محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در برنامه رادیویی روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه صنعت هوایی از سال ۱۳۲۸ دارای قوانینی است که دچار تغییرات هم شده است گفت: مسئول نظارت در این بخش و نرخ گذاری در بخش بلیت بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی بود که در یک بازه زمانی با توجه به قانون برنامه پنجم مبنی بر حذف برخی از یارانهها آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم به تصویب رسید و این قانون حدود یک سال اجرایی شد، اما در قانون برنامه ششم این موضوع لغو شود.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم در آذر ماه ۱۴۰۰ این نرخ ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و با هماهنگیهای انجام شده آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما متوقف شد گفت: تعیین سقف و کف قیمت بلیت با مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد تا ابتدای تیر ماه با نظارت سازمان هواپیمایی کشور انجام میشد، اما با رای دیوان عدالت اداری این نرخ از دسترس ستاد تنظیم بازار خارج و آزاد سازی شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: ۱۱۳ هواپیما با میانگین سنی دو تا ۳۰ سال زمین گیر بوده اند که از این تعداد ۴۰ فروند آن را ما کلا از رده خارج شده بود، اما با استفاده از توان متخصصان بخش هوایی کشور تعدادی از این هواپیماها را وارد چرخه پروازی کرده ایم و ما در حال حاضر این توانمندی را داریم که هواپیماها را برای تعمیر به خارج از کشور نفرستیم.
محمدی بخش افزود: در حال حاضر نباید بلیت هواپیما را رها سازی کنیم چراکه در حال حاضر همچنان ناترازی در قیمت داریم و تقاضای بسیار بیشتر از عرضه است و از نظر من اگر بتوانیم با استفاده از ظرفیتهای قانونی سقف و کف قیمتی را تعیین کنیم و مهمترین وظیفه ما نسبت به مردم ایمنی و امنیت است که که در دولت سیزدهم ما موفق شدیم که ۶ میلیون پرواز بدون سانحه انجام دادهایم.
خبرنگار: محبوبه کباری