رژیم صهیونیستی علی‌رغم فشار افکار عمومی دست از وحشی‌گری برنداشته است.

جنایت صهیونیست‌ها در خان‌یونس همچنان ادامه دارد و ارتش اشغالگر اسرائیل همچنان به بمباران شدید و تخریب منازل و محاصره صد‌ها خانواده اهل خان‌یونس ادامه می‌دهد. دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه اعلام کرده است که دور جدید حملات از بامداد روز گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ غیرنظامی شهید، ۶۸ نفر مفقود و ۲۶۳ نفر مجروح شده‌اند و ۱۹۰ خانه و ساختمان نیز تخریب شده است. اشغالگران در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۰ حمله هوایی و توپخانه‌ای در خان‌یونس انجام داده‌اند.

در این میان ۱۲۱۷ خانواده اهل خان‌یونس به محاصره نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی درآمده و هیچ راه خروجی برای فرار از شرق خان‌یونس ندارند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی حماس در این‌باره گفته است که مسئولیت کامل جنایت‌های رخ داده در خان‌یونس و ادامه آن بر گردن رژیم اشغالگر اسرائیل و دولت آمریکا است.

 ارتش اشغالگر صبح دوشنبه در اطلاعیه‌هایی از ساکنان مناطق شرقی خان‌یونس خواست تا فورا محل زندگی خود را ترک کنند و این در حالی است که این مناطق پیش از این منطقه امن اعلام شده و ده‌ها هزار نفر از رفح و دیگر مناطق غزه به شرق خان‌یونس فرار کرده بودند.

تخریب منازل مسکونی به بهانه مقابله با حماس
ارتش اشغالگر اسرائیل همچنان به بمباران شدید و تخریب منازل و محاصره صد‌ها خانواده اهل خان‌یونس ادامه داده و دور جدید حملاتی که از بامداد روز گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد. جنایت‌های رژیم صهیونیستی در خان‌یونس و دیگر مناطق فلسطینی به عوامل متعددی برمی‌گردد.

رژیم صهیونیستی مدعی است که حملات به مناطق فلسطینی برای از بین بردن تهدید‌های امنیتی، شامل نیرو‌های مقاومت و سلاح‌های موجود در این مناطق انجام می‌شود. این ادعا‌ها اغلب بهانه‌ای برای حملات گسترده به مناطق مسکونی است. از طرفی بخشی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی به توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین و گسترش قلمروی تحت کنترل این رژیم برمی‌گردد. حملات و جنایت‌ها ابزاری برای ترساندن و تخلیه ساکنان بومی فلسطینی از سرزمین‌هایشان است.

گاهی اوقات هم دولت اسرائیل برای جلب حمایت‌های داخلی یا منحرف کردن توجه‌ها از مشکلات داخلی، دست به حملات علیه فلسطینیان می‌زند. این‌گونه اقدامات می‌تواند به منظور تقویت موقعیت سیاسی دولت در میان افکار عمومی رژیم اسرائیل باشد.

نسل‌کشی به سبک رژیم اسرائیل 
سیاست‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نیز نقش مهمی در ادامه یافتن جنایت‌ها و خشونت‌ها دارد. این سیاست‌ها اغلب با هدف سرکوب و تضعیف هویت ملی و فرهنگی فلسطینیان انجام می‌شود. حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برخی کشور‌های قدرتمند به ویژه ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی نیز به این رژیم اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از عواقب بین‌المللی، به جنایت‌های خود ادامه دهد.

تلفات وسیع غیرنظامی‌ها در خان‌یونس
بااین‌حال، حملات رژیم صهیونیستی به خان‌یونس باعث تلفات و خسارات وسیعی در بین غیرنظامیان فلسطینی شده است. خان‌یونس منطقه‌ای شهری و غیرنظامی است و تاکنون حملات وحشیانه مکرری توسط رژیم اسرائیل به این منطقه صورت گرفته است.

واکنش مقاومت یمن
دفتر سیاسی انصارالله ادامه کشتار‌های خونین توسط دشمن صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه را محکوم کرد که آخرین آن کشتار در خان‌یونس است و در بیانیه‌ای نوشت: «ماتریکس کشتار‌های صهیونیستی، جنایت قرن و هولوکاست زمان ماست.»

انصارالله افزود: «ادامه خونریزی توسط دشمن در میان همدستی بین‌المللی و سکوت رسمی اعراب مؤید آن است که حقوق بشر چیزی فراتر از یک شعار دروغ و فریبنده شده است.»

این دفتر توضیح داد که آمریکا با پول، سلاح و مواضع سیاسی از همه جنایت‌های دشمن صهیونیستی حمایت کرده و در آن مشارکت دارد.
دفتر سیاسی انصارالله یمن ادامه قتل عام، ریختن خون و هدف قرار دادن منازل و اجتماعات شهروندان را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد و مجددا از همه وجدان‌های بیدار جهان خواست برای توقف حمام خون و پایان دادن به تجاوز و محاصره غزه و کرانه باختری به تلاش و فشار مستمر رو بیاورند.

مسئولیت جنایت خان‌یونس با آمریکا است
از سوی دیگر، گردان‌های «القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیاتی مشترک با گروه نیرو‌های شهید «عمر القاسم» شاخه نظامی جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین محل استقرار نیرو‌های رژیم صهیونیستی و خط امدادرسانی به آنها در محور «نتزاریم» را با خمپاره سنگین بمباران کرده است.

با گذشت ۲۹۱ روز از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند.

نتانیاهو و دلایلی برای جنایت
این در حالی است که دولت نتانیاهو با مشکلات داخلی متعددی مانند اعتراضات مردمی، مشکلات اقتصادی و اختلافات سیاسی مواجه است. عملیات نظامی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای منحرف کردن توجه افکار عمومی و تقویت حمایت‌های داخلی مورد استفاده قرار گیرد. نتانیاهو در طول دوران نخست‌وزیری خود با چالش‌های سیاسی بسیاری مواجه بوده است. پرونده‌های فساد، اختلافات داخلی و اعتراضات گسترده از جمله مسائلی است که نتانیاهو با آنها دست و پنجه نرم می‌کند. بااین‌حال، نتانیاهو با استفاده از بحران‌های امنیتی و نظامی سعی در تقویت موقعیت سیاسی خود دارد.

همچنین افزایش فشار‌های بین‌المللی و محکومیت‌های گسترده به دلیل حملات نظامی به غیرنظامیان فلسطینی می‌تواند به تضعیف موقعیت بین‌المللی رژیم اسرائیل و کاهش حمایت‌های خارجی منجر شود.

تداوم جنگ و هزینه‌های سنگین نظامی هم به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در داخل رژیم اسرائیل منجر می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند پایه‌های رژیم را تضعیف کند.

اعلامیه پکن
این در حالی است که حماس موضع خود را در قبال ابتکار چین اعلام کرد. بدران، رئیس دفتر روابط ملی حماس گفت: «اعلامیه پکن که میان گروه‌های فلسطینی به امضا رسید، یک گام مثبت دیگر در مسیر تحقق وحدت ملی میان فلسطینیان بود.»

این اعلامیه در مقطعی مهم که ارتش اسرائیل مردم غزه را به صورت گروهی می‌کُشد، به امضا رسیده است. از مهم‌ترین نکات توافق، تشکیل دولت وفاق ملی فلسطین برای اداره امور مردم در غزه و کرانه باختری، نظارت بر بازسازی‌ها، فراهم کردن فضا برای برگزاری انتخابات بود که البته این همان موضع حماس بود و از هفته‌های آغازین جنگ خواستار آن شده و آن را پیشنهاد کرده بود.

رژیم صهیونیستی گذرگاه رفح را خراب کرد
گام بعدی جنایت صهیونیست‌ها، اما از نوع استراتژی بود و ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی سه‌شنبه با استفاده از بیل مکانیکی، گذرگاه رفح بین نوار غزه و مصر را تخریب کرد، گذرگاهی که برای فلسطینی‌هایی که از هر طرف در داخل نوار غزه تحت محاصره قرار دارند، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا دروازه آنها به دنیای خارج محسوب می‌شود.

گذرگاه رفح یک دروازه حیاتی برای انتقال کالا‌ها و تردد افراد محسوب می‌شود و فلسطینی‌هایی که قصد خروج از غزه را دارند باید از این گذرگاه عبور کنند.
پیش‌تر کمیته گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر وجود توافق‌هایی میان مصر و سازمان ملل برای جایگزینی گذرگاه کرم ابو سالم به جای گذرگاه رفح و توطئه‌ای که مقامات رژیم اشغالگر با این روش دنبال می‌کنند، اعلام کرد: «ما همه این طرح‌ها را رد می‌کنیم و جایگزینی گذرگاه کرم ابو سالم به جای گذرگاه رفح، به هیچ وجه نمی‌تواند موجب کاهش انتقادات بین‌المللی به بسته شدن گذرگاه‌های غزه شود.»
در این بیانیه آمده است: «ما گزارش‌های مکرری مبنی بر هماهنگی برخی طرف‌ها با اشغالگران برای تسهیل سفر شماری از بیماران و کسانی که دارای ملیت‌های خارجی هستند، از طریق گذرگاه کرم ابوسالم شنیده‌ایم. این یک تحول خطرناک است که اهداف شوم اشغالگران برای جایگزینی گذرگاه رفح و آواره کردن فلسطینی‌ها را آشکار می‌کند.»

بلایی که یمن با فلج کردن بندر ایلات بر سر رژیم اسرائیل آورد
البته برخی از این شیطنت‌های استراتژیک، هزینه‌های گزافی را روی دست رژیم اسرائیل گذاشته است به‌عنوان مثال، پس از عملیات غافلگیرانه پهپادی «یافا» توسط نیرو‌های مسلح یمن در حمله به قلب تل‌آویو، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اوایل هفته جاری با حمله به مخازن نفت بندر حدیده تعدادی از شهروندان یمنی را به شهادت رساندند که در پاسخ به این تجاوز ددمنشانه «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انقلاب یمن در سخنانی از آغاز مرحله پنجم مقابله با دشمن صهیونیستی خبر داد و در همین راستا سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای از حمله به کشتی آمریکایی «بومپا» و بمباران بندر ام‌الرشراش (ایلات) فلسطین اشغالی خبر داد.

از کار افتادن بندر ایلات اشغالی بارزترین خسارت اقتصادی است که نیرو‌های یمنی از زمان پیوستن خود به نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از مردم و مقاومت غزه، به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند.

از نوامبر ۲۰۲۳ به دنبال تهدیدات یمنی‌ها ضد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم که از طریق تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند، فعالیت‌های دریانوردی، تجارت و واردات و صادرات در بندر ایلات اشغالی به تدریج به‌طور کامل متوقف شد.

در نتیجه مدیریت بندر ایلات اشغالی اعلام کرد که این بندر بر اثر پیامد‌های ناشی از عملیات‌های یمنی‌ها تاکنون بیش از ۵۰ میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل ۱۳.۸ میلیون دلار خسارت دیده و مجبور به اخراج نیمی از کارگران و کارمندان خود شده است.

بندر ایلات به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین بنادر فلسطین اشغالی، دروازه جنوبی فلسطین به سمت کشور‌های خاور دور، اقیانوسیه، استرالیا، شرق، جنوب آفریقا و هند محسوب می‌شود و بیشتر فعالیت‌های این شرکت مربوط به واردات کالا از خاور دور و صادرات محصولات شیمیایی است. از همه مهم‌تر از کار افتادن بندر شیلات را می‌توان ضرب شست مقاومت به رژیم اسرائیل در مقابل جنایت‌های اخیرش دانست.

منبع: روزنامه صبح نو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار