نشریه پولیتیکو در مطلبی با اشاره به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا و نامزدی احتمالی «کاملا هریس» برای حزب دموکرات، ۹ نفر را به عنوان گزینه‌های احتمالی پست معاونت وی معرفی کرد.

پس از کناره گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور و حمایت وی از هریس برای تداوم کارزار، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه کسی معاون خواهد بود، شروع شد.

در این میان برخی دموکرات‌ها شروع به معرفی گزینه‌های خود کرده اند؛ چهره‌هایی از جمله جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا که به گفته باب بردی عضو پیشین مجلس نمایندگان و رئیس حزب دموکرات فیلادلفیا می‌تواند گزینه خوبی باشد.

اندی بشیر فرماندار کنتاکی و روی کوپر فرماندار کارولینای شمالی نیز از دیگر گزینه‌های اعلام شده هستند و یک استراتژیست دموکرات نزدیک به کاخ سفید گفت که سناتور مارک کلی نیز در میان موارد اعلام شده است. وی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به پیشنهاد دیگر چهره‌های حزب دموکرات، اهمیت اصلی موضوع را در شکست دونالد ترامپ دانست.

این نشریه آمریکایی از همین رو نگاهی گذار به معرفی گزینه‌های ارائه شده از سوی حزب دموکرات برای پست معاونت هریس پرداخته است.

جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا

شاپیرو، ۵۱ ساله، از سال ۲۰۲۳ به عنوان فرماندار این ایالت خدمت کرده است. به عقیده نگارنده این مطلب، چنانچه هریس بخواهد شاپیرو را انتخاب کند، می‌تواند آرای بیشتری را از یک ایالت در نوسان که دموکرات‌ها برای حفظ کاخ سفید به شدت به آن نیاز دارند، بدست آورد.

شاپیرو نیز پس از اعلام نامزدی هریس، قول داد که از وی حمایت کند و از اعضای حزب نیز خواست تا در کنار این نامزد متحد شوند.

وی در در همین زمینه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «من نزدیک به دو دهه است که کامالا هریس را می‌شناسم. ما هر دو دادستان بوده‌ایم، هر دو برای حاکمیت قانون ایستاده‌ایم، برای مردم جنگیده‌ایم و دستاورد داشته ایم. کامالا هریس یک وطن پرست است که شایسته حمایت ماست».

سناتور مارک کلی از آریزونا

دیگر چهره مطرح شد دموکرات ها، کلی ۶۰ ساله است که از سال ۲۰۲۰ در مجلس سنا حضور داشته و پیش از آن به عنوان فضانورد در ناسا و خلبان در نیروی دریایی خدمت می‌کرده است. وی چهار سال پیش مارتا مک‌سالی نماینده جمهوری‌خواه را در انتخابات برای کرسی سناتور جان مک‌کین شکست داد و به عنوان نخستین دموکرات از سال ۱۹۶۲ به این سو توانست کرسی این ایالت را بدست آورد.

پولیتیکو خاطرنشان کرده است که باتوجه به وضعیت جغرافیایی ایالت آریزونا در نزدیکی مرز با مکزیک، وی اختیار بیشتری برای صحبت در مورد مسائل مهاجرت دارد و همین امر مزیت بزرگی برای حمله جمهوری خواهان در مورد این چالش بشمار می‌رود.

گرچن ویتمر فرماندار میشیگان

این فرماندار زن ۵۲ ساله، از سال ۲۰۱۹ به عنوان فرماندار میشیگان خدمت کرده و پیش از آن، در مجلس نمایندگان و سنا حضور داشته است. پولیتیکو خاطرنشان کرده است که میشیگان یکی از ایالت‌های کلیدی مسیر بایدن به سمت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ بود.

ویتمر پس از اعلام نامزدی هریس در ایکس نوشت: «رئیس جمهور بایدن یک خدمتگذار بزرگ دولت است و بهتر از هر کسی می‌داند که برای شکست دونالد ترامپ چه چیزی لازم است. وظیفه من در این انتخابات تغییری نکرده است؛ دونالد ترامپ، مجرمی که برنامه اش افزایش هزینه‌های خانواده ها، ممنوعیت سقط جنین در سراسر کشور و سوء استفاده از قدرت کاخ سفید برای تسویه حساب‌های شخصی است و برای میشیگان کاملا گزینه اشتباهی است».

اندی بشیر فرماندار ایالت کنتاکی

این سیاستمدار ۴۶ ساله که در سال ۲۰۱۹ به عنوان فرماندار کنتاکی انتخاب شد و در ماه نوامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۲) نیز بار دیگر توانست سمت خود را حفظ کند، یک پیروزی قابل توجه برای دموکرات‌ها در ایالتی به شدت قرمز بشمار می‌رود. پدر وی نیز در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ توانست جمهوری خواهان را شکست دهد و به فرمانداری برسد.

روی کوپر فرماندار کارولینای شمالی

این فرماندار ۶۷ ساله، از سال ۲۰۱۷ در این سمت حضور داشته است. وی پیش از این به عنوان به مدت ۱۶ سال سمت دادستان کل ایالتی را برعهده داشت و در سنا و مجلس نمایندگان نیز خدمت کرده است.

این ایالت در سال ۲۰۲۰ با اختلاف دو درصد به نفع ترامپ گرایش داشت و از همین رو بایدن در انتخابات پیش رو تلاشش را برای جلب آرای این ایالت بیشتر کرده بود تا بتواند ان را به یک ایالت نوسانی تبدیل کند.

گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا

گاوین ۵۶ ساله از سال ۲۰۱۹ فرماندار کالیفرنیا بوده است. نام نیوسام اغلب به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری مطرح شده است. پولیتیکو، اما انتخاب این سیاستمدار را به عنوان معاون هریس با یک مانع بزرگ روبرو می‌داند و آن اینکه هریس و نیوسام هر دو اهل کالیفرنیا هستند.

براساس متمم دوازدهم، اعضای کالج الکترال به رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور رای می‌دهند، اما نباید ساکن یک ایالت یکسان باشند. به عبارتی چنانچه هریس، نیوسام را به عنوان معاون انتخاب کند، باید از تمامی ۵۴ رای الکترال کالیفرنیا صرف نظر کند.

جی. بی پریتزکر فرماندار ایلینوی

این سیاستمدار ۵۹ ساله، تا حدی به دلیل جایگاهش در حزب و توانایی خود در تامین بودجه یک کارزار انتخاباتی، اغلب به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری در نظر گرفته می‌شود. نویسنده این مطلب یادآوری کرده است که خانواده وی بنیانگذار امپراتوری هتل هایت هستند. پریتزکر نیز در حال حاضر دومین دوره فرمانداری خود را سپری می‌کند و پیش از آن هم از حامیان مالی فعال دموکرات‌ها بود.

وی در بیانیه خود پس از کناره گیری بایدن، اگرچه هریس را تائید نکرد، اما به ترامپ اشاره نمود و گفت: «دونالد ترامپ مجرمی است که ۳۴ بار محکوم شده و متهم به تجاوز جنسی، نژادپرستی، همجنس‌گرایی و زن‌ستیزی است. ترامپ به سلب حق انتخاب زنان مباهات می‌کند و قصد دارد مراقبت‌های بهداشتی را از ۱۰‌ها میلیون نفر سلب کند و سیاست‌های اقتصادی را ارائه کرده که برای طبقه متوسط هزاران دلار در سال هزینه خواهد داشت و تهدیدی برای آرمان‌های اساسی آمریکاست».

وز مور فرماندار مریلند

این چهره شناخته شده ۴۵ ساله در سال ۲۰۲۳ به عنوان نخستین فرماندار سیاه پوست مریلند انتخاب شد و بسیاری وی را نامزد احتمالی کاخ سفید در آینده دیده می‌دیدند. این فرماندار جوان کارنامه چشمگیری در نویسندگی دارد و سوابق بسیاری در ارتش ایالات متحده دارد. وی پس از کناره گیری بایدن از انتخابات، ضمن تحسین بایدن، از هریس حمایت کرد.

پیت بوتجج وزیر حمل و نقل

یکی دیگر از چهره‌های پیشین دموکرات‌ها برای نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بوتجج است که اکنون به طور رسمی از هریس حمایت کرده است. وی در بیانیه‌ای در ایکس نوشت: «هریس فرد مناسبی بود که سکان را در دست گرفت، دونالد ترامپ را شکست می‌دهد و جانشین جو بایدن به عنوان رئیس جمهور می‌شود».

پولیتیکو در خصوص سوابق این وزیر کابینه بایدن می‌افزاید: این وزیر ۴۲ ساله نخستین همجنس گرایی است که در کابینه ریاست جمهوری سمت گرفته و در افغانستان نیز خدمت کرده است.

 جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا پس از گذشت چند هفته از مناظره فاجعه بارش که موجب شورش در حزب او (دموکرات) شد، سرانجام تسلیم نگرانی هم حزبی هایش برای کاهش شانس پیروزی در مقابل دونالد ترامپ گردید و از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شود، کناره گیری کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.