اسناد مالکیتی چهارمحال و بختیاری که تا سوم تیرماه صادر شده، باید به صورت رسمی ثبت شود.

موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: طبق قانون الزام به ثبت رسمی تمام معاملات اموال غیرمنقول معاملات املاک از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۳ باید به صورت رسمی ثبت شوند.

وی افزود: مطابق این قانون در مورد همه اسناد مالکیتی که قبل از این تاریخ صادر شده تا زمانی که سامانه موسوم به سامانه ساماندهی اسناد عادی راه‌اندازی شود و یک سال پس از راه‌اندازی آن، امکان نقل و انتقالات به صورت رسمی و عادی وجود دارد.

موسوی اضافه کرد: برابر تبصره ۴ ماده یک این قانون، اسناد حدنگاری که از تاریخ سوم تیر ماه صادر می‌شوند اگر بخواهد نقل و انتقال بر روی آن‌ها انجام شود باید به صورت رسمی ثبت شوند و اگر به صورت رسمی انجام نشود، مشمول ضمانت‌های موضوع ماده یک این قانون قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: تا قبل از تاریخ سوم تیر ۱۴۰۳ شخصی که قصد داشت نقل و انتقالی انجام دهد، می‌توانست از طریق مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی این کار را انجام دهد، اما این قانون همه افرادی که سند مالکیت دارند یا بدون سند هستند مکلف کرده است حداکثر تا یک سال پس از اینکه سازمان ثبت اسناد سامانه ساماندهی اسناد عادی را راه‌اندازی کرد نسبت به ثبت رسمی اسناد خود اقدام کنند. مشاور املاک نیز صرفاً می‌توانند بین طرفین معامله تفاهم ایجاد کنند و با دسترسی که سازمان ثبت اسناد به مشاوران املاک می‌دهد مفاد قرارداد را وارد سامانه کنند، اما تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

موسوی گفت: مطابق ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت سند رسمی، سازمان ثبت اسناد یک سال مهلت دارد که این سامانه را راه‌اندازی کند. طبق ماده یک همین قانون، معاملات املاک از تاریخ سوم تیرماه باید به صورت رسمی ثبت شوند اگر نقل و انتقال با اسناد عادی انجام شود هرگونه دعوا و ادعایی راجع به این گونه نقل و انتقالات در نزد محاکم قضائی، شبه قضائی و داوری قابل استماع نخواهد بود و بدوناعتبار است و در هیچ یک از ادارات مورد پذیرش نخواهد بود.

وی اضافه کرد: دومین موضوع اینکه محدودیت‌هایی در خصوص ثبت اراضی کشاورزی داشتیم که باید به تأیید وزارت جهاد می‌رسید؛ اراضی دولتی واگذار شده که قطعه قطعه شده بود و سند صادر نمی‌شد از ۳ تیر ماه امسال اینگونه محدودیت‌ها برداشته شد و مردم به خصوص کشاورزان می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت تقاضای صدور سند بکنند تا در اسرع وقت سند رسمی صادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار