رییس قوه قضاییه گفت: بانک‌ها وقتی تسهیلات ارائه می‌کنند، باید تضامین و وثایق لازم و کافی را از تسهیلات‌گیرنده اخذ کنند تا شاهد نباشیم فردی عاجز از بازپرداخت تسهیلات دریافتی، ۱۱ سال در زندان بماند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری از زندان مرکزی شهرکرد بازدید کرد که در جریان بازدید رییس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی شهرکرد، وی در گفت و گوی چهره‌به‌چهره با متهمان و محکومان مستقر در این زندان، در خصوص اتهام و جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری‌ شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

رییس قوه قضاییه در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد، از بند جوانان این زندان سرکشی کرد و با مددجویان این بند به گفتگو پرداخت.

محسنی اژه‌ای خطاب به مددجویان این بند گفت: شما جوان هستید باید با متولیان آموزشی زندان، نهایت همکاری را کنید تا فرآیند باز اجتماعی شدن شما تسهیل و تسریع شود، باید تمام همت خود را به کار گیرید که با کسب یک مهارت و حرفه در زندان به آغوش جامعه بازگردید و خانواده خود را سربلند کنید، باید بدانید اینکه شما اکنون در زندان هستید برای والدین و خانواده‌تان بسیار سخت و صعب می‌گذرد.

رییس دستگاه قضا در ادامه خطاب به این مددجویان جوان گفت: وقتی از زندان آزاد شدید باید با خود عهد ببندید که دیگر هیچ‌گاه مرتکب جرمی نشوید چرا که در صورت تکرار جرم از ناحیه شما، اعمال ارفاقات قانونی، سخت و بعضاً ناممکن خواهد بود.

رییس عدلیه در گفت‌وگوهای خود با مددجویان زندان مرکزی شهرکرد ضمن اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه در راستای حبس‌زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، با تاکید بر این موضوع که مرتکبین جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود، خطاب به زندانیان زندان مرکزی شهرکرد گفت: در صورت بهره‌مندی از تأسیسات ارفاقی و آزادی، به گونه‌ای رفتارهای اجتماعی و زندگی خود را به پیش ببرید که دیگر تحت هیچ شرایطی گذر شما به زندان و بازداشتگاه نیفتد.

رییس قوه قضاییه در ادامه بازدید خود از زندان مرکزی شهرکرد، از بند زندانیان مالی این زندان نیز بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.

براساس اعلام این مرکز، یکی از زندانیان بند مالی زندان مرکزی شهرکرد فردی بود که در سال ۱۳۸۸ به منظور راه‌اندازی دامداری ۵۰۰ میلیون تومان(پنج میلیارد ریال) از یک بانک تسهیلات دریافت کرده بود و به سبب زیان کردن و تلف شدن دام‌ها در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورده بود و از سال ۱۳۹۲ در زندان بود.

به موجب سخنان این زندانی بدهی او اکنون به بانک مذکور، با احتساب تاخیر تأدیه به ۱۷ میلیارد تومان (۱۷۰ میلیارد ریال) رسیده است. آن‌ طور که این زندانی مدعی بود در طول ۱۱ سالی که زندان بود به سبب عجز از تودیع وثیقه، نتوانسته بود از مرخصی بهره بگیرد.

رییس دستگاه قضا پس از شنیدن سخنان این مددجو دستور داد تا با مدیرعامل بانک مذکور تماس برقرار کنند در جریان این تماس، رییس عدلیه خطاب به مدیر عامل بانک مذکور توصیه کرد برای رفع مشکل این محکوم بدهکار مساعدت‌های لازم و قانونی صورت گیرد.

البته رییس قوه قضاییه در همان تماس تلفنی از محل زندان شهرکرد خطاب به مدیرعامل بانک مذکور این نکته را نیز متذکر شد که هدف من از برقراری این تماس از محل زندان، فقط رفع مشکل این مددجو نبود بلکه تاکید دارم همه متولیان سیستم بانکی کشور با مسئولان ذیربط قضایی و اجرایی و تقنینی باید نشست‌های مستمری را برگزار کنند تا مشکل و معضل بازپرداخت تسهیلات و نحوه تعیین تأخیر تأدیه، مرتفع شود.

محسنی اژه‌ای خطاب به این مدیر بانکی تصریح کرد : بانک‌ها وقتی تسهیلات ارائه می‌کنند باید تضامین و وثایق لازم و کافی را از تسهیلات‌گیرنده اخذ کنند تا چنانچه فرد در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورد بانک بتواند از همان محل وثایق، حقوق خود را استیفا کند و این‌گونه شاهد نباشیم که فردی عاجز از بازپرداخت تسهیلات دریافتی، ۱۱ سال در زندان بماند و مقوله‌ تأخیر تأدیه نیز بدهی او را چند برابر کند و سال‌ها نیز این روند ادامه دارد بدهی هر سال بیشتر و بدهکار هم در زندان شرایط برایش سخت‌تر می‌شود.

رییس قوه قضاییه در ادامه حضور خود در بند مالی زندان مرکزی شهرکرد خطاب به مددجویان گفت: یکی از دلایل افزایش بدهی زندانیان مالی، مساله محاسبه تأخیر تأدیه است در این رابطه دستور صادر کرده‌ایم که نحوه محاسبه تأخیر تأدیه بدهی در همه دادگستری‌ها به صورت یکسان و سالیانه باشد نه ماهیانه؛ همچنین در خصوص دریافت «خسارت مرکب» نیز تمهیداتی برای اصلاح قانون اندیشیده‌ایم.

Play


00:00
-02:56
Mute

Settings
PIP
Enter fullscreen
Download
در ادامه حضور رییس قوه قضاییه در زندان مرکزی شهرکرد، یکی از زندانیان محکوم مهریه اعلام کرد که از پرداخت حتی یک قطعه سکه در ماه نیز عاجز است که در این هنگام، رییس قوه قضاییه خطاب به این محکوم گفت که من و بسیاری از اشخاص دیگری که اینجا هستند نیز قادر به پرداخت ماهیانه یک سکه نیستیم، در اینجا قاضی‌القضات خطاب به همگان توصیه کرد که در هنگام هر عقد و توافق و معامله‌ای، به وسع و تمکن مالی و ظرفیت‌های خود بنگرند و زیر بار تعهداتی که از توان‌شان خارج است نروند.

رییس دستگاه قضا در ادامه خطاب به مددجویان زندان مرکزی شهرکرد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری و میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مدجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی رسیدگی خواهد شد.

همچنین طبق اعلام رییس زندان مرکزی شهرکرد، این زندان بالاترین نرخ اشتغال زندانیان را دارد. علاوه بر این، مددجویان این ندامتگاه نیز از رییس زندان که به طور مستمر و شبانه‌روزی مشغول رفع مشکلات زندانیان است، قدردانی کردند.

مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری از رییس قوه قضاییه درخواست کردند که زندانیان واجد شرایط این زندان به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شوند که رییس عدلیه، مشروط بر آنکه تنها زندانیان واجد شرایط به مرخصی اعزام شوند و از اعمال ارفاقات به محکومان جرائم خشن و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم جلوگیری شود، با این پیشنهاد موافقت کرد.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است؛ رییس قوه قضاییه در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقاء وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»،«اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رییس قوه قضاییه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار