عبدالصمد ابراهیمی وکیل حقوقی، فسخ قرارداد یک‌طرفه علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی پوش با پرسپولیس را تحلیل و ارزیابی کرد.

عبدالصمد ابراهیمی وکیل حقوقی درباره پرونده علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی پوش کشورمان بابت فسخ قرارداد یک‌طرفه با پرسپولیس و پیوستن به تیم تراکتور نکات حقوقی را بیان کرد که به شرح زیر است:

درخصوص فسخ قرارداد گلر سابق پرسپولیس و دروازه‌بان فعلی تراکتور ، صحبت‌های زیادی مطرح شده است. برای بررسی همه جوانب امر باید نکات اربعه ذیل را مدنظر داشت:

۱- آیا الحاقیه در سازمان لیگ ثبت شده؟ عدم ثبت آن باعث بی اعتباری برابر مقررات داخلی می‌شود. البته شواهد حکایت از ثبت آن دارد.

۲- آیا اخطار مکتوب بابت مطالبات ادعایی به باشگاه ارسال شده؟ اصل پایداری قراردادها ایجاب می‌نماید که این اخطاریه با تعیین مهلت قانونی ارسال شده باشد تا حسن نیت بازیکن برای تداوم قرارداد را ثابت نماید. در نامه اخطار ارسالی، باید میزان و منشا طلب و مهلت، قید شده باشد. در این باره خبری منتشر نشده است.

۳- آیا عبارت "کلیه مطالبات" ناظر بر همه طلب بازیکن ولو مربوط به فصول قبل است؟ در این باره باید ۲ تحلیل داشت:

الف- چون در صدر این الحاقیه، صرفا به یک فصل استناد شده نباید دامنه الحاقیه فراتر از قرارداد اصلی باشد. به عبارت دیگر توسیع متمم به محدوده‌ای مازاد بر قرارداد اصلی، موجه نیست و متمم باید از قرارداد همان فصل تبعیت کند. پس کلیه مطالبات را باید در چارچوب همان فصل بررسی کرد و لاغیر.

ب- عبارت "کلیه مطالبات" امری کلی بوده و قابل تسری به فصول قبل است.

نکته: در پرتو اصل تفسیر قراردادها به نفع باشگاه که رویه فیفا هم هست بند الف صحیح تر است. بازیکن اگر مطالباتی از قبل داشته و نسبت به آن اقدامی ننموده به نوعی حقوق خود درباره فسخ ناشی از آن را سلب کرده زیرا در پایان قرارداد فصول قبل، حقوق آن قراردادها بابت فسخ نیز به خودی خود منقضی و زایل شده و قابلیت انتقال به قراردادهای بعدی را ندارد. تفسیری غیر از این، اصل پایداری و استمرار قراردادها را مختل می‌سازد. مرور زمان در دعاوی فوتبالی امری پذیرفته شده است.

۴- عبارت "در پایان فصل" چه معنایی دارد؟ آیا بر بازی‌های پرسپولیس حاکمیت داشته یا کل فصل را در بر می‌گیرد؟ چنانچه شق ب بند ۳ این تحلیل مورد توجه باشد که مطالبات یک امر کلی است، قطعا فصل مسابقات هم کلی محسوب می‌شود که تعریف آن در مقررات نقل و انتقالات آمده است. فصل با اولین مسابقه رسمی آغاز می‌شود و با آخرین مسابقه رسمی خاتمه می یابد. در مقررات به صراحت گفته شده جام حذفی و لیگ، هر کدام دیرتر خاتمه یابد همان بازی ملاک پایان فصل است. پس مقصود از فصل بازی‌ها، فینال جام حذفی است و باید مبدأ محاسبات الحاقیه مورد تنازع، آن بازی باشد. در الحاقیه نوشته شده ۱۵ روز بعد از آخرین بازی فصل اعم از بازی‌های لیگ و حذفی قرارداد خود را فسخ کند. پس این بند جای هیچ ابهامی ندارد و ننوشته آخرین بازی پرسپولیس در لیگ و جام حذفی.

فراموش نکنیم، قراردادها به نفع باشگاه‌ها تفسیر می‌شوند و باشگاه‌ها از نظر فیفا، محور توسعه فوتبال هستند.

اثر آتی فسخ، الحاق بازیکن به باشگاه بعدی است و این انتقال در پنجره نقل و انتقالات رخ می‌دهد. چون فصل نقل و انتقالات برای همه یکسان است، فصل بازی‌ها هم باید یکسان در نظر گرفته شود. موارد استثنا مانند بند ۴ ماده ۱۶ مقررات نقل و انتقالات، به وضوح به آخرین بازی یک تیم در فصل اشاره دارد و اگر این استثنا در قراردادها قید نشده باشد، منظور از فصل، برابر تعاریف آیین نامه، فینال جام حذفی است.

نتیجه: تصمیم گیرنده پرونده، اعضای محترم کمیته وضعیت هستند اما بر اساس همه آنچه درج شد، تصور ما، غیر قانونی بودن فسخ صورت گرفته است. بدیهی است حقوقدانان عزیز و بازیکن و وکلای وی می توانند تحلیلی متفاوت با این نظر داشته باشند که در جای خود محترم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
بیرانوند نمیتونه با پا یک پاس درست حسابی بده توجه کردین
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۵۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
بخاطر پول سکته نزنه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
وقتی برگشت پرسپولیس نیمکت نشینش کنید تا حال اینجور ادم جا بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
دیگه نمی تونه برگرده محروم میشه در واقع از اینجا رونده و از اونجا مونده میشه ، حقش همچین آدمی هم بیشتر از این نیست
آخرین اخبار