مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: پایش مداوم مزارع توسط کارشناسان حفظ نباتات و سایر اعضای شبکه‌های مراقبت در قالب ۳۰ گروه در سال زراعی جاری (۱۴۰۲ - ۱۴۰۳) باعث کنترل به موقع عوامل خسارت‌زا و افزایش ۳۴۷ هزار تنی تولید گندم ( ۱۰ درصدی) در مقایسه با مدت مشابه گذشته شد.

رحیم الهیاری اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم علیه بیماری‌ها، در سطح ۴۵ هزار هکتار علیه آفات و در سطح ۱۴۹ هزار هکتار علیه علف‌های هرز مبارزه شیمیایی به منظور کنترل به موقع عوامل خسارت‌زا و افزایش تولید گندم صورت گرفت.

وی افزود: در سال زراعی جاری به علت وقوع بارندگی‌های فراوان، شرایط برای شیوع و همه‌گیری بیماری‌های برگی به ویژه زنگ زرد و طغیان آفات به خصوص سن گندم، فراهم شده بود.

الهیاری یادآور شد: پایش مداوم مزارع توسط کارشناسان حفظ نباتات و سایر اعضای شبکه‌های مراقبت در قالب ۳۰ گروه و اطلاع‌رسانی گسترده از طریق ارسال پیامک انبوه (به تعداد بیش از ۱۰۰ هزار مورد در طی چهار مرحله)، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی چهره به چهره در سطح روستاها از جمله راه‌های مقابله با عوامل خسارت‌زا در مزارع گندم استان ایلام بود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای بهره برداران، مکاتبه با فرمانداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها، تهیه اطلاعیه و بروشور آموزشی ترویجی و انتشار آن‌ها در کانال ها و گروه های مجازی پرمخاطب، نصب بنر و اطلاعیه در اماکن پرتردد، و اعلام هشدار از طریق مساجد، تریبون نماز جمعه و بلندگوی سیار نیز در کنترل به موقع آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تاثیر به‌سزایی داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: در سال زراعی جاری افزایش بارندگی‌ها در اسفند و فروردین‌ماه و نیز افزایش ۲ تا چهار درجه سانتیگراد دما نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته(۱۴۰۱- ۱۴۰۲) شرایط را برای شیوع بیماری‌ها و طغیان آفات در مزارع استان را فراهم کرده بود.

وی بیان کرد: با توجه به اطلاع رسانی‌ها و انجام مبارزه به موقع توسط کشاورزان و نیز اجرای سایر نکات فنی همانند ضدعفوتی بذر، تغذیه به موقع اراضی و ارقام مناسب میزان تولید گندم و خرید آن نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و به رکورد بی سابقه ۳۴۷ هزار تن رسید.

الهیاری افزود: هرچند بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان دچار خسارت ناشی از تگرگ شد و بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که سال قبل زیر کشت گندم بود، امسال به کشت کلزا اختصاص یافت اما برداشت گندم در استان نسبت به سال زراعی قبل افزایش پیدا کرد.

برچسب ها: تولید گندم ، آفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.