سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری اهواز گفت: تفاهم‌نامه تکمیل و ساخت بخشی از قطار شهری اهواز در حال مناسب‌سازی و چکش کاری بر اساس منافع شهری و مردم است.

ابوالقاسم محبوبیسرپرست سازمان قطار شهری شهرداری اهواز با اشاره به مذاکره با چند شرکت برای انعقاد تفاهم نامه تکمیل بخشی از طرح قطار شهری اهواز بیان کرد: به زودی خبر‌های خوشی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه ساخت و تکمیل بخشی از قطار شهری اهواز به مردم ارائه خواهد شد.

وی گفت: برآورد اولیه هزینه تکمیل و ساخت بخشی از قطار شهری اهواز ۶ همت است که به شورای شهر اهواز برای تصویب ارائه شد.

محبوبی افزود: ۶ همت قرار است به صورت اوراق مشارکت از محل اعتبار ملی ۲۴ همت توسعه حمل و نقل کشور تامین شود.

سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری اهواز ادامه داد: تا کنون با چهار همت از مبلغ پیشنهادی به صورت تامین ۵۰ درصد اعتبار توسط شهرداری و ۵۰ درصد از اعتبارات کشور و با یک همت به صورت تامین صد درصد از شهرداری اهواز موافقت اولیه شده است.

وی با بیان اینکه هنوز تایید نهایی برای تامین این اعتبار داده نشده افزود: در حال رایزنی هستیم تا وزارت کشور در تامین یک همت محول شده به شهرداری کمک کند.

محبوبی با بیان اینکه در صورت نهایی شدن مفاد و بند‌های تفاهم‌نامه اطلاعات تکمیلی به مردم داده خواهد شد ادامه داد: اعتبار مورد نیاز در این تفاهم نامه طی ۲ سال باید جذب شود.

سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری اهواز با تشریح وضعیت سازه‌های قطار شهری اهواز اظهار کرد: شیوه و نگهداری از این سازه‌ها بسیار مهم است و باید به روش بهتری نگهداری انجام می‌گرفت، تا کنون در اختیار پیمانکار قبلی بوده که متاسفانه نگهداری بهینه نبوده است.

محبوبی ادامه داد: پیمانکار جدید ضعف‌های ایجاد شده در سازه‌های این مجموعه را برطرف خواهد کرد.

بر اساس این‌گزارش، پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در خصوص قطار شهری اهواز بیان کرد: طی سه ماه اخیر با بزرگترین پیمانکاران مجری طرح‌های قطار شهری در کشور از جمله قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و پیمانکاران بخش خصوصی از سوی شهرداری مذاکره شده است.

حجت الله سلیمانی با اشاره به اینکه انعقاد تفاهم‌نامه تکمیل بخشی از قطار شهری اهواز پیش از تشکیل دولت جدید منعقد خواهد شد گفت: مقرر شده در مدت ۱۸ ماه بخش تعیین شده از قطار شهری در تفاهم نامه به اتمام برسد.

وی اظهار کرد: ساخت تونل فاز اول و دوم مترو از سه راه فرودگاه تا میدان دانشگاه اهواز و ساخت چهار ایستگاه سه راه فرودگاه، چهارشیر، سلمان فارسی و میدان ساعت در این تفاهم نامه دیده شده است.

سلیمانی همچنین از تامین بخشی از تاسیسات ویژه ایستگاه‌ها و تامین واگن در این قرارداد اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت "کیسون" به عنوان اجرا کننده و شرکت "نورینکو" چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد می‌یابد و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث می‌شود.

عملیات اجرایی قطار شهری اهواز که از بهمن سال ۸۵ آغاز شده با گذشت حدود ۱۷ سال تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.

این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.

تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.

بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد است، فاز ۲ این طرح حدود ۲۷ درصد و فاز‌های دیگر هم حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فرماندار اهواز پیش از این با تاکید بر اینکه روند اجرایی طرح قطار شهری اهواز از حالت رکود خارج شده است گفت: چهار هزار میلیارد ریال اوراق از سهم دولت توسط وزارت کشور برای این طرح اختصاص یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.