اقدام ناعادلانه کمیته بین المللی المپیک(IOC) در تحریم نکردن ورزشکاران اسرائیل استارت «تظاهرات گسترده در پاریس» را زد.

«۶۰ هزار امضا» در کمپین حقوق بشری حامی فلسطین برای تحریم اسرائیل در مسابقات المپیک پاریس جمع آوری شد.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ علیه غزه بیش از ۳۹ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده که ۷۰ درصد قربانیان کودکان و زنان هستند.

پیش از این کمیته ملی المپیک فلسطین از توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک و مسئولان برگزاری مسابقات المپیک پاریس درخواست تحریم اسرائیل را به خاطر نسل کشی در غزه را کرده بود، اما این درخواست از سوی مسئولان المپیک رد شد.

ربکا اوکیف، یکی از اعضای ورزش ایرلند می‌گوید که اسرائیل از المپیک به عنوان فرصتی برای «شستشوی ورزشی» نسل کشی مردم غزه که مرتکب شده، استفاده خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، فعالان حقوق بشر در شهر لوزان سوئیس تظاهرات گسترده‌ای را در محکومیت حضور ورزشکاران اسرائیلی در المپیک آغاز کردند و خواهان تحریم آنها شده‌اند.

تحریم ورزشکاران از سوی کمیته‌های بین المللی به خاطر جنگ علیه کشوری امری مرسوم است. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین تمام ورزشکاران روس از حضور در مسابقات المپیک زیرپرچم خودشان محروم شدند.

اما کمیته بین المللی المپیک استانداردی دوگانه را در قبال جنگ اسرائیل علیه مردم غزه پیگیری می‌کند.

جورج، کارشناس ورزشی می‌گوید که اسرائیل در جنگ علیه غزه از خودش دفاع کرده و نمی‌توان اقدام اسرائیل را مشابه روسیه در جنگ علیه اوکراین دانست و ورزشکارانش را از مسابقات المپیک محروم کرد و درخواست‌ها برای محرومیت اسرائیل مبنای قانونی ندارد.

اما اوکیف، بازیکن سابق تیم ملی بستکبال ایرلند معتقد است که منشور المپیک با حضور ورزشکاران اسرائیل زیرسوال می‌رود، چون «نسل کشی» آنها در غزه و کشتن بیش از ۲۰ هزار کودک و زن بی دفاع توجیهی ندارد و حضور اسرائیل در پاریس به «تطهیر جنایت» آنها کمک می‌کند.

ژول بویکوف، نویسنده و استاد دانشگاه آمریکا می‌گوید که اقدام کمیته بین المللی المپیک در قبال اسرائیل «شرم آور» و «خارج از عدالت» است. آنها نمی‌توانند در قبال دو جنگ، استانداردی دوگانه داشته باشند.

این پژوهشگر آمریکایی معتقد است که اقدام ناعادلانه IOC باعث می‌شود تا در طی مسابقات المپیک «تظاهرات گسترده‌ای در پاریس در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اسرائیل» برپا شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.