مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۶ هزار و ۸۷۱ نفر دوره آموزش در بخش خصوصی و دولتی در استان به متقاضیان مهارت‌آموزی ارائه شد.

 علیرضا کریم‌زاده در جلسه شورای مهارت استان با اشاره به اینکه سند مهارت استان براساس آموزش‌های مبتنی بر نیاز جامعه هدف طراحی و تدوین شده است افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بازارمحور است و مبتنی بر استاندارد‌های شایستگی و شغلی ارائه می‌شود.

به گفته وی، تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر از برنامه‌ها و سیاست‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است و این سند با استناد به اسناد بالادستی و سند طرح تکاپو و توسعه استان با ظرفیت سنجی بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها و مناطق استان تدوین شده است.

کریم‌زاده با اشاره به اینکه این سند پس از تصویب نهایی در شورای مهارت و برنامه ریزی اجرایی خواهد شد، گفت: با اجرایی شدن این سند که برای سالجاری تدوین شده و قابل تعمیم تا سه سال آینده است ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار، ارائه آموزش‌های به روز و مبتنی بر نیاز استان فراهم و فضای رقابتی در استان توسعه داده می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون در استان ۸۳ کارگاه آموزش دولتی در ۱۲ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با فعالیت ۶۵ مربی و ۴۹۸ آموشگاه فنی آزاد فعال است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون در شهرستان بن و خانمیرزا مرکز دولتی فعال نیست و آموزش‌های دولتی در این شهرستان‌ها با فعالیت تیم‌های سیار ارایه می‌شود.

کریم‌زاده افزود: براساس ارزیابی انجام شده در سطح استان در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات رشته‌های آموزشی براساس نیاز‌های استان شناسایی و احصاء شده و براساس نیاز پیش‌بینی شده در سالجاری در بخش صنعت ۶۵۰ نفر در رشته‌های تراشکاری، cnc، سیم پیچی، برق صنعتی و در رشته کشاورزی ۶۹۰ نفر در رشته‌های امور باغبانی، گیاهان دارویی، گلخانه، تعمیرکار تجهیزات گلخانه، کارگر فنی، طراح گلخانه و شیلات و آبزی‌پروری آموزش‌ها ارائه می‌شود.

به گفته وی، در بخش خدمات نیز یک‌هزار و ۲۲۵ نفر در رشته‌های هوش مصنوعی، گردشگری و هتلداری، بافت، طراحی و دوخت، طراحی و نقشه کشی ساختمان، بنای، قالبندی و کفراژ آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این سند در سالجاری ۲ هزار و ۵۶۵ نفر آموزش داده می‌شود، گفت: یک‌هزار و ۵۲۵ نفر از این تعداد مرد و یک‌هزار و ۴۰ نفر زن هستند.

کریم‌زاده افزود: در سال گذشته میانگین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۱۲ ساعت برای هر فرد فعال اقتصادی در استان بود که پیش‌بینی می‌شود پایان سالجاری این آمار به ۱۵ ساعت برای هر فرد افزایش پیدا کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی هم‌اکنون ۳۶ سانتیمتر مربع است که با اجرایی شدن این سند و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این سرانه تا ۴۰ سانتیمتر افزایش خواهد یافت و نرخ دسترسی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از ۶.۲ درصد به هفت درصد افزایش خواهد بافت.

به گفته وی، ۸۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به شغل می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار و ۸۷۱ نفر دوره آموزش در بخش خصوصی و دولتی در استان به متقاضیان مهارت‌آموزی ارائه شد گفت: در این مدت چهار هزار و ۵۲۸ نفر از آموزش‌های مهارتی در رشته‌های صنعت، کشاورزی، خدمات بهره‌مند شدند.

به گفته وی، در بخش خصوصی نیز ۲ هزار و ۳۴۳ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

کریم‌زاده افزود: در این مدت بیش از ۲۵۰ دوره آموزش مهارتی متناسب با آمایش سرزمین و منطقه‌ای در بخش دولتی و غیر دولتی در مناطق محروم برگزار شد.

وی از صدور ۲۵ مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای و ۶مجوز مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی خبر داد و گفت: در این مدت سنجش و ارزشیابی مهارت پنج هزار و ۳۴۲ نفر انجام و ۲ هزار و ۷۰۸ گواهینامه مهارت صادر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار