جو بایدن، اعلام کرد از گردونه رقابت‌های انتخاباتی ماه نوامبر کنار می‌کشد و از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، برای جانشینی‌اش حمایت می‌کند.

 کامالا هریس، چهره جدید حزب دموکرات در صورت معرفی‌شدن به‌عنوان نامزد نهایی، چقدر در مقابل دونالد ترامپ شانس دارد؟ از سوی دیگر، آیا می‌توان هریس را نامزد نهایی حزب دموکرات در رقابت با جمهوریخواهان و ترامپ قلمداد کرد؟

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط دو نهاد «دسیژن دسک هدکوارتر» و «هیل»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در صورت رویارویی با دونالد ترامپ چالش‌های خاص خودش را پیش رو خواهد داشت. براساس میانگین نظرسنجی‌های کشوری انجام‌شده دونالد ترامپ که هفته گذشته رسما نامزدی جمهوریخواهان را در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان پذیرفت، با ۴۷‌درصد در مقابل ۴۵‌درصد از هریس پیش است. این برتری دو امتیازی، تقریبا برابر با برتری ۲.۵امتیازی ترامپ نسبت به بایدن است.

در نظرسنجی‌ها، رأی ۴۶‌درصدی رئیس‌جمهور سابق در مقابل حمایت ۴۳.۵درصدی از رئیس‌جمهور فعلی ثبت شده است. اگر رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل هم در رقابت‌ها حضور پیدا کند ترامپ با برتری شش امتیازی نسبت به هریس پیشتاز خواهد بود و درصد‌های طرفین به ۴۳ در مقابل ۳۷خواهدرسید. درحالی که کندی ۶درصدآرا رابه خوداختصاص خواهد داد. میزان مطلوب بودن معاون رئیس‌جمهور در حال حاضر در نظرسنجی‌ها ۳۸‌درصد برآورد می‌شود که اندکی کمتر از ۴۱‌درصد جو بایدن است.
 
ضعف و قدرت انتخاباتی هریس
اسکات ترانتر، مدیر علوم داده در نهاد دسیژن دسک هدکوارتر، پیش از انتشار خبر انصراف جو بایدن گفته بود: «مطلوب بودن کامالا هریس در سطح کشوری مانند بایدن است و این برای دموکرات‌ها عالی نیست. با این حال، نکته مثبت او این است که تصمیم افراد مثل نظرشان درباره بایدن یکسره نشده و رأی‌دهندگان نگاهی تازه به او خواهند داشت.» او در ابتدا در نظرسنجی‌ها ۸ امتیاز از ترامپ عقب بود، اما از آن زمان به‌طور قابل‌توجهی اختلافش را جبران کرده و اکنون به ۲امتیازی ترامپ رسیده است. در نظرسنجی مشترک دو موسسه «اکونومیست» و «یوگاو» که در اواسط جولای انجام شد، تقریبا از هر ۱۰ دموکرات، ۸ دموکرات گفتند که در صورت کناره‌گیری بایدن، هریس را تایید می‌کنند. کمی بیش از یک‌چهارم نیز گفتند که احتمال پیروزی او در برابر ترامپ از بایدن بیشتر است. نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که هفته گذشته منتشر شد نشان می‌داد هریس در مقابل ترامپ بهتر از بایدن عمل می‌کند هرچند هر دو از او عقب‌تر هستند؛ هریس با ۳ امتیاز و بایدن با ۵ امتیاز. یک نظرسنجی نیز که پس از اولین مناظره ریاست‌جمهوری توسط شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد، نشان می‌داد که هریس از بایدن به ترامپ نزدیک‌تر است. او تنها ۲ امتیاز از رئیس‌جمهور سابق عقب‌تر بود، در حالی که بایدن برای رسیدن به ترامپ باید ۶ امتیاز را جبران می‌کرد.
 
هریس و معمای ایالات کلیدی 
استراتژیست‌های حزب دموکرات می‌گویند کامالا هریس بهترین موقعیت را برای جانشینی جو بایدن دارد؛ او هرچند ۵۹ سال دارد، اما بیش از۲۰سال ازبایدن جوان‌تراست. هریس همچنین یک زن سیاهپوست است ودر مجموع این ویژگی‌ها می‌تواند برای جمعیت‌های کلیدی در پایگاه دموکرات‌ها جذاب باشد. همچنین با انتخاب او، دستگاه تبلیغاتی بایدن و سیستم جمع‌آوری کمک‌های مالی کمیته ملی دموکرات‌ها (DNC) می‌توانند مبلغ جمع آوری شده تاکنون را بدون درگیری‌های قانونی برای ادامه کارزار‌های انتخاباتی هزینه کنند. در ایالت‌های کلیدی ترامپ ۴ امتیاز در پنسیلوانیا، ۱امتیاز در ویسکانسین و کمتر از ۰.۵امتیاز در میشیگان از هریس جلو است. این در حالی است که هریس در ویرجینیا ۳ امتیاز برتری دارد. این معادله می‌تواند طی روز‌های آینده به سود هریس و دموکرات‌ها تغییر کند. فراتر از آن، هریس تلاش خواهد کرد تا در مناظره مستقیم با ترامپ، عملکرد بهتری نسبت به جو بایدن داشته باشد. در هر حال، هنوز داده‌های نظرسنجی زیادی برای تخمین نتیجه رقابت هریس ــ ترامپ هم در سطح کشوری و هم در سطح ایالتی وجود ندارد و برای برآورد بهتر باید منتظر نظرسنجی‌های آینده ماند.
 
اگر بایدن کنار نمی‌رفت!
طبق قوانین حزب دموکرات معرفی جانشین برای جو بایدن تنها در صورتی امکان‌پذیر بود که او خود تصمیم به کناره‌گیری از سمتش بگیرد و هر گزینه‌ای غیر از این، شرایط کار را برای دموکرات‌ها بسیار آشفته می‌کرد. در واقع، قوانین حزب دموکرات جایگزین کردن نامزد‌ها بدون رضایت آنها را تقریبا ناممکن کرده است، اما حالا که بایدن خودش تصمیم به انصراف از رقابت انتخاباتی گرفته حزب در «مجمع ملی دموکرات‌ها» که ۱۹ تا ۲۲ آگوست برگزار می‌شود به‌صورت رسمی نامزد دیگری را به‌جای او معرفی خواهد کرد. این اتفاق در نهایت رخ داد. در روز‌های گذشته گزارش‌های متعددی مبنی بر این‌که بایدن به پذیرش کناره‌گیری نزدیک‌تر شده است، در رسانه‌های آمریکا منتشر شد، اما ستاد انتخاباتی او کماکان مصر بود که با توجه به نتایج انتخابات مرحله مقدماتی جو بایدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات و کامالا هریس به‌عنوان معاون او معرفی خواهد شد. در همایش حزب دموکرات فردی که از حمایت اکثریت «وکلای انتخاباتی» (دلگیت‌ها) برخوردار شود به‌عنوان نامزد رسمی حزب برای رقابت با دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه معرفی خواهد شد. وکلای انتخاباتی مقام‌های حزبی هستند که به‌صورت رسمی با رأی در مجمع ملی نامزد حزب را انتخاب می‌کنند. دلگیت‌ها به‌تناسب نتایج مرحله مقدماتی به هر نامزد اختصاص می‌یابند. در سال جاری جو بایدن تقریبا ۹۹درصد از ۴۰۰۰ وکیل انتخاباتی حزب دموکرات را از آن خود کرده است. طبق قوانین حزبی این وکلا «متعهد» هستند با توجه به نتایج مرحله مقدماتی رأی خودشان را به بایدن بدهند، اما اکنون که بایدن انصراف داده است، فضای رقابت برای همه نامزد‌های احتمالی باز می‌شود و مجمع ملی به نشستی تبدیل می‌شود که در آنها نامزد‌های بالقوه معرفی می‌شوند و رأی‌گیری تا زمانی که یک فرد بتواند اکثریت آرا را از آن خود کند ادامه خواهد یافت.

افشای اختلافات حزبی با کناره‌گیری بایدن
کناره‌گیری بایدن و نحوه مواجهه کشور‌های دیگر با این کناره‌گیری، بار دیگر اختلافات شدید حزبی آمریکا درباره مسائل مرتبط با سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور را آشکار کرد. آمریکای دوره ترامپ با سیاست‌های جنجالی و خروج از برخی معاهدات بین‌المللی، بسیاری از متحدان واشنگتن را سرخورده کرد و این روز‌ها با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و موقعیت برتر دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها، نگرانی به اردوگاه متحدان آمریکا بازگشته است؛ به‌ویژه این نگرانی را می‌توان در اوکراینی‌ها مشاهده کرد که می‌دانند در صورت پیروزی ترامپ، از بذل و بخشش‌های دوره بایدن خبری نیست. در هفته‌های گذشته و به‌دنبال عملکرد ضعیف جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی، همزمان با فشار‌هایی که از سوی دموکرات‌ها برای کناره‌گیری او از انتخابات وجود داشت، متحدان آمریکا نیز با نگرانی تحولات رارصد می‌کردندواکنون با اعلام بایدن مبنی برخداحافظی ازانتخابات، کورسو‌های امید در جبهه دموکرات‌ها و البته متحدان آمریکا ظاهر شده است. در چنین شرایطی آنچه مورد توجه برخی رسانه‌ها و اتاق‌های فکر قرار گرفته، فراز و فرودی است که در سیاست خارجی آمریکا با تغییر یک رئیس‌جمهور می‌تواند صورت بگیرد و عملا واشنگتن را به یک متحد غیرقابل اعتماد تبدیل کرده است. تیموتی نفتالی، محقق موسسه سیاست جهانی در دانشگاه کلمبیا در مصاحبه با فارن افرز می‌گوید: اجماعی میان دو حزب مطرح آمریکا در مورد امنیت ملی و ابزار‌های مبارزه با دشمنان این کشور وجود ندارد و این به ضرر آمریکا و متحدانش است.

وی چنین وضعیتی را موجب بدبین شدن جهان به آمریکا ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از کشور‌های جهان بعد از حضور ضعیف بایدن در برابر ترامپ، شانس پیروزی جمهوریخواهان را بیشتر احساس کرده و خود را برای آمریکای ترامپ آماده می‌کردند. نفتالی افزود: با کناره‌گیری بایدن، شانس بیشتری برای پیروزی یک دموکرات در انتخابات آینده وجود دارد ورهبران خارجی می‌توانند در موضوعاتی مانند تداوم حمایت آمریکا از اوکراین حساب کنند. وی با اشاره به این‌که کناره‌گیری بایدن درمحاسبات بین‌المللی درباره آمریکا تفاوت ایجاد می‌کند، ادامه داد: ازسال۱۹۵۲، هر دو حزب در دیدگاه خود بین‌المللی‌گرا بوده‌اند و با این‌که ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود یک استثنا و انزواطلب بود، اما حزب جمهوریخواه در این موضوع با او اختلاف‌نظر داشت. این در حالی است که کنوانسیون اخیر جمهوریخواهان نشان داد، ترامپ اکنون حزب را کاملا مطابق تصویر خود تغییر داده است؛ بنابراین اگر او به قدرت بازگردد و اگر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را حفظ کرده و کنترل سنا را دوباره به دست آورند، همه رهبران خارجی ــ دوستان ودشمنان آمریکا ــ می‌توانند آمریکای بسیار انزواطلب‌تری را در مقابل خود ببینند.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.