بیمه مرکزی اعلام کرد: در سه ماهه اول سال، بیش از ۱۷.۵ میلیون بیمه نامه صادر و ۱۸.۸ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. 

بیمه مرکزی اعلام کرد: بنابر گزارش تحلیلی آمار عملکرد بازار بیمه در در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ (بر اساس ارقام خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب) به ترتیب حدود ۱۱۴.۱ و ۴۲.۷ همت حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی داشته است. جزئیات این گزارش به شرح زیر آمده است:

الف- حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی
 حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب حدود ۱۱۴.۱ و ۴۲.۷ همت (هزار میلیارد تومان) است. مبالغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به ۳ ماهه اول سال گذشته به ترتیب ۶۴.۳ و ۵۳ درصد رشد دارد.  رشته بیمه درمان با ۵۱.۲ درصد سهم از حق بیمه و رشد حق بیمه معادل ۸۸ درصد، موجبات رشد ۶۴.۳ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.

رشد بالای ۵۳ درصدی خسارت پرداختی بیشتر ناشی از عملکرد رشته‌های درمان، بدنه اتومبیل، حوادث راننده و آتش سوزی با سهم عمده در بازار (به ترتیب ۴۴.۶، ۱۰.۱، ۳.۴ و ۳.۲ درصد و در مجموع با ۶۱.۳ درصد سهم) و رشد بالای خسارت پرداختی در آنها معادل ۵۳، ۵۸.۲، ۶۴.۴ و ۱۰۸.۱ درصد بوده است.
ب- نسبت خسارت
 نسبت خسارت بازار با ۲.۸ واحد کاهش در مقایسه با ۳ ماهه اول سال قبل به ۳۷.۴ درصد رسیده است. البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی ضربدر ۱۰۰)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

 رشته بدنه اتومبیل (با ۸۴.۳%)، شخص ثالث و مازاد (با ۴۷.۷%)، آتش سوزی (با ۴۳.۵%)، حوادث راننده (با ۴۲.۲%)، و حوادث (با ۳۷.۶%) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با ۳۷.۴%) داشتند.
ج- سهم رشته‌های بیمه در بازار

 سهم ۴ رشته بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب ۵۱.۲، ۱۹.۶، ۱۱.۲ و ۴.۵ درصد (در مجموع ۸۶.۴%) از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است (۱۳.۶ درصد مابقی حق بیمه به ۱۲ رشته دیگر اختصاص دارد).

یادآور می‌شود؛ افزایش سهم بیمه درمان در بازار بیمه با پیشی گرفتن از سهم بیمه شخص ثالث-مازاد، به علت دریافت حق بیمه بابت قرارداد‌های بزرگ درمان گروهی شرکت‌های بیمه است.

 بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به ۴ رشته درمان، شخص ثالث-مازاد، بدنه اتومبیل و زندگی به ترتیب با ۴۴.۶، ۲۵، ۱۰.۱ و ۹.۸ درصد (در مجموع ۸۹.۵%) اختصاص دارد (۱۰.۵ درصد مابقی خسارت در ۱۲ رشته دیگر پرداخت شده است).

 پوشش ریسک‌های مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث-مازاد، بدنه اتومبیل و حوادث راننده) موجبات اختصاص ۲۷.۱ درصد از حق بیمه تولیدی و ۳۸.۵ درصد از خسارت پرداختی بازار را فراهم آورده است.

د- تعداد بیمه‌نامه صادره و تعداد (موارد) خسارت پرداختی
در سه ماهه اول سال، بیش از ۱۷.۵ میلیون بیمه نامه صادر و ۱۸.۸ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. 

تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۳ ماهه اول سال قبل، به ترتیب ۱۰.۴ و ۱۱.۸ درصد رشد داشته است. علت اصلی رشد ۱۰.۴ درصدی تعداد بیمه نامه‌های صادره در بازار، متأثر از رشد این تعداد در رشته‌های بدنه اتومبیل، درمان و حوادث در مجموع با ۱۴.۶ درصد سهم (هر یک به ترتیب با سهم ۶.۱، ۴.۳ و ۴.۲ درصد) از کل بیمه نامه‌ها و نرخ رشد ۳۰۰.۹ درصدی در رشته درمان، نرخ رشد ۳۱.۱ درصدی در رشته حوادث و ۱۰.۴ درصدی در رشته بدنه اتومبیل بوده است.

 رشد ۱۱.۸ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، در اصل به دلیل افزایش ۱۱ و ۵۲.۲ درصدی این تعداد در بیمه‌های درمان و زندگی با سهم ۹۲.۹ و ۳.۵ درصد از کل تعداد موارد خسارت پرداختی بازار است.

 در رشته‌های بیمه اشخاص (شامل حوادث، درمان و زندگی)، بیمه نامه هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی صادر می‌شود ولی تعداد بیمه شدگان تحت پوشش این گونه بیمه نامه‌ها در محاسبات دخالت داده نمی‌شوند و فقط تعداد بیمه‌نامه‌های صادره ملاک عمل قرار می‌گیرد. براین اساس، تعداد بیمه‌نامه صادره (تعداد قرارداد‌های بیمه) در مقایسه با حق بیمه تولیدی به مراتب کمتر است و این شاخص برای سه رشته مذکور، شاخص معناداری نیست. با این وجود، از آنجا که در تمام رشته‌های بیمه (به جز سه رشته مذکور)، از تعداد بیمه نامه صادره استفاده می‌شود، طبق رویه قبل برای رشته‌های گروهی نیز از تعداد بیمه نامه صادره استفاده شده است. وفق توضیحات فوق، در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، با وجود آن که حق بیمه تولیدی رشته‌های بیمه درمان، زندگی و حوادث به ترتیب ۸۸، ۶۲ و ۱۶.۴ درصد رشد داشته‌اند، تعداد بیمه نامه صادره درمان و حوادث با ۳۰۰.۹ و ۳۱.۱ درصد رشد و در رشته زندگی با ۸.۶ درصد کاهش مواجه بوده است. از طرف دیگر تورم نیز می‌تواند نقش اساسی در افزایش حق بیمه ایفا نماید.

 با توجه به رشد ۵۳ درصدی خسارت پرداختی درمان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد موارد خسارت این رشته، ۱۱ درصد افزایش داشته است که علت عمده رشد کم تعداد موارد خسارت درمان نسبت به مبلغ خسارت پرداختی، برداشت نادرست شرکت‌های بیمه در ثبت تعداد پرونده‌های خسارت درمان به جای تعداد حواله‌های پرداختی در این رشته است.

هـ- ارزش بیمه نامه، سرانه خسارت پرداختی و سرانه تعداد خسارت
«ارزش بیمه نامه» عبارت است از: نسبت حق بیمه تولیدی به تعداد بیمه نامه صادره که نشانگر متوسط حق بیمه تولیدی در هر بیمه نامه است. در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، این میزان به نحو کلی در بازار بیمه ۶۵.۲ میلیون ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸.۸ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین طی این دوره، "ارزش بیمه نامه" در رشته‌های بیمه نفت و انرژی، هواپیما و کشتی به ترتیب حدود ۲۹.۷، ۱۶.۱ و ۳.۴ میلیارد ریال و در سایر رشته‌ها به مراتب کمتر است.

سرانه خسارت پرداختی» که حاصل تقسیم خسارت پرداختی به تعداد موارد خسارت است، حاکی از متوسط مبلغ پرداختی در هر مورد خسارت می‌باشد. این نسبت در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، معادل ۲۲.۷ میلیون ریال است که ۳۶.۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. به علاوه در این مدت، "سرانه خسارت پرداختی" در رشته‌های بیمه نفت و انرژی، کشتی، باربری، هواپیما، آتش سوزی و حوادث راننده به ترتیب حدود ۲۴.۳، ۵.۴، ۲.۶، ۲.۳، ۱.۶ و ۱.۱ میلیارد ریال و در سایر رشته‌ها به مراتب پایین‌تر است.

 «سرانه تعداد خسارت» که از نسبت تعداد موارد خسارت به تعداد بیمه نامه صادره به دست می‌آید، مبیّن آن است که به طور متوسط در هر بیمه‌نامه چه تعداد خسارت پرداخت شده است. طی ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، این نسبت در بازار بیمه معادل ۱.۱ واحد است (نسبت به دوره مشابه سال قبل بدون تغییر بوده است). اما در رشته بیمه درمان حدود ۲۳.۴ واحد بوده و در سایر رشته‌های بیمه به مراتب کمتر از یک واحد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار