هنگامی که یک سنگ در مریخ پس از عبور مریخ نورد کنجکاو ناسا از روی آن شکسته شد، دانشمندان غافلگیر شده و چیزی را که قبلاً در سیاره سرخ دیده نشده بود مشاهده کردند.

از اکتبر سال ۲۰۲۳، این مریخ نورد در حال کاوش در منطقه‌ای از مریخ غنی از سولفات است، نوعی نمک که حاوی گوگرد است و با تبخیر آب تشکیل می‌شود.

در حالی که گوگرد قبلاً کشف شده است، اما تنها به عنوان اجزای مواد معدنی مبتنی بر گوگرد، یعنی مخلوطی از گوگرد و سایر مواد، این بار، گوگرد کشف شده خالص بود.

مشخص نیست که گوگرد عنصری (خام طبیعی) چه رابطه‌ای با سایر کانی‌های گوگردی در منطقه دارد.

در حالی که مردم گوگرد را با بوی تخم مرغ فاسد (ناشی از گاز سولفید هیدروژن) مرتبط می‌دانند، گوگرد عنصری بی بو است. شکل گیری آن نیازمند شرایط خاصی است که قبلاً با این مکان مریخی مرتبط نبوده است. از این رو، قرار گرفتن در معرض یک میدان کامل از سنگ‌های درخشان و مملو از گوگرد واقعاً شگفت انگیز است.

گوگرد به خودی خود شواهد مستقیمی از وجود حیات نیست؛ اما وجود آن می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد شرایط محیطی گذشته ارائه دهد که ممکن است برای حیات مفید بوده باشد.

برخی از عناصر تشکیل دهنده گوگرد روی زمین با فعالیت بیولوژیکی مرتبط هستند، مانند میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند ترکیبات گوگردی را در طول متابولیسم تولید کنند.

اشوین واساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت: پیدا کردن میدانی از سنگ‌های ساخته شده از گوگرد خالص مانند یافتن یک واحه در بیابان است. کشف چیز‌های عجیب و غیرمنتظره چیزی است که کاوش سیاره را بسیار هیجان انگیز می‌کند.

هر لایه از کوه نشان دهنده دوره متفاوتی از تاریخ مریخ است. ماموریت مریخ نورد کنجکاوی این است که بررسی کند که زمین باستانی سیاره کجا و چه زمانی می‌توانست مواد مغذی مورد نیاز برای حیات میکروبی را در صورت وجود فراهم کند.

نمونه‌های خرد شده اکنون برای تعیین ترکیب آن ها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند که نویدبخش بینش‌های بیشتری از تاریخ زمین‌شناسی اسرارآمیز مریخ است. هر کشف جدید ما را یک قدم به درک تاریخ مریخ و این که آیا زمانی شرایط مناسبی برای زندگی داشت یا خیر نزدیک‌تر می‌کند.

کشف گوگرد در مریخ درک ما از سیبوم همسایه خود را افزایش می‌دهد و در عین حال کنجکاوی ما را در مورد چیز‌های دیگری در کیهان تحریک می‌کند. با هر قدم جدیدی که مریخ نورد برمی دارد، در تلاش برای پاسخ به این سوال قدیمی است: آیا در مریخ حیات وجود داشته است؟

منبع: روسیا الیوم