انگلیس ضمانت کرد ۱۸۱ میلیون پوند برای توسعه صنعت هسته‌ای اوکراین اختصاص داده شود.

در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به انگلیس، توافق شد ۱۸۱ میلیون پوند برای توسعه صنعت هسته‌ای اوکراین به ضمانت انگلیس از بانک‌های بین المللی پرداخت شود.

چنین قرارداد وامی توسط شرکت ان ان‌ای سی انرجواتم NNEC Energoatom و کنسرسیومی از بانک‌های بین المللی منعقد شد. این وام به مدت پنج سال با ضمانت دولت انگلیس ارائه می‌شود و بخشی از آن صرف خرید سوخت هسته‌ای برای اوکراین خواهد شد.

اوایل سال جاری میلادی وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد در تلاش برای جبران انرژی از دست رفته در جنگ با روسیه، قصد دارد تابستان یا پاییز امسال ساخت چهار راکتور جدید انرژی هسته‌ای را آغاز کند. این اقدام در راستای ارتقای صنعت برق اوکراین است زیرساخت‌های آن در حملات روسیه از بین رفته است.

کی یر استارمر، نخست‌وزیر تازه منصوب شده انگلیس، روز جمعه میزبان ولودیمیر زلنسکی بود. در جریان دیدار دوجانبه نخست وزیر تاکید کرد که لندن تا زمانی که لازم باشد در حمایت از کی یف آماده است.

دولت پیشین انگلیس بسته نظامی به ارزش ۶۱۷ میلیون دلار برای اوکراین در نظر گرفت که شامل بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه، ۶۰ قایق و تعداد فاش نشده‌ای از موشک‌های دوربرد «سایه توفان» است. دولت سوناک آن را «بزرگ‌ترین عرضه مهمات حیاتی» خوانده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا دو ماه قبل، بسته نظامی ۶۱ میلیارد دلاری را پس از ماه‌ها جنجال درکنگره بر سر درخواست جمهوریخواهان از کاخ سفید به منظور تقویت امنیت مرز با مکزیک، به تصویب درآورد.

با این‌حال، روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» به نقل از مقام‌های اوکراینی و تحلیلگران نظامی گزارش کرد که بسته جدید کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا، گرچه ممکن است، مقاومت کی‌یف در برابر روسیه را افزایش دهد، اما برای متوقف کردن موج درگیری با روسیه کافی نخواهد بود.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۰۸:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
سلام در حالي كه كشورهاي غربي با تمام توان مى خواهند ايران را از نعمت خدادادي هسته اي محروم كنند انگليس به دنبال تقويت هسته اي اوكراين كشور تحت امر استكبار مي باشد جل الخالق به پر رويي نيروهاي تحت امر شيطان
آخرین اخبار