زیر ۱۸ سال رسیده است.

بر اساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، یکصد تا ١٢٠ هزار معتاد در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۱۰ درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

۲۰ درصد مسمومیت‌های دارویی در اصفهان بدلیل سوء مصرف انواع مواد مخدر، محرک، روانگردان و مشروبات الکلی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.